۰ نفر

شگرد تمیز کردن کابینت ام دی اف و براق

۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۴
کد خبر: 653227
شگرد تمیز کردن کابینت ام دی اف و براق

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه که همیشه باید تمیز و پاکیزه باشد، آشپزخانه است. با این حال حضور میوه و سبزیجات یا مواد غذایی، پخت و پز، دوده و روغن، باعث آلودگی و حتی رشد و تکثیر بسیاری از باکتری‌ها در آشپزخانه می‌شود. از این رو اگر به سلامت خود و خانواده‌تان اهمیت می‌دهید و به بهداشت مواد غذایی و نظافت آشپزخانه توجه می‌کنید، باید همیشه و هر روز به نظافت آشپزخانه رسیدگی کنید.

روش تمیز کردن کابینت های ام دی اف و هایگلاس براق

کابینت آشپزخانه یکی از مواردی است که بسیاری از افراد، تمیز کردن آن را نادیده می‌گیرند، چرا که بخش زیادی از آشپزخانه را کابیت فرا گرفته و ممکن است زمان زیادی صرف تمیز کردن آن شود. با این حال اگر هر هفته کابینت‌های آشپزخانه را تمیز کنید، دیگر خبری از چربی، غبار و دوده نخواهد بود و شما می‌توانید تنها با یک دستمال نخی و مرطوب آن را تمیز نمایید.

یکی از کابینت‌هایی که این روزها آشپزخانه‌های مدرن ایرانی را به خود اختصاص داده و طرفداران بسیاری دارد، کابینت گلاس و هایگلاس است. این نوع کابینت سطح شفافی دارد و ممکن است بیشتر از کابینت‌های دیگر گرد و غبار و لکه‌های زرد روغن و مواد غذایی یا حتی لکه آب را نمایش دهد.

در این مقاله سعی داریم روش تمیز کردن کابینت‌های گلاس و هایگلاس را به شما معرفی کنیم تا میزان آلودگی در آشپزخانه به حداقل برسد و در نتیجه آشپزخانه‌ای تمیز، پاکیزه و فاقد هر گونه باکتری، گرد و غبار یا آلودگی در اختیار داشته باشید.

تمیز کردن کابینت گلاس و هایگلاس چگونه است؟

احتمالا با شنیدن اسم این نوع کابینت، تصور کنید که جنس این کابینت از شیشه یا آینه است. در واقع کابینت گلاس همان کابینت ام دی اف است که روکش پلاستیکی ضد آب پلکسی دارد و همچون شیشه و آینه شفاف است.

با این حال ممکن است کابینت گلاس یا های گلاس زودتر از کابینت‌های دیگر همچون کابینت چوبی، لکه‌ و آلودگی را نشان دهد. با این حال شستشو و تمیز کردن کابینت گلاس، از دیگر کابینت‌ها راحت‌تر است، چرا که سطح کاملا صاف و یک دستی دارد. با تمام این مزیت‌ها به نظر شما نحوه تمیز کردن کابینت گلاس و هایگلاس چگونه است؟

شگرد تمیز کردن کابینت ام دی اف و براق

۱٫ کابینت گلاس را دستمال بکشید

یکی از ساده‌ترین روش تمیز کردن کابینت‌های گلاس و هایگلاسِ بدون لکه روغن یا مواد غذایی، استفاده از دستمال مرطوب است. با این حال این کابینت بسیار شفاف است و پرز دستمال، لکه آب یا هر آلودگی دیگر را همچون شیشه و آینه به خوبی نمایش می‌دهد.

در این صورت توصیه می‌کنیم حتما از دستمال‌ یا حوله‌های مخصوص گردگیری بدون پرز استفاده کنید. در این روش کمی دستمال را با آب ولرم مرطوب کنید و کابینت گلاس را تمیز نمایید. در پایان با یک دستمال یا حوله خشک و بدون پرز دیگر، رطوبت کابینت را پاک کنید تا لکه‌ای باقی نماند.

به یاد داشته باشید که هرگاه یک غذای چرب تهیه کردید یا یک لکه غذایی روی کابینت ایجاد شد و شاهد لکه‌های روغنی یا غذایی روی کابینت گلاس یا هایگلاس شدید، همان لحظه روی کابینت را با دستمال یا حوله مرطوب پاک کنید.

این روش کمک می‌کند تا لکه غذایی خشک نشود و به سادگی از روی کابینت پاک گردد. در نتیجه دیگر نیازی به تلاش یا استفاده از مواد شوینده قوی یا صرف زمان زیادی برای پاک کردن کابینت گلاس یا هایگلاس نخواهد بود.

۲٫ از مایع ظرفشویی استفاده کنید

لکه روغن یا لکه مواد غذایی، از شایع‌ترین لکه‌های آشپزخانه، به‌خصوص روی کابینت‌ها است که کابینت شفافی همچون گلاس و هایگلاس به خوبی آن را نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید لکه‌های غذایی روی کابینت گلاس یا هایگلاس را پاک کنید، می‌توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

با این حال پیش از استفاده از مایع ظرفشویی، از ملایم بودن ترکیبات آن مطمئن شوید، چرا که در صورتی که می‌خواهید از کابینت گلاس و هایگلاس به خوبی نگهداری کنید، بهتر است هرگز از مواد پاک‌کننده قوی استفاده نکنید.

در این صورت مقداری مایع ظرفشویی را به همراه آب ولرم ترکیب کنید و با یک اسفنج روی کابینت‌های گلاس را پاک و تمیز کنید. توصیه می‌کنیم هرگز از اسکاچ یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید، چرا که سطح کابینت گلاس یا هایگلاس همچون صاف و صیقلی است و ممکن است خراشیده شود.

پس از پاک کردن لکه‌های روغن یا مواد غذایی از روی کابینت گلاس یا هایگلاس، حتما از یک حوله آشپزخانه بدون پرز به منظور پاک و خشک کردن کابینت استفاده کنید. توجه کنید که هرگز کابینت هایگلاس یا گلاس را مرطوب نگذارید تا لکه‌ی آب یا رطوبت روی آن باقی نماند. همچنین به منظور نگهداری بهتر از این نوع کابینت‌ها، هرگز دستمال یا حوله خیس و مرطوب را روی آن رها نکنید.

۳٫ از سرکه سفید استفاده کنید

شگرد تمیز کردن کابینت ام دی اف و براق

در صورتی که علاقه‌ای به استفاده از شوینده‌های شیمیایی همچون مایع ظرفشویی، صابون یا پاک کننده مخصوص کابینت ندارید یا می‌خواهید پس از تمیز کردن کابینت های گلاس یا گلاس، سطح کابینت شفاف و درخشان شود، از سرکه سفید استفاده کنید. سرکه سفید نه تنها لکه‌های روی کابینت را از بین می‌برد، بلکه به درخشان شدن آن کمک بسزایی می‌کند.

از این جهت مقداری سرکه سفید را به همراه آب ولرم مخلوط کنید. در صورت تمایل این ترکیب را داخل اسپری بریزید و آن را روی سطح کابینت گلاس اسپری نمایید. در غیر این صورت یک اسفنج را آغشته به ترکیب سرکه و آب ولرم کنید و کابینت را با آن تمیز کنید.

پس از پاک شدن لکه‌های روی کابینت و درخشان شدن آن، حتما رطوبت کابینت را با یک حوله تمیز، خشک و پاک کنید. اگرچه کابینت هایگلاس و گلاس عایق پلاستیکی ضدآب دارد، اما در صورتی که زمان طولانی آب روی آن باقی بماند، همچون کابینت ام دی اف آسیب می‌بیند. در این صورت حتما پس از ایجاد هر گونه رطوبتی روی کابینت، آن را کاملا خشک کنید.

توصیه می‌کنیم به منظور درخشان کردن کابینت‌های گلاس، از وایتکس یا شوینده‌های قوی استفاده نکنید. چرا که ممکن است به سطح کابینت آسیب وارد شود و کیفیت عایق و ام دی اف کابینت از بین بروند. در این صورت شوینده‌های ملایم یا طبیعی همچون سرکه یا لیمو، بهترین گزینه‌های هستند.