۰ نفر

آمار تکان دهنده‌مبتلایان به‌ایدز

۹ آذر ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 398215
آمار تکان دهنده‌مبتلایان به‌ایدز

«حدود 40‌هزار در کشور مبتلا به ویروس HIV هستند که 60.1‌درصد به‌دلیل اعتیاد تزریقی و 22.2 به‌دلیل رابطه جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ در این میان سهم زنان 18‌درصد و سهم مردان 82‌درصد بود است.

50‌درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی 20 تا 35 سال بوده‌اند.» ‌ این آماری است که از سوی افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت پس مدت‌ها منتشر شد، اما ارزیابی از شرایط روز جامعه نشان می دهد که بیش از 60‌هزار نفر در کشور مبتلا به HIV و 65‌درصد از افراد مبتلا از وضعیت بیماری خود بی‌خبر هستند.

آمار ایدز در کشور به 120‌هزار نفر می‌رسد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران نیز گفت: کسی نمی‌خواهد به کودکان تماس جنسی را بیاموزد، بلکه باید به آنها بیاموزیم که تماس جنسی مطمئن چیست؟ نه والدین و نه مدارس این موضوعات را برای کودکان باز نمی‌کنند، از همین رو آنها از طریق فضای نت اطلاعات را کسب می‌کنند. بی‌بند و باری امروز، به‌ویژه در میان جوانان بسیار شایع است. ما مشاهده می‌کنیم که جوانان 15 تا 20‌ساله مبتلا به اچ‌آی‌وی به ما مراجعه می‌کنند. این آموزش‌ها به هیچ‌وجه ممنوعیت دینی ندارند، بلکه خط قرمز‌های افرادی که نگرش منفی دارند، مانع اطلاع رسانی می‌شود و این خط قرمز‌ها به جوانان ما آسیب‌ می‌زنند. محرز اعلام کرد: در هر کشوری ما یک آمار واقعی و مستند داریم که از سوی مسئولان مربوطه اعلام می‌شود و یک آمار تقریبی نیز داریم که بنا به شرایط موجود در جامعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. آمار رسمی ما حدود 40‌هزار نفر در کشور به ویروس HIV مبتلا هستند ولی در آمار تقریبی ما حدود سه تا چهار برابر این تعداد مبتلا به ایدز در کشور داریم. ما حدود یک سوم مریض‌هایمان را کشف کرده‌ایم و دو سوم آنها چون از بیماری و طریقه سرایت آن آگاهی ندارند یا ترس از آزمایش دادن دارند را نمی‌توان شناسایی کرد و باید هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند تا ویروس را به دیگران انتقال ندهند.وی در رابطه با پروسه درمان ایدز در کشور نیز خاطرنشان کرد: با دانش فعلی جهانی درباره درمان این بیماری، فعلا داروهای موجود بار خطرناک ویروس را در خون از بین می‌برند و فرد می‌تواند با مصرف آن داروها به زندگی عادی‌اش ادامه دهد و در صورت قطع شدن داروها، ممکن است ویروس در بدن فرد دوباره خطرناک شود. تا آخر عمر باید فرد این داروها را مصرف کند، ولی دنیا روی درمان قطعی آن نیز کار می‌کند. یکسری از داروها در داخل کشور تولید می‌شوند و یکسری نیز وارداتی است و همه مراحل آزمایش ایدز، مشاوره، درمان و... به‌صورت رایگان انجام می‌شود، ولی باز هم تاکید می‌کنم که چون مردم در این رابطه آگاهی ندارند، می‌ترسند که به ما مراجعه کنند.وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در کل کشور 200 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری جهت آموزش، پیشگیری، کنترل و درمان ایدز فعال است، این مراکز در نهایت رازداری و محرمانگی و رعایت حقوق بیمار کلیه خدمات مشاوره آزمایش و مراقبت و درمان را ارائه می‌دهند.

ضرورت شناسایی به موقع ایدز

علی رضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است: اگر HIV به موقع شناسایی شده و بیمار تحت درمان قرار بگیرد، عمر طبیعی خواهد داشت و با درمان مناسب، انتقال ویروس اتفاق نمی‌افتد و شخص مانند یک فرد عادی زندگی می‌کند. تا وقتی مردم با این موضوع آشنا نباشند، شناسایی بیماری اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه باید فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی بیشتری انجام داد. تنها مشکل ما در زمینه شناسایی بیماران مبتلا به ایدز، انگ بیماری و مسائل فرهنگی است که به اطلاع رسانی و آموزش نیاز دارد. زیرا این مشکلات باعث می‌شود نتوانیم مبتلایان به ایدز را به‌طور کامل شناسایی کنیم.معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: بیماریابی در زمینه ایدز به‌صورت تصادفی نیست، بلکه بیماریابی فعال در این زمینه داریم. در هر استان حداقل 5 مرکز مشاوره رفتاری وجود دارد که تست HIVرا به‌صورت داوطلبانه انجام می‌دهد. یعنی بعد از انجام مشاوره داوطلبانه، برای افرادی که دارای رفتار پرخطر هستند، تست ها انجام می‌شود. سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرده که تست HIV نباید به‌صورت اجباری انجام شود. به گفته رئیسی، سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ای با عنوان 90 90 90 دارد؛ یعنی 90‌درصد بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی کرده، 90‌درصد را تحت درمان قرار بدهیم و بیماری 90‌درصد که تحت درمان قرار گرفته‌اند کنترل شود. ایران در دو قسمت مربوط به تحت درمان قرار دادن و موفقیت آمیز‌بودن درمان به خوبی عمل می کند و فقط در زمینه شناسایی بیماران مبتلا به ایدز مشکل داریم.