۰ نفر

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی راهکار قدیمی اما همیشه زنده مدیریت تردد پرسنل

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۴۰
کد خبر: 706698
دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی راهکار قدیمی اما همیشه زنده مدیریت تردد پرسنل

دستگاه های حضور و غیاب با فناوری بیومتریک و به خصوص دستگاه ورود و خروج با اثر انگشتُ در طیف گسترده ای از صنایع و سازمان ها کاربرد دارد. حضور و غیاب با اثر انگشت، یکی از اولین روش های بیومتریک است که به طور گسترده در سازمان ها مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه ها در کنار یک نرم افزار حضور غیاب حرفه ای برای استفاده در سازمانها و شرکتها با شرایط زیر بسیار مناسب هستند.

اثر انگشت، یکی از ویژگی های منحصر به فرد هر انسان است و هیچ دو نفری اثر انگشت مشابه ندارند. بیومتریک اثر انگشت هم برای احراز هویت (تطابق با الگوی بیومتریک ثبت شده از فرد) و هم برای شناسایی و حضور غیاب پرسنل (تشخیص هویت) استفاده می شود. دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی در بین دستگاه های احراز هویت بیومتریک از محبوبیت بالایی برخوردار است. علت این محبوبیت، مقرون به صرفه بودن، استفاده آسان، سختی جعل و تقلب و راحتی احراز هویت با آن است. در این مقاله به بررسی دستگاه ورود و خروج اثر انگشتی، مزایا و کاربردهای آن می پردازیم. 

احراز هویت بیومتریک با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

ابتدا باید باید بگوییم احراز هویت بیومتریک چیست؟ در احراز هویت بیومتریک، دستگاه های حضور و غیاب احراز هویت بیومتریک از ویژگی های فیزیکی منحصر به فرد اشخاص برای تایید هویت فرد استفاده می کند. به طور کلی، برای احراز هویت از سه روش اصلی استفاده می شود:

  • چیزهایی که فقط خود فرد می داند مانند رمز عبور
  • وسایل شخصی متعلق به فرد مانند کلید یا کارت پرسنلی
  • ویژگی های منحصر به فرد مانند اثر انگشت، عنبیه چشم و خطوط کف دست.

 اثر انگشت نیز یکی از ویژگی های بیومتریک است که برای هر فرد متفاوت است. الگوی اثر انگشت از مجموعه ای از برآمدگی ها و فرورفتگی ها، قوس ها و حلقه ها تشکیل شده است.  دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی از این ویژگی ها برای ثبت هویت فرد استفاده کرده و در زمان تلاش برای احراز، اطلاعات وارد شده با داده های دستگاه مقایسه و هویت فرد تایید می شود. 

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی راهکار قدیمی اما همیشه زنده مدیریت تردد پرسنل

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی چگونه کار می کند؟

دستگاه حضور غیاب و ساعت زن انگشتی، از نوعی اسکنر برای گرفتن عکس از اثر انگشت فرد استفاده می کند. سه روش کلی برای این عکس برداری وجود دارد:

  1. اسکنر نوری - در این روش، نور از طریق منشور به سطح انگشت تابیده و با بررسی بازتاب نور، برآمدگی ها و فرورفتگی ها مشخص شده و یک تصویر دیجیتالی از اثر انگشت ساخته می شود.
  2. اسکنر خازنی - این اسکنر، بار الکتریکی کوچکی را به خازن های مینیاتوری روی سطح منتقل می کند. این خازن ها با لمس انگشت فرد تخلیه می شوند. میزان تخلیه در برآمدگی های انگشت بیشتر و در فرورفتگی ها کمتر است. از این اختلاف برای تعین الگوی اثر انگشت فرد استفاده می شود. 
  3. اسکنر اولتراسوند - در این روش یک سیگنال به سمت انگشت فرد پرتاب شده و از اثر پژواک آن برای تعیین الگوی اثر انگشت استفاده می شود. این اسکنر نیاز به تماس مستقیم اثر انگشت فرد ندارد واز قابلیت ضبط تصویر سه بعدی اثرانگشت نیز برخوردار است. 
  4. اسکنر حرارتی - در اسکنرهای حرارتی از گرما برای اندازه گیری اختلاف دمای برجستگی ها و فرورفتگی های اثر انگشت فرد استفاده می شود. کنتراست ایجاد شده، الگوی انگشت فرد را مشخص می کند.

بعد از اسکن انگشت توسط دستگاه ورود و خروج انگشتی، این اسکن با تصویر ذخیره شده در پایگاه داده دستگاه مقایسه و احراز هویت فرد انجام می شود. ذخیره سازی اثر انگشت در بهترین دستگاه حضور و غیاب انگشتی به وسیله تبدیل تصویر به کد رمزگذاری شده انجام می شود. به همین دلیل دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی قابل هک کردن نیست. 

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی راهکار قدیمی اما همیشه زنده مدیریت تردد پرسنل1

کاربرد دستگاه ورود و خروج اثر انگشتی در سازمان های مختلف

دستگاه های حضور و غیاب با فناوری بیومتریک و به خصوص دستگاه ورود و خروج با اثر انگشتُ در طیف گسترده ای از صنایع و سازمان ها کاربرد دارد. حضور و غیاب با اثر انگشت، یکی از اولین روش های بیومتریک است که به طور گسترده در سازمان ها مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه ها در کنار یک نرم افزار حضور غیاب حرفه ای برای استفاده در سازمانها و شرکتها با شرایط زیر بسیار مناسب هستند:

  1. شرکت هایی با بودجه محدود که به دنبال راه حلی ارزان قیمت اما با امنیت بالا و محافظت شده برای برقراری نظم در سازمان خود هستند. 
  2. صنایع و کارگاه هایی که آلودگی در فضای آن ها زیاد است و  امکان استفاده از دستگاه های با سنسورهای حساس به دما و آلودگی را ندارند. 
  3. شرکت هایی که به امور امنیتی و حفاظت از اطلاعات خود اهمیت می دهند و خواستار نظارت بر رفت و آمد پرسنل خود هستند.
  4. شرکت های شامل نیروهای کم توان یا با سطح سواد پایین که توانایی کار با دستگاه های پیچیده را ندارند. 
  5. شرکت هایی با تعداد کارمند بالا که نیازمند ثبت سریع ورود و خروج ها و احراز هویت در زمان کوتاه هستند. 

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی راهکار قدیمی اما همیشه زنده مدیریت تردد پرسنل2

8 مزیت استفاده از دستگاه اثر انگشت ورود و خروج که نمی دانید

به طور کلی، دستگاه ورود و خروج با اثر انگشت برای مدیریت حضور غیاب امنیت بسیار بالایی دارد و در کنار یک روش دیگر برای احراز هویت مانند ورود رمز، بالاترین سطح امنیتی برای سازمان ها را به ارمغان می‌ آورد. از سایر مزایای دستگاه ساعت زن اثر انگشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اثر انگشت را نمی توان گم کرد و همیشه همراه فرد است. 
  2. الگوهای اثر انگشت غیر قابل پیش بینی و غیر قابل انتقال هستند.  
  3. جعل کردن اثر انگشت سخت بوده و از رمز عبور یا توکن بسیار ایمن تر است. 
  4. استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی کاربرپسند و راحت است. 
  5. نرم افزار دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی به راحتی قابل اجرا است. 
  6. سخت افزار دستگاه اثر انگشت ورود و خروج نسبت به سایر مدل ها مقرون به صرفع است. 
  7. جعل اثر انگشت کاری زمان بر و هزینه بر است. 
  8. تکنیک های بیومتریک اثر انگشت سریع، ساده، موثر و ارزان هستند.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.