۰ نفر

کاربردهای جالب آسپیرین؛ از رفع تیرگی پوست تا شوره سر

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۱
کد خبر: 701347
کاربردهای جالب آسپیرین؛ از رفع تیرگی پوست تا شوره سر

اغلب افراد از آسپرین به دلیل خاصیت ضد دردی که دارد برای کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط بیماری‌های درد عضلانی، دندان درد، سرماخوردگی و سردرد، کاهش درد و ورم آرتروز استفاده می‌کنند.

کاربردهای جالب آسپرین مخصوص زیبایی زنان

به گزارش اقتصاد آنلاین، پزشکان مصرف دوز کم آسپرین را جهت جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش خطر سکته و حمله قلبی و گرفتگی رگ‌ها در اثر جراحی بای پس، اندارترکتومی کاروتید، استنت کرونر توصیه می‌کنند. اما جدا از فواید سلامتی، آسپرین به دلیل ترکیب بلوری به نام استیل سالیسیلیک اسید کاربردهای زیبایی بالقوه‌ای برای پاکسازی آکنه و ضد پیری، تسکین قرمزی و التهاب و خارش پوست دارد.

مصرف این دارو برای درمان باید مطابق با دستور پزشک انجام شود. اگر این دارو برای خود درمانی مصرف کنید، در صورت داشتن مشکل در تکلم، ضعف در یک طرف بدن یا تغییرات ناگهانی بینایی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر قبل از استفاده از این دارو علائمی چون سرفه، خم شدن یا سردرد با استفراغ مداوم یا شدید، تب و سفتی گردن دارید، نیز با پزشک مشورت کنید.

چرا نباید آسپیرین را در زمان آنفلوآنزا بخوریم؟

خواص آسپرین برای پوست و مو

1. درمان بیماری‌های پوستی

سالیسیلیک اسید (ماده موجود در آسپرین) از قرن پنجم قبل از میلاد توسط بقراط کشف شد، سالیسیلیک پودری است که از پوست درخت بید استخراج می‌شود و به از بین بردن روغن اضافی و لایه برداری سلول‌های مرده در سطح پوست برای درمان آکنه، قرمزی و ورم کاربرد دارد. افراد مبتلا به پسوریازیس نیز می‌توانند از اسید سالیسیلیک موجود در آسپرین برای بهبود خود بهره مند شوند.

ماسک پوستی آسپرین

برای تهیه ماسک پوستی آسپرین، پنج قرص آسپرین را خرد کرده و در یک چهارم فنجام آب مقطر گرم بریزید و خوب هم بزنید تا زمانی که خمیری غلیظ شود. در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل به ترکیب اضافه کنید تا از مزایای این مرطوب کننده ضد باکتری طبیعی بهره مند شوید. اکنون مخلوط را در قسمت‌هایی که آکنه یا انواع دیگر التهاب وجود دارد، اعمال کنید و بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید.

2. خلاصی از شوره سر از خواص آسپرین برای مو

آسپرین به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی در ترکیبات بسیاری از شامپوهای شوره سر به کار می‌رود. برای رهایی از شوره سر دو یا سه آسپرین را خرد کرده و با شامپو ترکیب کنید سپس روی پوست سر خود بمالید و بعد از پنج دقیقه آبکشی کنید، این ترفند به لایه برداری پوست سر کمک می‌کند.

3. تسکین گزیدگی و گزش

آسپرین با خواص ضد التهابی خود به کاهش قرمزی، تورم و درد ناشی از گزش کمک می‌کند. برای این منظور یک آسپرین را له کنید و با کمی آب مخلوط کنید به طوری که غلیظ شود سپس آن را به مدت چند دقیقه در منطقه آسیب دیده قرار دهید.

4. از بین بردن لکه‌ها از خواص آسپرین برای مو

سه آسپرین خرد شده را در نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید و روی قسمت لکه دار لباس بمالید بعد از چند ساعت پیراهن را بشویید.

ماسک ضد پیری و ضد آکنه آسپرین

برای تهیه ماسک اساسی، حدود 8-10 قرص را خرد کنید و حدود یک قاشق چای خوری آب به آن اضافه کنید، فقط کافی است که خمیر درست شود و ماسک را در سراسر صورت خود بمالید و اجازه دهید ماسک به مدت 15 دقیقه خشک شود سپس با آب گرم بشویید. این کار را به طور منظم، 2-3 بار در هفته انجام دهید. از افزودنی‌های دیگری نیز می‌توانید در ماسک آسپرین استفاده کنید از جمله:

روغن درخت چای

فقط چند قطره روغن درخت چای را به ماسک آسپرین اضافه کنید تا باعث مرطوب شدن پوست شود، همچنین می‌توانید از روغن زیتون، روغن جوجوبا، یا روغن انگور استفاده کنید.

سفیده تخم مرغ

برای حداکثر کردن خاصیت ضد پیری و سفت شدن پوست خود، ماسک آسپرین را با 1-2 سفیده زده شده ترکب کنید.

عسل

عسل دارای بسیاری از خواص درمانی برای اگزما، خشکی پوست، آکنه، پیری و التهاب پوستی است و با اضافه کردن 1 قاشق چای خوری عسل به ماسک آسپرین می توانید از تمام خواص درمانی آن بهره مند شوید.

لیمو

اگر آفتاب سوختگی دارید ماسک آسپرین را با لیمو ترکیب کنید تا پوستی زیبا داشته باشید.

سرکه

برای کمک به پاکسازی یا به حداقل رساندن منافذ پوست خود، به جای آب موجود در ماسک از سرکه استفاده کنید.

آووکادو

3 قاشق غذاخوری آووکادو پوره شده را به ماسک آسپرین اضافه کنید تا از خشکی پوست خود در امان بمانید.

ماسک آسپرین برای روشنایی پوست

برای صورت خود ماسک آسپرین درست کنید. آسپرین حاوی ماده‌ای محلول در چربی است که در تولید کرم‌های روشن کننده و پاک کننده‌های پوست استفاده می‌شود. هفت قرص آسپرین را با 3 قاشق غذاخوری ماست و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و بعد از مدت 15 دقیقه بشویید. این ماسک باعث درخشندگی و صاف شدن پوست می‌شود و اثر لایه برداری آن به کاهش جای زخم‌ها و لکه‌ها و جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست کمک می‌کند.

در پایان آسپرین یک لایه بردار عالی برای از بین بردن سلولهای مرده در صورت است. علاوه بر این، به خلاص شدن از شر چربی بیش از حد و کاهش اندازه منافذ بزرگ پوست کمک می‌کند. فقط آن را با آب مخلوط کنید و بگذارید چند دقیقه روی پوستتان بماند.