۰ نفر

تشخیص DNA با وان حمام چیست؟

۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۰:۴۰
کد خبر: 366285
تشخیص DNA با وان حمام چیست؟

شاید با خواندن تیتر تشخیص DNA با وان حمام متعجب شده باشید اما این دقیقا همان وعده‌ای است که یک شرکت در آگهی‌های اینترنتی خود به آن اشاره می‌کند. البته این شرکت نمی‌گوید که وان حمامتان را آزمایش می‌کند، بلکه آبی که پس از استحمام افراد در وان یا کف حمام جمع شده را برای آزمایش DNA گزینه‌ای مناسب می‌داند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، تشخیص DNA همیشه به فیلمهای پلیسی و جنایی مرتبط نیست و گاهی برخی از افراد از سر کنجکاوی یا یافتن ریشه های ژنتیکی خود به دنبال آزمایش ژنتیک هستند. اکنون یک شرکت آمریکایی مدعی شده که می تواند DNA را تنها از طریق جمع آوری آب جمع شده در وان، زیر دوش یا کف حمام تشخیص دهد اما این کار عملی است؟

هلن پیچ، متخصص جراحی پزشکی قانونی می گوید: "بله، شما می توانید از آبی که با آن حمام کرده اید برای تشخیص وضعیت ژنتیکی خود استفاده کنید." پیچ که استاد ارشد جراحی پزشکی قانونی در دانشگاه تساید در انگلستان است می گوید می توان برخی نمونه های خاص ژنتیکی را با این روش شناسایی کرد.

پیچ می گوید:" در برخی موارد که تعرض جنسی روی داده است، آزمایش آبی که قربانی با آن حمام کرده بسیار کاربردی است. برخی قربانیان به دلایل مختلف مایلند پس از چنین اتفاقی به سرعت حمام کنند اما برخلاف گذشته، حمام کردن پایان راه شکایت یا بن بست شکایت نیست و اگر قربانی در وان حمام کند، می توان امیدوار بود نمونه های DNA در آب باقی بمانند. درواقع روش استفاده از آب استحمام صرفا برای کشف DNA عادی استفاده نمی شود."

البته پیچ تاکید می کند که در تبلیغات اغراق شده است. او می گوید: "بعید می دانم اگر از شوینده های قوی یا آب بیش از حد گرم استفاده شود، تعداد سلولهای زیادی در آب حمام پیدا شود. این شیوه تا حد زیادی به گرما، رطوبت، باکتری های حمام، نوع صابون و شوینده ها نیز مرتبط است."

به بیانی دقیق تر هنوز مشخص نیست که DNA چه مدت در آب حمام می ماند. اما می توان امیدوار بود با این روش برخی پرونده های جنایی حل شوند و البته افراد کنجکاو نیز بتوانند بدون آزمایش خون، نمونه های مو، ناخن و سایر موارد مشابه سر از کدهای ژنتیکی خود درآورند.

البته، همه این موارد بستگی به صداقت شرکت تبلیغاتی دارد. این شرکت مدعی شده با پرداخت 30 دلار و یک بطری آب که با آن حمام کرده اید می توانید کدهای ژنتیکی خود را پیدا کنید اما این وعده تبلیغاتی نمی تواند صد در صد درست باشد.