۰ نفر

مدیرعامل هفتمین حراج ملی؛

حراج ملی مجوز داشت

۷ تیر ۱۴۰۱، ۸:۰۷
کد خبر: 648562
حراج ملی مجوز داشت

مدیرعامل هفتمین حراج ملی درباره حواشی پیش آمده برای مجوز این رویداد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین دوره حراج ملی طی ۳ روز در خانه همایش تهران برگزار شد.

در این دوره ۴۰ اثر در حوزه هنر کلاسیک ایرانی و اسلامی در روزهای یکم و دوم تیرماه برای بازدید عموم به نمایش درآمد و سپس در روز سوم تیر، کار این دوره حراج ملی با رکورد فروش ۴۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان به پایان رسید.

اما در دو روز اخیر در پی صحبت مرتضی ادیب زاده سرپرست اداره کل موزه های کشور مبنی بر اینکه حراج ملی بدون اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، آثار مربوط به دوران صفوی و قاجار را به مزایده گذاشته است، حواشی دامن گیر این رویداد شد.

هادی پورجاوید مدیرعامل حراج ملی با بیان اینکه فعالان، علاقمندان، مجموعه داران و دانشجویان حوزه هنر استقبال خوبی از نمایشگاه این آثار داشتند، گفت: حراج ملی مجوز کلی به عنوان حراج گزار از وزارت ارشاد دارد و برای هر حراج هم مجوزهای جداگانه را دریافت می کند. طبق آخرین مصوبه هیات وزیران در سال ۹۸، متولی ارائه مجوز به حراج گزارها، اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی تعیین شده که این مجموعه در این دوره مجوز این اتحادیه را دریافت کرده است.

برگزاری حراج های هنری در تمام دنیا مرسوم است

به گفته مدیرعامل حراج ملی، برگزاری حراج های هنری در تمام دنیا مرسوم است. در حراج ملی مجموعه داران یا مالکان، آثار خود را در اختیار حراج گزار قرار می دهند و طی مراحل دقیقی، کارشناسی، اصالت سنجی و قیمت گذاری روی این آثار صورت می گیرد و سپس طی یک مراسم چکش می خورند.

او گفت: همانطور که در سال ۹۶ اداره کل موزه های کشور اثری را از یکی از حراج‌گزارها خریداری کردند همچنان هم می توانند از این رویدادها خرید کنند.

پورجاوید می‌گوید: هدف حراج ملی این است بستری منسجم و شفاف برای فعالیت فعالان این آثار فراهم شود. اگر این افراد نتوانند از طریق یک حراج آثار خود را عرضه و یا آثار جدید خرید کنند، باید به صورت غیررسمی، کار خود را ادامه دهند. شیوه خرید و فروش غیررسمی، از نظر اصالت سنجی و قیمت گذاری آثار مشکلات زیادی به همراه دارد.

برگزاری حراج مطلقا به معنای خروج آثار از کشور نیست

مدیرعامل حراج ملی درباره خروج آثار عرضه شده در این حراج به خارج از کشور گفت: از بین ۴۰ اثر حاضر در حراج، تعدادی در دسته هنر معاصر قرار داشتند و خالق این آثار در قید حیات هستند. لیکن برگزاری حراج مطلقا به معنای خروج آثار از کشور نیست، از همین رو مبحث خروج آثار از کشور را بی ارتباط با برگزاری چنین مراسمی می دانیم.

او گفت: اگر نهادهای ذیربط آیین نامه منسجم و مدون جدیدی را برای اخذ مجوز حراج ها مصوب نمایند، این مجموعه هم طبق این آیین نامه ها مجوزهای لازم را دریافت خواهد کرد.

پورجاوید در پایان گفت: تمامی ملاحظات عزیزان را برگرفته از دغدغه آن‌ها نسبت به این حوزه می دانیم و با توجه به نمونه‌های متعدد چنین رویدادی در سطح بین الملل، امیدواریم با برگزاری چنین برنامه‌هایی شاهد رشد و تعالی بیشتر هنر در کشور عزیزمان باشیم.