۰ نفر

شکار خیره‌ کننده هابل از محل تولد ستارگان +عکس

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۳۵
کد خبر: 145825
شکار خیره‌ کننده هابل از محل تولد ستارگان +عکس

تصویر جدیدی که تلسکوپ فضایی هابل توسط دوربین پیشرفته خود ثبت کرده و به زمین ارسال کرده‌است، توده‌ای درخشان و آبی‌رنگ از گازهای درخشان و ستاره‌های داغ و جوان را نشان می‌دهد که در میان کهکشانی کوتوله به نام ابر بزرگ ماژلانی جا خوش کرده‌اند.

ابر بزرگ ماژلانی یا LMC یکی از کوچکترین کهکشان‌های اقماری است که در مدار کهکشان راه شیری در چرخش است و در میان گروهی از کهکشان‌ها جا دارد که به گروه محلی مشهورند. این کهکشان همچنین یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌ها به زمین است و در فاصله 163 هزار سال نوری از آن قرار گرفته‌است.

شکار تلسکوپ هابل

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، هابل در این تصویر به منطقه زایشگاه ستارگان خیره شده‌است که به N159 مشهور است و وسعتی برابر 150 سال نوری دارند و زادگاه بسیاری از ستاره‌های داغ و جوان است.

به گفته دانشمندان تیم هابل، این ستاره‌ها نور شدید فرابنفشی از خود متصاعد می‌کنند که باعث درخشش گازهای هیدروژن و ایجاد بادهای ستاره‌ای شدید می‌شود که باعث تراش دادن لبه‌های کهکشان شده و به تاروپود موادی که در اطراف وجود دارد، شکل می‌دهند.

در میان این منطقه زایش ستاره‌ای ابر کیهانی پروانه‌ای شکلی قرار گرفته‌است که به سحابی پروانه مشهور است. این منطقه حاوی مقادیر زیادی از گازهای فشرده است و همین زمینه تولد ستارگان را فراهم می‌کند. N159 در جنوب سحابی عقرب در فاصله 170 هزار سال نوری از زمین واقع شده‌است، سحابی که زادگاه صدها هزار ستاره است.