۰ نفر

در جلسه شورای اداری گیلان مطرح شد:

بهره‌گیری از دستاوردهای زمین‌شناسی گیلان از سوی دستگاه‌های اجرایی

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۹:۴۵
کد خبر: 402806
بهره‌گیری از دستاوردهای زمین‌شناسی گیلان از سوی دستگاه‌های اجرایی

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، جلسه شورای اداری گیلان با حضور مدیران و معاونان این استان در استانداری برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر همین اساس مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کاسپین باختری (گیلان) در این نشست به ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های موجود در مجموعه متبوع خود در بخش‌های مختلف زمین‌شناسی و اکتشافات پرداخت و گفت: شناسایی فرصت‌ها برای تولید و کارآفرینی از طریق تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی برای سرمایه گذاری و همچنین شناسایی تهدیدها و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی با پایش و جلوگیری از مخاطرات زمین‌شناختی و مسائل زیست محیطی با دیدگاه توسعه پایدار بسیار ضروری است.

دکتر پانته‌آ گیاهچی ضمن اشاره به انجام مطالعات مخاطرات زمین‌شناختی در قالب طرح کاسپین جنوبی در پژوهشکده علوم‌زمین در گستره استان گیلان افزود: بیش از  39  جلد پژوهش‌های انجام شده با موضوعات مختلف ساحلی و خشکی به همت کارشناسان این مرکز تهیه شده و دستاوردهای آن به استانداری گیلان نیز ارائه شده است.

وی درباره فعالیت‌های اکتشافی مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کاسپین باختری خاطرنشان کرد: احیای معادن متروکه فلزی و غیرفلزی، پهنه اکتشافی تالش و جواهرده-جیرنده، شناسایی مناطق امیدبخش معدنی ورقه بندرانزلی و بررسی زمین‌شناسی اقتصادی کانسارهای پلاسری سواحل کیاشهر-چمخاله بخشی از دستاوردها ما در بخش اکتشاف معادن است.

گیاهچی همچنین توسعه بخش ژئوتوریسم معادن با توجه به پتانسیل بالای استان در این زمینه را ضروری عنوان کرد و گفت: گیلان دارای رتبه نخست در ذخیره میکا و رتبه 5  در ذخیره خاک‌نسوز است که بایستی از این پتانسیل به بهترین نحو بهره ببریم.

این مقام مسئول ضمن اشاره به موقعیت اقتصادی استان گیلان تصریح کرد: قرار گرفتن در جوار کشورهای مشترک المنافع و بنادر مهم از جمله آستاراخان و بندر لاگان، وجود جذابیت برای سرمایه‌گذاران به لحاظ بعد مسافت با پایتخت و اقلیم معتدل، جایگاه ویژه و منحصربه‌فرد زمین منظرگردی گیلان در کشور، در اختیار داشتن کریدور نوستراک به عنوان یکی از ده کریدور بین المللی جهان، توانایی کنترل کیفیت در زمینه صادرات و واردات فرآورده‌های معدنی بخشی از ظرفیت‌های استان در این بخش است.

گیاهچی در ادامه به ارائه طرح‌های پیشنهادی خود جهت پیشبرد اهداف موردنظر مسئولان استانی گیلان پرداخت و گفت: با توجه به وضعیت، موقعیت اقتصادی و فرصت‌های موجود زمین‌شناسی و جایگاه بخش معدن و صنایع وابسته به آن و همچنین ظرفیت‌های بالای این بخش در ایجاد توسعه پایدار و رفع فقر و بیکاری در استان گیلان، چهار طرح ذیل در سفر ریاست جمهوری به استان پیشنهاد و مصوبه شد که در حال پیگیری تامین اعتبار از استان است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کاسپین باختری، تاسیس آزمایشگاه نانوبیوزمین، پی‌جویی و اکتشاف مواد معدنی منابع غیرفلزی در گیلان، انجام ژئوفیزیک هوایی جهت شناسایی ذخایر و کانسارهای معدنی و طرح اکتشاف ذخایر هیدارت‌های گازی در محدوده دریای کاسپین را به عنوان برنامه‌های پیش‌روی استان معرف کرد.

همچنین استاندار گیلان در جلسه شورای اداری این استان با اشاره به تهیه و تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی از سوی کارشناسان خبره اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کاسپین باختری مستقر در گیلان گفت: دستگاه‌های اجرایی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی به منظور جلوگیری از هرگونه موازی‌کاری و اتلاف بیت‌المال از تولیدات پژوهشی و تحقیقاتی این مجموعه استفاده بهینه کنند.

دکتر ارسلان زارع گفت: اگرچه ایران از نظر معدن و ذخائر معدنی در غرب آسیا، رتبه اول را دارد اما از این ظرفیت متناسب با نقشی که می‌توانسته در توسعه کشورمان ایفا کند، استفاده نشده است.

بالاترین مقام استان گیلان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های اطلاعات پایه زمین‌شناسی، شناخت جاذبه‌های طبیعی و پدیده‌های ژئومورفولوژیکی در صنعت گردشگری است که می‌تواند زمینه درآمدزایی و اشتغال را فراهم کند و در استان گیلان ذخائر بی‌شماری وجود دارد که می‌توان از آنها به بهترین نحو بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری پهناور با ظرفیت‌های متعدد است، افزود: معادن را از جمله ظرفیت‌های ارزشمند خدادادی استکه نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه نسبت به بهره‌برداری از معادن برنامه‌ریزی خوبی نشده، گفت : در راستای تکمیل پروژه‌های عمرانی و نیز ایجاد ظرفیت‌های اشتغال می‌توان از این مواهب بهره‌برداری اصولی کرد.

زارع، شناسایی ظرفیت‌های معادن در شهرستان‌ها و مطالعه کاربردی روی آنها را یک ضرورت خواند و افزود: آنچه که باید در واگذاری معادن به عنوان یک شرط و الزام مورد توجه قرار گیرد؛ الزام به کاشت نهال و هم زیستی مسالمت‌آمیز با بسترهای طبیعی و نیز توجه به ملاحظات زیست محیطی و اقدامات اجتماعی است.