۰ نفر

جزییات جدید از بازداشت متهمان پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۱۳
کد خبر: 447261
جزییات جدید از بازداشت متهمان پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی تاکنون ۶ بازداشتی داشته است که ۳ نفر با قید وثیقه آزاد شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی درباره اهمیت تشکیل سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و توجهات قانون اساسی به این سازمان گفت: نیرو‌های مسلح مسئول ایجاد و حفظ امنیت در جامعه هستند و براساس روایات کسی که امنیت نداشته باشد آسایش هم ندارد و بر همین اساس نیرو‌های مسلح در حفظ امنیت کشور اهمیت شایانی دارند.

وی گفت: نیرو‌های مسلح باید خودشان در قلعه محکمی که برای مردم ایجاد می‌کنند مبرا از جرم و خطا باشند و به همین علت در اصل ۱۷۲ قانون اساسی به جایگاه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اشاره شده است که باید این سازمان جرایم نیرو‌های مسلح را بررسی کند تا امنیت خدشه دار نشود.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: رسیدگی به جرایم نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و وزارت اطلاعات (در دو مورد جرایم امنیتی و جرایم مربوط به وظایفشان) در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح انجام می‌شود. 
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در این سازمان گفت: از روز شنبه بعد از حادثه که رئیس قوه قضائیه به ما مأموریت رسیدگی به این پرونده را داد، بلافاصله ورود کردیم و بازپرس ویژه تعیین و از محل حادثه بازرسی شد و اگرچه دو سه روز از وقوع حادثه گذشته بود، اما به محض این که به ما مأموریت داده شد در صحنه حاضر شدیم و قطعات هواپیما را حفظ و جمع آوری کردیم و برای آن‌ها شناسنامه تعیین و عکسبرداری شد و قطعاتی از این موارد را نیز به صاحبان آن واگذار کردیم.
وی افزود: از همان روز نخست گروه‌های کارشناسی تشکیل شد و جواب بیشتر این گروه‌ها آمده و یکی دو مورد مانده است که به محض اینکه بیاید پرونده وارد مراحل جدیدی می‌شود.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با اشاره به این که حدود ۸۰ نفر از خانواده اولیاء دم به سازمان قضایی مراجعه و طرح دعوا کرده‌اند به رسیدگی بدون اغماض این سازمان درباره این پرونده اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران هم از همان ابتدا از ما خواست که رسیدگی قاطع کنیم و مدعی رسیدگی به این پرونده است و فرمانده کل سپاه هم در نامه نگاری با ما در خصوص غرامات و خسارات تاکیداتی داشته است.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: امروز جلسه‌ای در معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره میزان غرامت‌ها و خسارات‌ها خواهیم داشت و فرمانده کل سپاه هم به جد این موضوع را پیگیری می‌کند و از ما خواسته است هر جا خطایی صورت گرفته است رسیدگی شود.
وی گفت: در این خصوص اگرچه تا حد زیادی از خانواده شهدا دلجویی شده است، اما باید این دلجویی‌ها بیشتر شود و ما هم تلاش خواهیم کرد حکمی عادلانه صادر کنیم.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: تاکنون این پرونده ۶ بازداشتی داشته است که ۳ نفر با قید وثیقه آزاد شدند و ۳ نفر در بازداشت هستند و اگر در حین رسیدگی به این پرونده به قصور و تقصیر متهم دیگری هم برخوردیم از آن‌ها هم دعوت خواهیم کرد و قطعاً در رسیدگی به این پرونده هیچ ملاحظه‌ای صورت نخواهد گرفت و البته مسئولان هم به دنبال رسیدگی بدون ملاحظه در این پرونده هستند.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره این پرونده اشاره کرد و گفت: ایشان از ما خواستند به جرایم احتمالی یا قصور و تقصیر احتمالی در این پرونده رسیدگی کنیم و ایشان در خصوص پیشگیری هم تاکید کردند که به گونه‌ای عمل شود تا دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخی گمانه زنی‌ها که اخیراً در مورد این هواپیما مطرح شد در زمان رسیدگی به این پرونده مطرح می‌شود؟ افزود: کارشناسی این پرونده در یک جا بررسی می‌شود و همه مسائل مطرح خواهد شد.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع پرونده ناوچه کنارک گفت: از همان لحظه که این حادثه را شنیدیم بدون فوت وقت ورود کردیم و دادستان نظامی و بازپرس ویژه به اتفاق ۳ همراه به کنارک رفتند و همه مسائل اولیه دقیقاً بررسی شد.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: بدون فوت وقت وارد معرکه شدیم و صحنه را از نزدیک دیدیم و هنوز صحنه به هم نخورده بود و این پرونده در حال بررسی است و به نتایج نهایی نزدیک می‌شود.
وی گفت: تعدادی در این پرونده متهم هستند که اکنون از بیان آن معذورم، چون در طول تحقیق ممکن است کم و زیاد شود، اما مسئولان ارتش و فرماندهان نیروی دریایی خواستار رسیدگی دقیق هستند و مقام معظم رهبری هم در این خصوص خواستار بررسی قصور و تقصیر احتمالی شدند و بر پیشگیری از اینگونه حوادث تاکید فرمودند.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: قطعاً در اینگونه مسائل اولین اشتباه، آخرین اشتباه است و ما به جد پیگیر هستیم.
 
 مرزبانی ایران هیچ تخلفی در موضوع مرگ اتباع افغانستان نداشته است 
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران هیچ تخلفی در خصوص مرگ اتباع افغانستان در مرز ایران و افغانستان (هریرود) نداشته است و اگر مسئولان افغانستان مستنداتی دارند، ارائه کنند.
حجت الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در موضوع فرار چندی پیش زندانیان از زندان سقز موضوع تبانی مأموران زندان به اثبات رسید؟ افزود: مسئله تبانی منتفی است و تا به حال در این موضوع چیزی برای ما اثبات نشد.
وی گفت: در این پرونده، مسئول پرونده و معاون دادستان نظامی در سقز بسیار خوب و هوشیارانه وارد شدند و ما هیچ تبانی ندیدیم، اما قصور و تقصیر بوده و برای این پرونده کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است و فردا اول تیر نیز نخستین جلسه دادگاه در سنندج برگزار می‌شود.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزئیات رسیدگی به پرونده عیسی شریفی قائم مقام شهردار اسبق تهران افزود: این پرونده بسیار مهم و پیچیده است و معمولاً پرونده‌های اقتصادی کار کارشناسی می‌خواهد و دادسرا آن را انجام می‌دهد و اگر به نظر کارشناسی اعتراض شد، باید گروه کارشناسی آن را بررسی کند و این امر کارشناسی فقط با نظر قاضی متوقف می‌شود و اگر به مرحله‌ای رسید که قاضی تشخیص داد نیازی به کار کارشناسی نیست کارشناسی متوقف می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: در این پرونده کیفرخواست صادر شد و بیش از ۴۰ جلسه دادگاه نیز تشکیل شده است و این پرونده ۹ متهم دارد که آقایان شریفی و سیف دو بازداشتی این پرونده و بقیه با قرار وثیقه آزاد هستند.
وی افزود: این پرونده بسیار مهم است و دادگاه در مقام رسیدگی به آن به عنوان نهادی بی طرف میان دادسرا و متهم محسوب می‌شود و وقتی رسیدگی به نتیجه رسید دادگاه نظر خود را اعلام می‌کند.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا با وجود برگزاری ۴۰ جلسه اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته است؟ گفت: اگر قرار باشد ما یک سری اطلاعات را زودهنگام ارائه کنیم در خصوص رأی دادگاه پیش داوری شده است و ما در حدی که لازم بود اطلاع رسانی کردیم و گفتیم که مبالغ بسیار سنگینی در این پرونده مطرح و کار کارشناسی صورت گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موضوع مرگ اتباع افغانستان در مرز ایران و افغانستان (هریرود) در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح منجر به تشکیل پرونده شده است؟ افزود: برای اینکه ببینیم آیا این موضوع در شأن تشکیل پرونده است یا نه نیازمند تحقیقات میدانی بودیم و تحقیقات بسیار زیادی انجام شد.
وی گفت: در همه این تحقیقات هیچ گونه آثاری مبنی بر این که مقامات جمهوری اسلامی ایران در مرزبانی دخیل در این قضیه باشند، یافت نشد و اگر مرزبانی کشور افغانستان مسئله‌ای داشت همان روز اول باید اعلام می‌کرد که مثلاً نیرو‌های ما برای مردم آن کشور مشکلاتی ایجاد کرده اند، اما آن‌ها چیزی اعلام نکردند تا این که حدود ۱۰ روز از قضیه گذشت.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: ما در این خصوص نباید نقش قاچاقچیان انسان را نادیده بگیریم چرا که آن‌ها پول‌های کلانی می‌گیرند و افراد را از مرز عبور می‌دهند و آن زمان که این موضوع اتفاق افتاد اوضاع در آن نقطه آرام نبود و سیل سنگینی رخ داده بود و افراد را به آنجا آوردند و برخی نیز غرق شدند و حالا برخی می‌خواهند تقصیر را به گردن مقامات جمهوری اسلامی ایران بیندازند.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: هیچ گونه سندی تاکنون در این موضوع دریافت نکرده ایم تا منجر به تشکیل پرونده شود و اگر هم بخواهیم کسی را احضار کنیم باید ادله‌ای برای تفهیم اتهام داشته باشیم و ادله ما هم مستند باشد.
وی افزود: سال گذشته بیش از ۲۶ هزار نفر و امسال حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از متجاوزان مرزی بازگردانده شدند و هیچ مشکلی هم برایشان پیش نیامد؛ حالا چرا باید مقامات ایران که حدود ۳۰ هزار نفر را در این مدت به کشورشان برگردانده اند و حتی از برخی از آن‌ها پذیرایی هم کرده اند، بخواهند چنین اتفاقی را رقم بزنند؟
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: از نظر ما مرزبانی ایران هیچ تخلفی را مرتکب نشده است و ما دادستان نظامی را مأمور بررسی کردیم و با گرفتن اطلاعات از مرزبانی، اداره کل اطلاعات و نماینده وزارت خارجه به هیچ چیزی نرسیدیم.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: اگر مسئولان افغانستان سندی دارند ارائه کنند و ما بدون اغماض رسیدگی می‌کنیم چرا که ما با افغانستان به عنوان کشوری برادر و مسلمان روابط خوبی داریم و برای ما در این موضوع انسان مهم است نه این که این انسانی که فوت شده تبعه کشور ماست یا تبعه کشور دیگر.
وی گفت: ما از برادرانمان در افغانستان می‌خواهیم که اگر دلیل و سندی ندارند این مسئله را خودشان مدیریت کنند تا منجر به تیره و تار شدن روابط نشود.
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: البته رسانه‌های معاند به این موضوع پرداختند و تا یک مسئله پیش می‌آید می‌خواهند القا کنند پای جمهوری اسلامی ایران در میان است و حتی مشکلاتی را که اکنون برای امریکایی‌ها در کشورشان پیش آمده است به ایران نسبت می‌دهند.