۰ نفر

رودخانه‌ای که حقوق انسانی دارد! +عکس

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۰:۱۳
کد خبر: 398682
رودخانه‌ای که حقوق انسانی دارد! +عکس

طبق قانون به تصویب رسیده در پارلمان نیوزیلند رودها همچون یک انسان می‌توانند در دادگاه‌ علیه کسانی که به رود آسیب‌زده‌اند، اقامه دعوی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، رودخانه وانگانوی در نیوزیلند به موجب قانونی که سال 2017 در پارلمان نیوزیلند به تصویب رسید دارای حقوق انسانی شده است اما پس از دو سال با چالش های کشاورزی، جنگلداری و توسعه روبروست.

رودخانه وانگانوی با 290 کیلومتر طول سومین رود طولانی نیوزلند است که به اقیانوس آرام می‌ریزد. رودخانه وانگانوی در زبان محلی مردم مائوری با نام تی آوا توپوا از آن یاد می‌شود، در جزیره شمالی اقیانوس آرام جریان دارد.

طبق قانون به تصویب رسیده در پارلمان نیوزیلند رودها همچون یک انسان می‌توانند در دادگاه‌ علیه کسانی که به رود آسیب‌زده‌اند، اقامه دعوی کنند.

براساس قوانین جدید، برای حمایت از رودها، هیاتی دونفره متشکل از یک نماینده دولت و یک نماینده مردم بومی وظیفه مراقبت از حقوق رودخانه‌ها را بر عهده خواهند داشت. این هیات می‌تواند به نمایندگی از رودخانه‌ها در محاکم قضایی حاضر شده و حقوق تضییع شده رود را مطالبه و استیفا کند.

 مردم مائوری برای اولین بار در دهه هفتاد قرن نوزدهم میلادی، وانگانوی را به عنوان یک موجود زنده به رسمیت شناختند. برای مردم مائوری، مراقبت از رودها یک امر ویژه و حیاتی به شمار می‌رود. یک ضرب‌المثل مائوری می‌گوید: من رود هستم و رود من است.

582372_224

582371_838

582370_864

582369_466