۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

تعارض با منابع طبیعی بزرگترین مشکل معادن خراسان شمالی/ سرب وروی آلبلاغ مجوز ندارد

۶ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 405097
تعارض با منابع طبیعی بزرگترین مشکل معادن خراسان شمالی/ سرب وروی آلبلاغ مجوز ندارد

یک مقام مسوول گفت: "سرب و روی آلبلاغ" هنوز معدن نشده و یک کانسار است که در محدوده محیط زیست است و مجوزی برایش صادر نشده لذا افراد به صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند که باعث پیش آمدن حوادث تلخی شده است.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ مهدی سجادی، رییس نظام مهندسی معدن استان خراسان شمالی در گفت و گو با اقتصادآنلاین مشکلات عمده معادن استان و تمام معادن کشور را تعارضات با منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: امروز پروانه چَرای مرتعداران برای معدن‌داران معضل اصلی شده است. معدندار باید مرتع‌دار و دامدار را پیدا کند و او را راضی کند تا گواهی چَرا را باطل کند که بتواند پروانه بهره برداری بگیرد.

وی افزود: وزارت صمت باید با منابع طبیعی این مشکل را برطرف کنند در غیراینصورت معادن یک به یک تعطیل خواهند شد.

سجادی در مورد ایمن نبودن معدن سرب و روی آلبلاغ سبزوار و کشته شدن چندین معدنکار طی سال‌جاری بیان داشت: نکته مهم این است که معدن نشده و یک کانسار است و داخل محدوده محیط زیست است و مجوزی صادر نشده لذا افرادی که به آنجا می‌روند به صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند که باعث پیش آمدن چنین حوادث تلخی  شده است.

رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی افزود: متاسفانه نظام مهندسی معدن استان قانونا نمی‌تواند نظارتی بر این مورد داشته باشد و وظیفه محیط زیست و سازمان صمت است که با بررسی‌های دقیق باید این مشکل را برطرف کنند.همچنین قرار است ایمیدرو کار اکتشافی این منطقه را انجام دهد تا ذخیره آن تعیین تکلیف شود.

وی فرسوده بودن ماشین آلات معدنی را مشکل دیگر معادن دانست و عنوان کرد:اگر به معدنکاران تسهیلاتی  ارائه دهند تا ماشین آلات دسته دوم را وارد کنند، باعث بازگشت رونق به معادن می شود.

مهدی سجادی طرح احیای معادن کوچک را سیاست درستی خواند و گفت: طی جلسه‌‌ای قرار شد معادنی را اعضا کارگروه مشخص کنند و از معدن‌داران دعوت کنیم در جلسات حضور یابند و مشکلاتشان را مطرح کنند تا راهکارهایی برایشان اندیشیده شود. به عنوان مثال نبود واحد فرآوری، ماشین آلات فرسوده و چالش های حمل و نقل از جمله مشکلاتی است  که باید با جذب سرمایه گذار خصوصی به این معادن کمک شود تا احیا شوند.

وی گفت: عمده معادن استان بوکسیت، باریت، کلسیت، گچ، سنگ آهن هماتیتی،سنگ مرمریت ومس است که به دلیل نبود بازار فروش،نبود واحدفرآوری، عیار کم ماده و اکتشافات ناقص بیشتر این معادن نیمه تعطیل یا تعطیل شده‌اند.

وی در پایان گفت: اگر سرمایه گذار خصوصی در استان برای ایجاد واحدهای فرآوری جذب شود قطعا معادن دوباره رونق پیدا می‌کنند.