۰ نفر

بهترین اساتید فیزیک کنکور ایران کدامند؟

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۵۰
کد خبر: 672920
بهترین اساتید فیزیک کنکور ایران کدامند؟

درس فیزیک در بین دانش‌آموزان همواره به عنوان یک درس رقابتی مشهور بوده است.

اما علی‌رغم اهمیت بالای این درس گاهی دانش‌آموزان از سختی زیاد مباحث فیزیک شکایت دارند ولی یک دبیر خوب و حرفه ای میتواند تاثیرات زیادی در موفقیت شما داشته باشد

 

در ادامه لیست برترین دبیران فیزیک کنکور ایران را مرور خواهیم کرد.

بهترین اساتید و دبیران فیزیک ایران از نگاه مشاوران آموزشی ایران :

1: استاد مهدی باباخانی (مدرس برنامه فرصت برابر  و مدرس دی وی دی های مخ از موسسه گاج)

 2:استاد احمد مصلایی (مدرس کتاب های  کمک آموزشی)

 3: استاد مهدی یحیوی (مدرس دی وی دی های موسسه ونوس)

 4: استاد نیما نوروزی ( مدرس برنامه فرصت برابر و مدرس دی وی دی های رهپویان)

 5: استاد فرید شهریاری ( نویسنده کتاب های خیلی سفید و...  )

 6: استاد علیرضا عربشاهی ( مدرس برتر در موسسه راه اندیشه)

 7: استاد محمد علی عباسی (نویسنده کتاب فیزیک مبتکران)

 8: استاد کامیار ( مدرس دی وی دی های موسسه حرف آخر)

 9 : استاد قضاتی (مدرس فیلم های های آموزشی)

 10 : استاد مجتبی سادات ( مدرس دی وی ی های آفبا)

اما برترین استاد فیزیک چه ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه می‌توان یک دبیر فیزیک خوب انتخاب کرد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دانش‌آموز نباید رها شود!

فرض کنید سر کلاس فیزیک حاضر شدید و استادی که انتخاب کرده‌اید هم به بهترین شکل مباحث را برای شما تدریس کرد. اگر بدون تمرین و تکرار جلسه بعد در این کلاس حاضر شوید فکر می‌کنید چند درصد از مطالب را به خاطر دارید؟ حتی اگر همه مطالب را هم به خاطر داشته باشید آیا می‌توانید نکات مهم گفته شده را در حل یک تست به کار ببرید؟ فراموش نکنید که درس فیزیک یک درس حفظی نیست! یعنی یک دبیر فیزیک نباید سیلی از نکات و مفاهیم را به شکل کلی برای شما توضیح دهد و از شما بخواهد که آن‌ها را حفظ کنید.

شما باید مفاهیمی که سر کلاس درس گفته می‌شوند را در تست‌ها و سوالات کنکوری مختلف ببینید و حل کنید. بدین طریق درصد یادگیری شما از مفاهیم گفته شده افزایش می‌یابد. بنابراین از یک استاد فیزیک انتظار می‌رود بعد از تدریس، نمونه سوالات و تکالیفی برای فهم بیشتر دانش‌آموز در نظر بگیرد. بهترین اساتید فیزیک کنکور ایران همواره از جدیدترین نمونه سوالات برای فهم عمیق نکات گفته شده کمک می‌گیرند.

همه مباحث فیزیک یکسان نیستند!

بله؛ این یک حقیقت واضح است که همه دبیران فیزیک و همه دانش‌آموزان کنکوری آن را می‌دانند. برخی از مباحثی که در فیزیک وجود دارد، برای دانش‌آموزان کمی دشوار بوده و برخی دیگر کمی ساده‌تر هستند. در میان مباحث فیزیک همواره مباحثی وجود دارد که مورد علاقه طراحان سوال کنکور بوده و از آن مباحث بیشتر سوال مطرح می‌شود. یک دبیر خوب باید قدرت تشخیص این مباحث را داشته باشد. بنابراین انتظار می‌رود مباحث مهم‌تر را بیشتر و عمیق‌تر توضیح دهد و وقت بیشتری روی آن‌ها بگذارد.

قرار است کنکور بدهیم!

بله قرار است کنکور که یک آزمون تستی است را پشت سر بگذارید. بنابراین لازم است تا مباحث هم درست تدریس و هم درست خوانده شوند. فراموش نکنید که سوالات کنکور تستی و مدت پاسخگویی به آن محدود است. بنابراین شما باید هم نحوه پاسخ به سوال را سریع تشخیص داده و هم روش تستی برای حل آن داشته باشید. اغلب سوالات کنکور فیزیک دارای روش تستی برای حل هستند. در روش‌های تستی معمولا شما با یک فرمول خاص می‌توانید به سرعت به جواب برسید.

اما روش تستی برای حل سوالات چیست؟ کدام سوالات را می‌توان با روش تستی سریع‌تر جواب داد؟ در کلاس درس بهترین اساتید فیزیک کنکور ایران عموما روش‌هایی برای حل آسان‌تر و سریع‌تر مباحث فیزیک بیان می‌شود. بنابراین شما باید از یک استاد فیزیک انتظار داشته باشید روش‌های خاص حل تمارین را بشناسد و به شما آموزش دهد.

جو کلاس و تدریس چگونه است؟

این سوال، پرسش مهمی است که قبل از انتخاب دبیر باید به دنبال پاسخ آن باشید. به طور کلی جو خیلی خشک کلاس باعث می‌شود دانش‌آموز علاقه‌ای به ادامه مباحث نداشته باشد. از طرفی دیگر وجود حاشیه زیاد هم روی بازدهی کلاس تاثیر منفی دارد. یک دبیر فیزیک خوب باید قادر باشد تا جو کلاس را در حد میانه حفظ کند.

جو یک کلاس باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز تنها شنونده نبوده و سطح هوشیاری و فعالیت او در کلاس بالا باشد. معمولا بهترین اساتید فیزیک کنکور ایران از روش پینگ پنگی برای فعالیت بیشتر دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. برای مثال هنگام تدریس از دانش‌آموزان سوالات کوتاه می‌پرسند تا دانش‌آموز ارتباط خود را با مبحث کلاس قطع نکند.

حرف یا عمل؟ مساله این است

سیل تبلیغاتی که برای کنکور و دروس مختلف آن می‌شود، بسیار زیاد است. به همین دلیل باید بسیار مراقب تبلیغات پوچ و گول‌زننده برخی از موسسه‌ها و اساتید باشید. فرض کنید تبلیغاتی بسیار خوبی از یک استاد دیده و یا شنیده‌اید اما در کلاس چیز متفاوتی مشاهده می‌کنید. چگونه می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت؟ پاسخ ساده است. به کارنامه واقعی استاد توجه داشته باشید. تجربه استاد چقدر است؟ دبیر مربوطه چندین سال سابقه تدریس دارد؟ دانش‌آموزان قبلی او چه کسانی بودند و آیا در میان آن‌ها رتبه برتر وجود داشته است؟ سوابق و درصد فیزیک کنکور دانش‎‌آموزان قبلی را به دست آورده و سعی کنید میزان رضایت آن‌ها را بسنجید.

بدین ترتیب می‌توان متوجه شد که آیا دبیر مناسبی را انتخاب کرده‌اید یاخیر؟ معمولا بهترین اساتید فیزیک کنکور ایران ترسی از به اشتراک‌گذاری کارنامه و سابقه خود ندارند. بنابراین دسترسی به سابقه آن‌ها بسیار آسان و ممکن است. پس علاوه بر صحت اطلاعات، در دسترس بودن اطلاعات مربوط به سابقه استاد نیز از دیگر موارد مهم برای فهم سابقه تدریس استاد است.

نظم و تعهد، دو اصل مهم

هرچند اساتید کنکوری به ویژه اساتید فیزیک بسیار پرمشغله هستند. اما این مساله نباید دلیل این باشد که دانش‌آموزان خود را فراموش کنند؛ زیرا هرگونه بی‌نظمی در سال کنکور دانش‌آموز می‌تواند نتایج بدی به دنبال داشته باشد. فرض کنید یک روز منتظر شروع کلاس درس فیزیک هستید اما به دلایلی کلاس لغو می‌شود. تکرار این اتفاق می‌تواند بی‌نظمی بسیار زیادی را در برنامه شما ایجاد کند. برترین اساتید فیزیک ایران معمولا دارای برنامه مشخص بوده و به شدت به آن پایبند هستند. بنابراین در سال تعداد ساعات و جلسات و روزهای تدریس خود را مشخص کرده و این که در هر جلسه چه مباحثی را تدریس می‌کنند نیز بیان می‌کنند.

روش‌های قدیمی را دور بریزید

هر ساله شاهد سخت‌تر شدن سوالات و مفهومی‌تر شدن مباحث درسی هستیم. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که روش‌های چند سال پیش برای زمان حال هم مناسب باشد. حتی با مروری روی سوالات کنکور سال‌های قبل نیز می‌توانید متوجه تفاوت در سبک طراحی سوالات شوید. یک دبیر فیزیک خوب باید توانایی به‌روزرسانی هر ساله روش‌های تدریس خود را داشته باشد. بهبود روش‌های تدریس کمک می‌کند تا هم مفاهیم به خوبی به دانش آموز منتقل شود و هم روش‌های تستی نوینی به دانش‌آموز تدریس شود. در نتیجه عملکرد دانش‌آموز در کنکور بسیار بهتر خواهد شد. بهترین اساتید فیزیک کنکور ایران در کارنامه خود روش‌های نوین تدریس و حل تست را دارند.