۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد بی‌نظیر فعالیت‌های استارتاپی نیوزیلند، همزمان با گسترش اپیدمی کووید ۱۹/ افزایش مهاجرت معکوس نیروی کار ماهر به نیوزیلند

۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبر: 467471
رشد بی‌نظیر فعالیت‌های استارتاپی نیوزیلند، همزمان با گسترش اپیدمی کووید ۱۹/ افزایش مهاجرت معکوس نیروی کار ماهر به نیوزیلند

موفقیت دولتمردان نیوزیلند در مقابله موثر با اپیدمی کووید 19 منجر به تبدیل این کشور به یکی از مناطق امن جهان برای زندگی و کار شده است. در همین رابطه، شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های استارتاپی در این کشور طی ماه‌های اخیر بوده‌ایم.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ واکنش به موقع و گسترده دولتمردان نیوزیلند در مواجهه با اپیدمی کووید 19 منجر به کنترل موثر این بحران در این کشور شده است. عملکرد سیستم بهداشت و درمان نیوزیلند به گونه‌ای بود که پس از مدت کوتاهی موفق به توقف کامل روند ابتلای شهروندان این کشور به ویروس کرونا شد.

این در حالی است که اکثریت کشورهای جهان از جمله تمام کشورهای توسعه یافته همچنان در کنترل این بحران ناکام مانده‌اند. برآیند این اتفاقات منجر به افزایش چشمگیر جذابیت نیوزیلند به عنوان کشوری امن برای زندگی و کار برای فعالان اقتصادی اقصی نقاط جهان شده است.

نیوزیلند که روزگاری به دلیل وسعت کم اقتصاد و بازار این کشور (در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته)، در زمره کشورهای صادرکننده نیروی کار ماهر قرار می‌گرفت، پس از بروز اپیدمی کووید 19 شاهد بازگشت بیش از 77 هزار نفر از این افراد بوده است. فعالیت بسیاری از این افراد در حوزه فناوری، طی سالیان متمادی منجر به انباشت تخصص و تجربه بسیاری زیادی در آن‌ها شده است و اکنون مهاجرت معکوس این متخصصان به نیوزیلند به معنای ارتقاء سطح این حوزه در این کشور است.

همزمان با بازگشت تعداد زیادی از نخبگان و متخصصان نیوزیلندی، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی نیز به دلیل شرایط مطلوب نیوزیلند برای زندگی و کار، اقدام به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این کشور کرده‌اند. در همین رابطه، همکاری این سرمایه‌گذاران با متخصصان نیوزیلندی باعث شکل‌گیری و رشد تعداد بسیار زیادی از فعالیت‌های استارتاپی، به ویژه در حوزه فناوری شده است. در کنار مسائل فوق، زیرساخت‌های مناسب نیوزیلند در حوزه فناوری نیز نقش بسزایی در تسریع روند رو به رشد فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در این کشور داشته است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد هر فرصت شغلی جدید در حوزه فناوری می‌تواند منجر به ایجاد پنج شغل در عرصه‌های دیگر اقتصاد شود. با توجه به این مساله، باید منتظر جهش کل اقتصاد نیوزیلند طی سال‌های آینده باشیم. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، عمده کشورهای جهان تا سالیان متمادی همچنان درگیر رکود اقتصادی ناشی از بروز اپیدمی کووید 19 خواهند بود.