۰ نفر

پیمانکار برق و ورزشگاه آزادی مقصران مرگ عماد

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۴۷
کد خبر: 388209
پیمانکار برق و ورزشگاه آزادی مقصران مرگ عماد

مقصران مرگ عماد مشخص شدند. پیمانکار ٥٠‌درصد و مجموعه ورزشگاه آزادی هم ٥٠‌درصد در مرگ این کودک مقصر شناخته شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، پسربچه ٦ساله‌ای که در ورزشگاه ناایمن، هنگام بازی کودکانه‌اش در عرض چندثانیه خشک شد و جان باخت، آن‌هم در مقابل چشمان پدرش؛ عماد هر روز همراه پدرش به ورزشگاه می‌رفت. پسربچه استقلالی که فقط به تماشای بازی تیم محبوبش می‌نشست، اما دقایقی پیش از پایان بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان، پشت یکی از داربست‌ها جان باخت و با مرگش شادی تماشاگران فوتبال به عزا تبدیل شد.

دوشنبه ٢٥ شهریورماه بود. دقیقه ٨٠ بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان؛ هوا تاریک شده بود که ناگهان پدر عماد صفی‌یاری پسرش را در حالتی وحشتناک دید. پدر عماد هر روز به ورزشگاه می‌رفت. لباس ورزشی می‌فروخت. آن‌جا غرفه داشت. علاقه عماد کوچولو به فوتبال، به‌خصوص تیم محبوبش استقلال باعث می‌شد که بیشتر مواقع همراه پدرش به ورزشگاه برود. آن شب هم عماد به آن‌جا آمده بود. اما چون بازی تیم محبوبش نبود، به تماشای فوتبال ننشست. در محوطه شروع به بازی کرد. مقابل چشمان پدرش بود و از او دور نمی‌شد، اما در یک لحظه پدرش صحنه‌ای عجیب دید. عماد هیچ حرکتی نمی‌کرد. پدرش درباره آن ثانیه‌های تلخ و دردناک چنین گفته بود:   «دقیقه ٨٠ بازی فوتبال بود. پسرم داشت در محوطه برای خودش بازی می‌کرد، ١٠متر با من فاصله داشت. او را می‌دیدم و حواسم به او بود. ناگهان از دور دیدم هیچ تکانی نمی‌خورد. فکر کردم دارد با من شوخی می‌کند. به سمتش رفتم، وقتی صدایش کردم، دیدم هیچ حرکتی نمی‌کند، شوکه شدم، عماد خشک شده بود. پسرم بی‌صدا مرد و جان داد.»

با مرگ او تیمی از کارشناسان بسیج شدند تا مقصران برق‌گرفتگی این پسربچه ٦ساله مشخص شود. عماد در گیت داربست‌های فلزی محوطه ورزشگاه آزادی، در اثر تماس صورتش با این میله‌های فلزی، دچار برق‌گرفتگی شد و جانش را از دست داد. برای همین در همان تحقیقات و مراحل نخست بررسی‌ها ماموران به سراغ پیمانکار نصب داربست در ورزشگاه آزادی رفتند. او تنها مقصری بود که خیلی زود بازداشت شد. او که خودش هم از این اتفاق شوکه شده بود، در تحقیقات، جزییات نصب این داربست‌های مرگبار را توضیح داد و گفت: «پدرم ٣٠‌‌سال است که دارد کار نصب داربست را انجام می‌دهد. من هم از ١٠‌‌سال پیش وارد حرفه پدرم شدم و در این کار به اندازه کافی تجربه دارم. چهارسال است که با استادیوم آزادی کار و برایشان داربست نصب می‌کنم. یکی از نکاتی که در ورزشگاه‌ها مهم است، این‌که داربست‌ها نباید پایه زمینی داشته باشند، چراکه به خاطر ازدحام جمعیت ممکن است پای کسی به آن گیر کند و زمین بخورد و بقیه نیز همین اتفاق برایشان بیفتد، در آن صورت فاجعه می‌شود. از طرفی اگر در کمر داربست پایه‌ها را نصب کنیم، از آن‌جا که بنر روی آن نصب می‌شود، ممکن است مهار نشود و با یک وزش باد موجب خوابیدن این داربست‌ها روی جمعیت شود، برای همین ما باید از بالای داربست مهار را به تیرهای روشنایی و درخت بزنیم. همین شد که این داربست‌ها را از بالا به تیرهای روشنایی و درخت وصل کردیم. گویا سیم‌های داخلی یکی از این تیرهای روشنایی به علت فرسودگی، برق داشته و چون ما در روز کار نصب را انجام دادیم و تیرهای روشنایی روشن نبودند، متوجه این اتصالی برق نبودیم. وقتی شب تیرهای روشنایی روشن می‌شوند، برق آن به داربست سرایت می‌کند و همین مسأله باعث این اتفاق شد.»

با این صحبت‌ها و تجسس‌های بعدی علاوه بر نصاب داربست، کارشناس ایمنی کار و رشته برق و مدیرعامل شرکت پیمانکاری متولی تأسیسات برق استادیوم آزادی هم در این حادثه مقصر شناخته و با قرار وثیقه بازداشت شدند. همه مقصران بعد از تکمیل تحقیقات با سپردن وثیقه آزاد شدند. در ادامه با تکمیل بررسی‌های کارشناسان، درنهایت صبح دیروز به بازپرس پرونده اعلام شد که در این حادثه تلخ، ٥٠‌درصد ‌مدیرعامل شرکت پیمانکاری متولی تأسیسات برق استادیوم آزادی و ٥٠‌درصد هم مجموعه ورزشگاه آزادی مقصر شناخته شده‌اند. با این حال، پیمانکاربرق استادیوم آزادی به این رأی اعتراض کرد و درخواست تیم سه‌نفره کارشناسی داد. درحال حاضر، بررسی‌های بیشتر در این زمینه ادامه دارد.