۰ نفر

غوغای فالش فالگیرها

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۰۶
کد خبر: 380755
غوغای فالش فالگیرها

سرچشمه فال و فالگیری به کجا بازمی‌گردد؟ پژوهش‌های مستند و مستدل جامعه‌شناختی و روانشناختی ما را به نتایج خوبی رهنمود می‌کنند، اما رویکرد جامعه نسبت به آن چیست؟ دلیل تمایل عده‌ای در مراجعه به فالگیرها چیست؟ اگر نگاهی به پیاده‌روهای شهر بیندازیم به‌راحتی می‌توانیم افرادی را ببینیم که فال می‌گیرند و فال می‌فروشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، فالگیری اکنون دیگر از وضعیت پیشین خود خارج شده و در سایه استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های مجازی شاهد رواج تبلیغات گسترده فالگیری در فضای مجازی هستیم که این خود عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

عامل مراجعه به فالگیرها

یک روان‌درمانگر درباره دلایل گرایش افراد به فالگیری می‌گوید: در بیشتر موارد فالگیری با هدف به‌دست‌آوردن شناخت از آینده صورت می‌گیرد.علیرضا نعمت‌زاده و با اشاره به این مطلب اذعان داشت: یکی از کارکردهای جادویی سحر و طلسم در زندگی بشر بدوی درمان بیماری‌ها و به‌خصوص بیماری‌های روانی بوده است. وی در ادامه افزود: تحقیقات نشان می‌دهند که در برخی تمدن‌ها برای درمان برخی بیماری‌های روان‌شناختی از روش سوراخ‌کردن جمجمه برای بیرون‌کردن نیروهای شیطانی از مغز استفاده می‌شده است. نعمت‌زاده درباره دلایل گرایش به فالگیری می‌گوید: برخلاف تصور عامه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در جامعه معاصر هم به‌رغم تمام پیشرفت‌های تکنولوژیکی و علمی هنوز هم بعضا شاهد گرایش‌ها و باورهای خرافی و توسل جستن برخی افراد از رمالان به دلایل مختلف هستیم. وی در ادامه اذعان داشت: دامنه این‌گونه رفتارها به‌حدی افزایش یافته که حتی گاهی در بستر شبکه‌های مجازی و اجتماعی هم تبلیغات خدمات رمالان مدرن و امروزی به چشم می‌خورد. این روانشناس در ادامه تصریح کرد: امروزه برخی افراد برای کاهش تنش‌ها و کسب آرامش و در برخی موارد حل معضلات روحی و روانی ناشی از تنش‌هایی همچون شکست‌های عاطفی، افسردگی، تنهایی و انزوا، اختلالات روحی و روانی به مقولاتی چون محافل انرژی‌درمانی و یا استفاده از قدرت‌های رمالان جذب می‌شوند. نعمت‌زاده در خصوص نقش فرافکنی در افزایش گرایش افراد به فال می‌گوید: اصطلاح فرافکنی در روانکاوی به رفتاری گفته می‌شود که در حقیقت یکی از سازوکارهای پدافندی(دفاعی) در برابر نگرانی به شمار می‌رود. در این معنی خواسته‌ها و انگیزه‌های ناپذیرفتنی که بازشناخت آنها در «خود»، ممکن است موجب ناراحتی شود، به دیگران نسبت داده می‌شود. وی در ادامه افزود: این وسیله پدافندی به‌طور کامل در جهت عکس درون‌فکنی است و اساس آن از این قرار است که فرد می‌کوشد تا تمایلات نامناسب و ناپسند خویش را به دیگران نسبت دهد و در نتیجه خود را عاری از هرگونه عیب و نقص بداند و خود را از احساس گناه برهاند. در حقیقت انسان‌ها تلاش می‌کنند با ساده‌سازی، علت اتفاقات را به گردن جایی، کسی یا کسان دیگری بیندازند و به عبارت دیگر، دیگران را عامل وقایع و رفتارها و پدیده‌ها بدانند و مسئولیت را از گردن خودشان بردارند. نعمت‌زاده می‌گوید: در خرافات و جادو نوعی فرافکنی وجود دارد. فردی که به جادو باور دارد و به جادوگر یا رمال مراجعه می‌کند و مثلا او می‌گوید که بخت شما را بسته‌اند، به نوعی تمام نقص‌ها، کم‌کاریها و کاستی‌های خود را به منبعی خارج از وجود خود فرافکنی می‌نماید. این کار باعث ایجاد آرامشی کاذب در فرد می‌شود و در جست‌وجوی عامل بیرونی و مانع خوشبختی با شخص رمال همراه می‌شود.

نقش استرس در مراجعه به فالگیر

این روانشناس در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه استرس چه نقشی می‌تواند در گرایش افراد به فالگیری داشته باشد، می‌گوید: اضطراب، تنش و تردید در تصمیم‌گیری خود عامل تعیین‌کننده برای گرایش هرچه بیشتر افراد به فال است که این خود می‌تواند بیشتر به دلیل عدم‌استفاده مناسب از خدمات مشاوره یا روانشناسان در جامعه و میان مردم باشد، چراکه در صورتی که مردم ارتباط مناسبی با روانشناس و یا مشاوره داشته باشند به‌یقین دیگر به سمت این کار‌ها نخواهند رفت‌. نعمت‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در بیشتر موارد افرادی که با تنش و استرس مواجه هستند هنگام مراجعه به افراد فالگیر این حس را پیدا می‌کنند که به آرامش نسبی رسیده‌اند که این خود عامل تاثیرگذاری در افزایش مراجعه این دسته افراد به فالگیرهاست.

زنان بیشترین قربانیان فالگیرها

امروزه در جامعه بیشتر زنان و دختران به فالگیرها مراجعه می‌کنند، هرچند در این فرصت باید متذکر شد که براساس مطالعات میدانی صورت‌گرفته در حال حاضر میزان مراجعه مردان نیز نسبت به گذشته به‌طرز معناداری افزایش پیدا کرده است که این خود جای بسی تامل دارد.

درآمدهای بالا از طریق فالگیری

امروزه شاهد رواج بیش از اندازه فالگیری در شبکه‌های مجازی هستیم که بسیاری از افرادی که به این کار اقدام می‌کنند درآمدهای بسیار بالایی را نیز از این طریق به دست می‌آورند که این خود می‌تواند نشان از اعتماد بیش از اندازه برخی به فال داشته باشد. هرچند باید متذکر شد که عدم نظارت کافی مسئولان بر شبکه‌های اجتماعی خود نقش تاثیرگذاری در افزایش فعالیت قارچ‌گونه این افراد در شبکه‌های اجتماعی دارد، البته بنا به گفته جامعه‌شناسان ارائه آموزش‌های لازم خود می‌تواند عامل موثری برای کاهش مراجعه افراد و یا اعتماد آنها به فالگیرها باشد.