۰ نفر

اقتصادآنلاین از نوسانات بازار طلا و سکه گزارش می‌دهد؛

سکه اردیبهشت‌ماه چقدر گران شد؟/ سایه تصمیم ترامپ بر بازار طلا

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 273154
سکه اردیبهشت‌ماه چقدر گران شد؟/ سایه تصمیم ترامپ بر بازار طلا

اردیبهشت ماه سال جاری در حالی آغاز شد که کلیه بازارها در انتظار تصمیم آمریکا درباره برجام بود، بازار طلا علاوه بر این با عوامل داخلی مانند نوسانات ارزی و همچنین تصمیمات بانک مرکزی درباره پیش فروش سکه نیز روبه رو بود و همه این عوامل دست به دست داد تا سکه رکورد جدیدی را در این ماه ثبت کند.

اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ سکه طرح امامی اردیبهشت را با قیمت یک میلیون و 835 هزار تومان  آغاز کرد اما طولی نکشید که در هفته اول به پایین‌ترین قیمت خود در این ماه یعنی یک میلیون و 747 هزار تومان سقوط کرد. اما با نزدیک شدن به زمان تصمیم آمریکا درباره برجام، قیمت سکه روند افزایشی را در پیش گرفت تا اینکه چهار روز پس از خروج آمریکا از برجام، قیمت سکه با بالاترین سطح خود  یعنی دو میلیون و 118 هزار تومان رسید. اما با وعده بانک مرکزی مبنی بر تنظیم بازار، قیمت سکه مجددا به کانال 1.9میلیون تومانی بازگشت و امروز همزمان با آخرین روز اردیبهشت ماه، سکه امامی  با 166 هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای ماه، با قیمت دو میلیون و یک هزار تومان معامله شد.

عکس

بهار آزادی با عبور از کانال 2 میلیون رکورد زد

سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز از این هیجانات بی‌تاثیر نبود. این سکه در ابتدای این ماه با قیمت یک میلیون و 774 هزار تومان داد و ستد شد و در هفته اول با 64 هزار تومان افت قیمت به یک میلیون و 710 هزار تومان رسید.

یک روز قبل از توقف پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی سکه طرح قدیم با 126 هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای این ماه رکورد بالاترین قیمت را ثبت کرد و به دو میلیون و 100 هزار تومان رسید و برخلاف انتظار  به رغم توقف پیش فروش سکه در هفدهم اردیبهشت و خروج آمریکا از برجام در هجدهم اردیبهشت ماه، شاهد روند نزولی قیمت این سکه بودیم تا اینکه در آخرین روز ماه با  قیمت یک میلیون و 900 هزار تومان مبادله شد.

عکس 2

رشد 9.2 درصدی قیمت نیم سکه در اردیبهشت

نیم سکه بهار آزادی این ماه را با قیمت 893 هزار تومان آغاز کرد اما در نیمه این ماه و درست دو رو ز قبل از خروج آمریکا از برجام، به یک میلیون و 95 هزار تومان که بالاترین قیمت در کل تاریخ نیم سکه بود رسید.  البته قیمت نیم سکه در پایان اردیبهشت با 83 هزار تومان افزایش، به  976 هزار تومان رسید.

عکس 4

برجام و صعود بی‌سابقه طلا

طلا در اردیبهشت روزهای پر نوسانی را تجربه کرد. اگرچه شروع عجیبی نداشت و هر گرم طلا در ابتدای ماه با قیمت 171 هزار تومان معامله می‌شد، اما در نیمه ماه و تحت تاثیر جو روانی تصمیم ترامپ درباره برجام قیمت آن به 206 هزار و 855 تومان رسید.  

بر اساس این گزارش هر گرم طلای 18 عیار در آخرین روز اردیبهشت با 14 هزار تومان افزایش به نسبت ابتدای ماه، با قیمت 185 هزار و 500 تومان به فروش رسید.

اونس جهانی طلا نیز اردیبهشت را  با 1335 دلار و 58 سنت شروع کرد که بالاترین نرخ در این ماه بود و پس از آن به تدریج کاهش یافت تا اینکه  امروز به 1284 دلار و 70 سنت رسید.

عکس3