۰ نفر

اولین تصاویر از تلسکوپ جیمز وب؛

سفر به ابتدای تاریخ آغاز شد / انتشار اولین تصاویر از میلیون ها سال نوری قبل

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱
کد خبر: 652599
سفر به ابتدای تاریخ آغاز شد / انتشار اولین تصاویر از میلیون ها سال نوری قبل

کهکشان های کوچکی که بیش از ۱۳ میلیارد سال پیش در هستی تازه شکل گرفته، به وجود آمدند، شب گذشته با اولین تصاویر از تلسکوپ جیمز وب منتشر شد و علاقمندان را مجذوب خود کرد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، اولین تصویر یک خوشه کهکشانی به نام SMACS 0723 را نشان می‌دهد که ۴.۶ میلیارد سال پیش ظاهر شد – تقریبا زمانی که زمین شکل گرفت – که به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های بسیار دورتر و قدیمی‌تری را که در پشت آن ظاهر می‌شوند، بزرگنمایی می‌کند.

بیل نلسون مدیر ناسا این تصویر را در جلسه توجیهی کاخ سفید با حضور جو بایدن رییس جمهوری و کامالا هریس معاون رییس جمهوری ایالات متحده به نمایش گذاشت. او گفت که قدمت قدیمی‌ترین کهکشان‌های موجود در تصویر ممکن است به ۳۰۰ میلیون سال پس از تولد کیهان، ۱۳.۸ میلیارد سال پیش هم برگردد.

نلسون گفت: تصویر «میدان عمیق» تکه‌ای از آسمان را به اندازه یک دانه شن می‌پوشاند که در طول باز و توسط شخصی روی زمین نگه داشته شده است. این یک کامپوزیت است که از تصاویر در طول موج‌های مادون قرمز مختلف در مدت ۱۲ ساعت ساخته شده است.

ناسا و آژانس فضایی اروپا چهار رصد علمی اولیه دیگر از تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری را امروز سه شنبه ۲۱ تیر ماه منتشر خواهند کرد که یکی شامل تجزیه و تحلیل سیاره‌ای است که به دور ستاره‌ای در دوردست می‌چرخد. طیف سیاره گازی غول پیکر Wasp-96b که به دور ستاره‌ای در فاصله ۱۱۵۰ سال نوری از ما می‌چرخد، ترکیب شیمیایی جو آن را نشان می‌دهد.

ستاره شناسان امیدوارند که این تکنیک در نهایت نشان دهد که کدام سیارات احتمالا میزبان حیات هستند – به عنوان مثال از طریق حضور متان، اکسیژن و مولکول‌های آلی – اگرچه در آینده نزدیک انتظار نمی‌رود که جهان مسکونی دیگری کشف شود.

سه مشاهده دیگر نشان خواهند داد: سحابی کارینا، یک «مهد کودک ستاره‌ای» در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری. سحابی حلقه جنوبی، یک ابرگازی غول پیکر در حال انبساط در فاصله ۲هزار سال نوری از ما؛ و کویینتت استفان، یک گروه فشرده از پنج کهکشان در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین.

مارک مک‌کاگرن مشاور ارشد علمی اسا Esa در این باره گفت: این تصاویر علمی از رصد پنج روزه گرفته شده‌اند و در نتیجه به آنچه در ماه‌ها و سال‌های آینده در اختیار خواهیم داشت، فکر کنید.

تصاویر این هفته وب تصاویری نیستند که عموم مردم مشاهده می‌کنندناسا ماه گذشته چند «تصویر مهندسی» از دوره راه‌اندازی تلسکوپ منتشر کرد – اما آنها اولین تصاویر علمی تمام رنگی هستند.

تصاویر وب دارای رنگ کاذب هستند تا طول موج‌های مشاهده شده را نشان دهند زیرا در ناحیه مادون قرمز، قراتر از محدوده چشم انسان ثبت شده‌اند. در مقابل، تلسکوپ فضایی هابل که هنوز پس از ۳۲ سال در مدار کار می‌کند، قادر به مشاهده نورهای نامرئی است.

پس از سه دهه طراحی و ساخت، با تاخیر و افزایش هزینه‌ها، جیمز وب در روز کریسمس سال گذشته با موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شد.

ریچارد الیس استاد اختر فیزیک در دانشگاه کالج لندن در این باره می‌گوید: پرتابگر، وب را به قدر در جهت درست به مقصد خود هدایت کرد که «نقطه دوم لاگرانژ» در ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین، که فضاپیما سوخت کمتر از حد انتظاری حتی نسبت به سال‌های اولیه که درگیر این پروژه بوده است، برای موقعیت یابی نهایی مصرف کرد. بنابراین جیمز وب سوخت بیشتری برای ماندن در فضا در طول ماموریت در اختیار دارد.

الیس تاکید کرد: دقت پرتاب طول عمر مورد انتظار تلسکوپ را افزایش داده است. مشخصات اولیه برای پنج سال اول با هدف ۱۰ سال بود. اکنون وب به راحتی می‌تواند به مدت ده سال ماموریت خود را ادامه داده و حتی ممکن است تا ۱۵ سال نیز این ماموریت ادامه داشته باشد.