۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دستیابی مس به بالاترین سطح قیمتی دو سال اخیر/ نگرانی از عرضه مس با شدت یافتن کرونا در آمریکای جنوبی

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۴
کد خبر: 454547
دستیابی مس به بالاترین سطح قیمتی دو سال اخیر/ نگرانی از عرضه مس با شدت یافتن کرونا در آمریکای جنوبی

قیمت معاملات آتی مس روز سه شنبه پس از توافق بر سر بسته محرک مالی اتحادیه اروپا، خوش بینی در تولید واکسن کرونا و نگرانی مداوم از مشکلات عرضه بر اثر شیوع و همه گیری در آمریکای جنوبی، افزایش یافت.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ معاملات آتی مس قابل تحویل در ماه سپتامبر که بعد از ظهر گذشته در حال انجام بود، تا 2.9750 دلار در هر پوند (66060 دلار در هر اونس) قیمت خورد که نسبت به معاملات روز دوشنبه 2 درصد افزایش داشت. قیمت‌های آتی مس به بالاترین سطح دو سال گذشته رسید، قیمت‌های فعلی نسبت به قیمت‌های ماه مارس که آغاز همه گیری کرونا در سراسر جهان بود، افزایش 50 درصدی یافته است.

شرکت بی‌اچ‌پی به عنوان بزرگترین شرکت معدنی استخراج کننده مس، روز سه شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید فلز سرخ این شرکت در سال مالی آتی (تا پایان ژوئن 2021) بین 5 تا 14 درصد کاهش داشته باشد.

بی‌اچ‌پی که معدن اسکوندیدا بزرگترین معدن مس جهان واقع در شیلی را در اختیار دارد، اعلام کرد که پیش بینی کاهش تولید مس این مجموعه به دلیل کاهش نیروی کار در پی شیوع کووید – 19 بوده است. این شرکت مستقر در ملبورن انتظار دارد که تولید مس در سال‌های 2020 تا 2021 بین 1.48 میلیون تا 1.65 میلیون تن باشد، که اختلاف قابل توجهی با رقم 1.72 میلیون تن سال 2019 دارد.

نمودار بازگشت قیمت مس

 (نمودار بازگشت قیمت مس)

اخیرا در یک یادداشت، نشریه اقتصاد سرمایه گذاری نوشته است: نرخ تولید در شیلی، پرو و مکزیک به شدت کاهش یافته است؛ این در حالی است که این سه کشور نزدیک به 45 درصد از تولید مس دنیا را در اختیار دارند. تولید مس در حال حاضر در سطحی است که پیش از این در اعتصابات و اعتراضات سراسری اسکوندیدا –نزدیک به 5 درصد از تولید کل جهان را در اختیار دارد- پیش آمده بود.

ظهور دوباره واردات چین

داده‌های گمرکی که هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که واردات مس تصفیه نشده (آند و کاتد) چین در ماه ژوئن با افزایش قابل توجه 50 درصدی نسبت به یک ماه قبل به 656 هزار و 483 تن رسید که افزایش 15 درصدی نسبت به رکورد ماهانه پیشین داشته است. این در حالی است که محموله‌های ماه ژوئن نسبت به یک ماه پیشتر افزایش دو برابری داشته است؛ با توجه به اینکه بخش‌های زیرساختی و تولید در چین، نزدیک به مصرف نیمی از مس در جهان را در دست دارند و با توجه به بهبودی شرایط شیوع کرونا در این کشور، می‌توان به دلیل این افزایش نسبت‌های مصرف پی برد.

در حالی که واردات مس در این کشور در نیمه نخست سال 2020 برابر با 2.84 میلیون تن بوده است، نسبت به سال گذشته افزایش 25 درصدی یافته و به راحتی در طول شش ماهه نخست رکورد 5.3 میلیون تنی سالانه 2018 را شکسته است. واردات کنسانتره مس چین در ماه ژوئن به شکلی غیرمنتظره سقوط کرد و با کاهش 6 درصدی نسبت به ماه مه به 1.69 میلیون تن رسید؛ این کاهش در حالی به ثبت رسید که این رقم نسبت به ماه ژوئن سال گذشته که معادن پرو به عنوان تامین کننده اصلی مس مصرفی چین دچار اختلال شده بودند، 8.4 درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از نشانه‌های عرضه بیش از تقاضا، کاهش در هزینه‌های تصفیه و پالایش است. در این میان هزینه‌های کارگران معدن و کارخانه‌های ذوب به دلیل کاهش تقاضا به کمترین میزان هشت سال گذشته رسیده و این نشان دهنده رقابت ایجاد شده میان پالایشگاه‌ها برای تولید کنسانتره در دسترس است.