۰ نفر

یک نماینده مجلس جزییات آتش سوزی زندان اوین را تشریح کرد

۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۴
کد خبر: 675027
یک نماینده مجلس جزییات آتش سوزی زندان اوین را تشریح کرد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره بازدید هیاتی از این کمیسیون از زندان اوین، گفت: شورش در زندان اوین با هدف کُشته‌سازی انبوه انجام گرفت اما با مدیریت به‌هنگام مأموران انتظامی و حفاظتی این هدف محقق نشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ابراهیم عزیزی در توضیح بازدید هیاتی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از زندان اوین در پی حادثه آتش سوزی اخیر در این زندان، گفت: تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی (دوشنبه ۲۵ مهرماه) از بندهای ۷ و ۸ زندان اوین بازدید کردند. بر اساس اطلاعات دریافتی، متاسفانه شنبه شب (۲۳ مهرماه) حدود ساعت ۸ و ۵۵ دقیقه تعدادی از زندانیان سالن ۴ بند ۷ در زندان اوین اقدام به صحنه‌سازی کردند و با تمارض و نیرنگ نگهبانان زندان را به داخل کشاندند. این افراد که نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ نفر بودن با فریب و حیله‌ به مامور زندان که با صداقت برای کمک به آنها داخل بند شده بود حمله کردند.

فوت ۸ نفر از زندانیان بند ۷ در پی آتش‌سوزی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: زندانیان با مقاومت نگهبان روبه‌رو می‌شوند اما با توجه به تعداد بالایی که نسبت به مأمورین و نگهبانان داشتند، توانستند از سالن ۴ بند ۷ خارج شوند و به سمت راه پله‌های خروجی بند۷ بروند. مامورین زندان بالافاصله اقدامات کنترلی را انجام می‌دهند اما عده‌ای از اغتشاش‌گران سعی می‌کنند با شکستن حفاظ‌های بند ۷ خود را به خارج از بند برسانند.

وی ادامه داد: اغتشاش‌گران سپس با آتش زدن ابزار، لوازم، البسه و پتوهای خود، صحنه‌سازی می‌کنند و از این زمان به بعد اتفاق ناگواری رخ می‌دهد. آتش سوزی بند ۷ را در بر می‌گیرد و این سبب می‌شود تمام افرادی که در داخل بند ۷ بودند به واسطه آتش سوزی مهیب، اقدام به بیرون آمدن از بند کنند. این موضوع سبب شد تا ۸ نفر از افراد بند ۷ که می‌خواستند اقدام به خروج کنند، به واسطه استنشاق گاز و دود ناشی از آتش‌سوزی در همان زمان یا پس از آن فوت کنند. البته شایان ذکر است که آتش سوزی از بند ۷ به بند ۸ منتقل نشده و در بند ۸ هیچگونه آتش سوزی رخ نداده است. در بند ۸ تحرکاتی صورت گرفته اما چون در ادامه ناآرامی بند ۷ بوده است، نیروهای انتظامی و حفاظتی موضوع را به موقع مدیریت کردند.

عزیزی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه این افراد خاطی بعد از خارج شدن از بند ۷ به سالن ورزشی که متعلق به خودشان بوده و بخش اعظمی از اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذراندند نزدیک و آسیب می‌رسانند، سپس وارد سالن همایش زندان شده و اقدام به آتش زدن سالن می‌کنند و در نهایت وارد مجموعه حرفه‌آموزی شده و به آنجا هم آسیب می‌زنند. این اماکن دچار حریق شدند. آسیب بخش قابل ملاحظه‌ای از تاسیسات آموزشی، همایشی و اشتغال‌آفرین مجموعه زندان توسط افرادی که سعی کردند از درهای بند ۷ خارج شوند قابل تامل است.

اغتشاش و تخریب در اوین با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته است

عزیزی با اشاره به ملاحظات اساسی این حادثه گفت: اغتشاشات و اقدامات تخریبی در زندان اوین دفعتا نبوده است و با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته است. مسئولین زندان مراقبت‌های لازم را داشتند و سعی کردند از همان ابتدای بروز حادثه ضمن جلوگیری از خدشه به ارکان زندان، از هر گونه فرار زندانیان جلوگیری کنند چراکه این جزء مسئولیت‌های زندان است و اقدامات خوبی در این بخش انجام گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ادامه خروج زندانیان از بند ۷ و آسیب به اماکن مذکور تعدادی از عناصر بند ۷ زندان اوین با عناصر داخل بند ۸ ارتباط برقرار می‌کنند، در این لحظه فضا برای نیروهای امنیتی و انتظامی سنگین‌تر می‌شود لذا یگان ویژه نیروی انتظامی و سایر رده‌های حفاظتی وارد کار می‌شوند و براساس وظایفی که در قانون برای این افراد پیش‌بینی شده است، از هر گونه خروج غیرقانونی جلوگیری و نسبت به آرام سازی زندان اقدام می‌کنند.

لزوم توجه ویژه به جوسازی و غوغاسالاری شبکه‌های بیگانه

وی با یادآوری نکات قابل تامل در حادثه زندان اوین گفت: جوسازی و غوغاسالاری شبکه‌های بیگانه قبل، حین و بعد از وقوع حادثه قابل ملاحظه است و باید از این جهت مورد توجه قرار گیرد. تعدادی لیدر این حادثه را مدیریت می‌کردند، لیدرها قبل و حین از وقوع کار را مدیریت کردند و صحنه گردان بودند که نقش اصلی را داشتند و باید مورد توجه قرار گیرد. البته اقدامات خوبی در همان شب توسط مسئولین انجام می‌گیرد از جمله اینکه وقتی آتش در بند ۷ شعله‌ور می‌شود برای جلوگیری از آسیب به سایر زندانیان همه را به مکان امن و مناسب دیگری منتقل می‌کنند.

در نهایت ۵۷ نفر در این حادثه مجروح شده و ۸ نفر بر اساس آنچه قوه‌قضائیه هم اعلام کرده، فوت کردند. ۷ نفر از مجروحان در بیمارستان بستری و ۵۰ نفر سراپایی مداوا می‌شوند.

۵۰ میلیارد تومان خسارت به زندان اوین وارد شده است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم همچنین اظهار کرد: خساراتی هم به بخش اعظمی از تاسیسات زندان اوین وارد شده است. در واقع بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان خسارت به زندان اوین در پی حادثه اخیر وارد شده است.

مهدی هاشمی شب حادثه در زندان حضور نداشته است

عزیزی در ادامه گفت: یکی از زندانیان زندان اوین (مهدی هاشمی) علی رغم اینکه جرم اش موضوعات دیگری بوده به اصرار خودش برای ادامه دوران محکومیت به بند ۷، واحد جهاد منتقل شده بود. مسئولان زندان هم مساعدت کرده و این فرد را به این بند منتقل کرده بودند. البته وی شب حادثه در زندان حضور نداشته است. گفته شده که در شب حادثه عده‌ای از عوامل اغتشاش‌گر به محل اسکان این زندانی حمله می‌کنند، بررسی‌های جدی‌تر دستگاه‌های امنیتی درباره این موضوع در حال انجام است.

هیچ کدام از دستگیر شده‌های حوادث اخیر به بند ۷ زندان اوین منتقل نشده‌اند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان داشت: در بند ۷ زندان اوین سارقین مسلح و اراذل و اوباش نگهداری می‌شوند اما برخی چهره‌های شناخته شده که در گذشته اصرار کرده‌اند، به این بند منتقل شدند و هیچ کدام از دستگیر شده‌های حوادث اخیر به این بند از زندان اوین منتقل نشده‌اند.

هیچ زندانی فرار نکرده است

وی اطفای سریع آتش، خنثی سازی تحرکات، جلوگیری از سرایت حادثه به سایر بندهای زندان، مداوای سریع مصدومین و انتقال زندانیان به مکان مناسب و امن را از اقدامات خوب برشمرد و در توضح مین‌گذاری اطراف زندان اوین، گفت: اساساً هیچ خروج و فرار از زندانی صورت نگرفته است. نیروهای انتظامی برای مقابله با اغتشاش‌گران از نارنجک‌های صوتی و گازهای اشک آور استفاده کردند لذا صدای انفجار ناشی از انفجار نارنجک‌های صوتی بوده است.

هیچ نگرانی در مورد بند نسوان زندان اوین وجود ندارد

عزیزی همچنین تصریح کرد: هیچ نگرانی در مورد بند نسوان زندان اوین وجود ندارد، در بازدیدی که داشتیم، مشاهده کردیم که هیچ حادثه‌ای برای بند نسوان رخ نداده و هیچ برخوردی هم با افراد داخل بند نسوان انجام نگرفته است. البته در سایر بندها هم همینطور بوده و درگیری و حادثه فقط در بند ۷ و ۸ رخ داده است.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از اهداف این شورش کُشته سازی بود که محقق نشد. با تدابیر خوب و حضور به موقع شورای تامین، ماموران انتظامی، مسئولان و مدیران زندان اوین و دستگاه‌های ذی ربط حادثه مدیریت و هدف کُشته‌سازی انبوه در زندان به وقوع نپیوسته است.

عزیزی یادآور شد: از همان ساعت اولیه پس از حادثه امکان برقراری ارتباط زندانیان با خانواده‌هایشان فراهم شده است. نگرانی درباره سایر بندهای زندان اوین هم وجود ندارد زیرا اتفاقی برای سایر زندانیان رخ نداده است. آنچه در این حادثه حائز اهمیت است، جو سازی و غوغاسالاری قبل، حین و بعد از وقوع حادثه توسط رسانه‌های معاند است. برخی از این رسانه‌ها قبل از وقوع حادثه اعلام کردند اتفاقی چون سینما رکس آبادان ممکن است، رخ دهد اما با مدیریت به هنگام، نقشه آنها خنثی شد.

تعدادی از زندانیان در پشت بام اقدام به آتش‌سوزی کردند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص فیلم آتش سوزی روی پشت بام زندان اوین که در فضای مجازی منتشر شده است به خانه ملت، گفت: برخی افراد زندانی که توانسته بودند از شبکه حفاظتی بند ۷ بیرون روند، در پشت بام اقدام به آتش سوزی کردند.