۰ نفر

قاتل خاموش میهمان ناخوانده فصل سرما

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 391672
قاتل خاموش میهمان ناخوانده فصل سرما

همه‌ساله با سردشدن هوا یکی از تهدیدهای مهم که جان بسیاری از آدم‌ها را خاموش و بی‌صدا می‌گیرد، گازگرفتگی بر اثر نشت گاز از بخاری یا آبگرمکن‌های غیراصولی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  انتشار اخبار مرگ یک یا چندنفر از اعضای یک خانواده و تصاویری که نشان می‌دهد آنها در خواب به کام مرگ کشیده شده‌اند، از تلخ‌ترین اخبار حوادثی پاییز و زمستان است. با فرارسیدن فصل سرما و کاهش دما در اغلب نقاط کشور، وقتی استفاده از وسایل گرمایشی زیاد می‌شود، احتمال رخ‌دادن حوادث ناشی از گازگرفتگی نیز بیشتر می‌شود.

فصلی که می‌تواند برای خانواده‌ها روزهای شادی به همراه بیاورد، با کوچکترین اشتباه تبدیل به تلخ‌ترین روزهای‌ سال می‌شود. لحظه‌ای چشم برهم می‌گذارند و ناخواسته و در خواب گرفتار مرگ خاموش می‌شوند و یادشان همیشه با خانواده‌شان باقی می‌ماند. براساس آمار‌های شرکت گاز، بیشترین حوادث ناشی از مرگ‌های خاموش مربوط به نصب غیراصولی دودکش تجهیزات گازسوز و عدم استفاده از دودکش‌های استاندارد است. البته ذکر این نکته ضروری است که خطر گازگرفتگی تنها ناشی از وسایل گازسوز نیست. هر وسیله گرمایشی یا حتی غیرگرمایشی که به نوعی شعله‌ای در آن وجود دارد و اکسیژن محیط را مصرف می‌کند، عامل بروز این خطر است. انواع بخاری‌های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن و... می‌تواند منجر به تولید مونوکسیدکربن و گازگرفتگی شود، حتی خودرویی که به مدت طولانی در محیط بسته روشن بماند، می‌تواند باعث تولید این گاز کشنده شود. این گاز به دلیل کاهش اکسیژن در محیط به وجود می‌آید، یعنی اگر در محیطی که یک وسیله شعله‌دار وجود دارد و راه مناسبی برای ورود هوا نباشد، به ‌زودی در آن محل گاز مونوکسیدکربن تولید و منتشر می‌‌شود. بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست امسال ٢٢٣نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست داده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل که آمار تلفات ۱۹۴نفر بود، ۱۴.۹‌درصد افزایش یافته است. طبق آمارهای این سازمان بیش از ٧٠‌درصد تلفات با گاز مربوط به نیمه دوم هرسال است. آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد بیش از ۷۰‌درصد تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم هر‌سال است، به نحوی که از ۷۴۹ فوتی مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در ‌سال ۱۳۹۷، ۷۴.۱‌درصد طی ٦ماهه دوم ‌سال جان خود را از دست دادند. این آمار بالا نشان‌دهنده میزان توجه پایین مردم به مسائل آموزشی و عدم رعایت نکات ایمنی است. با وجود آن‌که هرساله از سوی سازمان‌های مختلف هشدارهای لازم به مردم داده می‌شود اما بازهم با شروع فصل سرما شاهد حوادث ناگواری در سطح کشور هستیم. حوادثی که با رعایت اصول ایمنی به راحتی می‌توان از وقوع آنها جلوگیری کرد.