۰ نفر

ایران دومین تولیدکننده سنگ‌گچ دنیا شد

۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴
کد خبر: 172979
ایران دومین تولیدکننده سنگ‌گچ دنیا شد

معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از«آمارها و شاخص‌های بین‌المللی» معادن و صنایع معدنی را ارائه کرده است.

 براساس این گزارش، ایران در تولید سنگ در مقایسه با دیگر مواد معدنی تولید شده در کشور بالاترین سهم را در دنیا داشته و سهم این ماده از 6.15 درصد در سال 2014 به ۸.53درصد در سال 2015 رسیده همچنین ایران به عنوان دومین تولید‌کننده سنگ جهان مطرح است.

 باریت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  باریت به عنوان پرکننده و افزایش‌دهنده وزن در تولیداتی مانند رنگ، پلاستیک و لاستیک کاربرد دارد. بعضی از کاربرد‌های خاص این ماده معدنی در ترمز و صفحه کلاچ، آستررن برای محافظت و جلای فلز خودرو است همچنین از این ماده به عنوان عامل وزن‌دهی در لاستیک و پوشش سیمانی خطوط لوله نفتی زیر آب استفاده می‌شود. مصرف عمده باریت در حفاری نفت و گاز نیز است. امریکا به عنوان مصرف‌کننده عمده باریت در دنیا به دلیل تغییراتی که در تقاضا نسبت به این محصول داشته، روی تولید و تجارت جهانی تاثیر گذاشته است. رتبه ایران در بین کشورهای تولید‌کننده پنجم است. در سال 2014 سهم ایران 3.64درصد و در سال 2015 سهم ایران 4.02درصد است. سهم ایران در ذخایر این ماده نیز 6.32 درصد است.

 سیمان

بیشترین سیمان پرتلند در ساخت بتن یا ملات استفاده می‌شود. جایگزین‌های سیمان در بخش ساخت و ساز موادی مانند آلومینیوم، آسفالت، آجراز خاک رس، پشم شیشه، شیشه، فولاد، سن و چوب است. تعدادی از مواد به خصوص خاکستر بادی و گرانول سرباره کوره، سیمان هیدرولیکی مناسب از طریق واکنش با آهک منتشر شده توسط هیدراتاسیون سیمان پرتلند توسعه پیدا کرده است. این ماده به راحتی در دسترس است همچنین (SCM‌ها مواد مکمل سیمان) به طور فزاینده‌یی به عنوان جایگزین بخشی از سیمان پرتلند در بسیاری از بتن‌های کاربردی و اجزای سازنده سیمان مخلوط تکمیل شده، استفاده می‌شود. رتبه ایران در بین کشورهای تولید‌کننده سیمان هفتم است. در سال 2015 سهم ایران در این ماده معدنی 1.5درصد بوده است.

 فلدسپات و نفلین سنیت

بیشترین استفاده فلدسپات در صنعت شیشه و برای تولید ظروف شیشه‌یی است. منابع شناسایی شده و کشف نشده، فلدسپات برای پاسخگویی به تقاضای جهان کافی است و شواهد زمین‌شناسی زیادی نشان می‌دهد که منابع بزرگی از این ماده وجود دارد. اگرچه این منابع همیشه در مراکز اصلی مصرف به راحتی در دسترس نیستند. رتبه ایران در بین کشورهای تولید‌کننده ششم است و سهم ایران در سال 2015 به 2.83درصد رسیده است.

 فلورین

فلورین مصنوعی ممکن است به عنوان یک محصول جانبی از نفت آلکیلاسیون، اسیدشویی فولاد ضد زنگ و اورانیوم فرآوری شده به دست بیاید اما اطلاعاتی از هیچ یک از این عملیات جدا جمع‌آوری نشده است. منابع شناسایی شده فلورین در جهان حدود 500 میلیون تن برآورد شده است. علاوه بر این مقادیر زیادی از فلوئور در سن فسفات وجود دارد. اسید فروسیلیسیک به عنوان یک جایگزین در تولید فلوراید آلومینیوم استفاده می‌شود همچنین پتانسیل آن را دارد که به عنوان جایگزین اسید هیدروفلوریک (HF) استفاده شود. آلومینیوم ضایعات ذوب، بوراکو، کلرید کلسیم، اکسید آهن، سنگ معدن منگنز، سیلیو و دی اکسید تیتانیوم به عنوان جایگزین برای پوشش فلورین استفاده شده است. رتبه ایران در تولید فلورین هفتم است و در سال 2015 سهم ایران 1.44درصد بوده که سهم 1.36درصد نیز از ذخایر دارد.

 سنگ گچ

ایران دومین کشور تولید‌کننده این ماده در جهان است و بیشترین مصرف این فرآورده در خاورمیانه برای ساخت‌وساز است. اسپانیا، بزرگ‌ترین تولید‌کننده اروپایی است و رتبه ششم در جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور عرضه‌کننده گچ خام و دیگر محصولات گچ به بسیاری از کشورهای غرب اروپاست. استفاده از دیوارهای پیش‌ساخته در آسیا گسترش یافته و افزایش مصرف گچ در آسیا عمدتا به توسعه صنعت ساخت‌وساز بستگی دارد. حدود 95درصد از گچ مصرف شده در گچ ساختمان، ساخت سیمان پرتلند و محصولات دیوارهای پیش ساخته استفاده می‌شود. در کشورهای تولید‌کننده، ذخایر این ماده عمدتا وسیع و زیاد است.

 سنگ‌ آهن

ایران در تولید سنگ آهن در رتبه یازدهم قرار دارد که سهم ایران از ذخایر سنگ آهن 1.76درصد است که سهم ایران در 2015حدود 0.99درصد بوده است.

 آهک

بازارهای عمده آهک به ترتیب فولاد‌سازی، سولفورزدایی گازهای حاصل از احتراق، ساخت و ساز، تصفیه آب، معدنکاری، کاغذ و خمیر کاغذ و کربنات کلسیم رسوبی(PCC) هستند. منابع داخلی و جهانی سنگ آهک و دولومیت مناسب برای تولید آهک بسیار زیاد‌اند ضمنا ذخایر این ماده معدنی برای همه کشورهای در لیست به مقدار کافی وجود دارد. ایران در رتبه 13 تولید آهک قرار دارد که سهم 0.8درصدی در سال 2015 داشته است.

  مولیبدن

کنسانتره مولیبدنیت طی فرآیندی به اکسید مولیبدن تبدیل می‌شود که از آن محصدولات میدانی مانند فرو مولبیدن، پودر فلز و مواد شیمیایی مختلف تولید می‌شود. تولید‌کنندگان آهن، فولاد و سوپرآلیاژها حدود 74درصد مولیبدن را مصرف می‌کنند. منابع مشخص مولیبدن در جهان حدود 14میلیون تن بوده که برای تامین نیازهای جهان در آینده کافی است. جایگزین محدودی برای مولیبدن در کاربرد اصلی آن به عنوان یک عنصر آلیاژی در فولاد و چدن وجود دارد. در واقع به دلیل در دسترس بودن و انعطاف‌پذیری مولیبدن، صنعت تلاش نکرده است تا مواد جدیدی که مزایای آلیاژی این فلز را دارد، توسعه دهد. رتبه ایران در تولید این محصول 9 است و سهم ایران در ذخایر 0.39درصد است.

 گوگرد

در سال‌های اخیر تولید گوگرد در جهان با روندی افزایشی مواجه بوده است. انتظار می‌رود، تولید گوگرد در عملیات‌های نفتی و فرآیند مایع‌سازی گاز طبیعی به شکل قابل توجهی در خاورمیانه، آفریقا، شرق و جنوب آسیا و امریکای لاتین افزایش یابد مگر اینکه رکود اقتصاد جهانی سبب کاهش سرمایه‌گذاری در این مناطق شود. علاوه بر این تولید گوگرد ممکن است همزمان با کاهش جهانی تقاضا برای نفت یا گاز طبیعی افت کند. منابع گوگرد در ذخایر تبخیری و آتش‌فشانی، گاز طبیعی، نفت، ماسه‌های قیردار و سولفیدهای فلزی درپود 5 میلیارد تن است.

گوگرد موجود در گچ و انیدریت تقریبا نامحدود است و 006 میلیارد تن گوگرد در زغال سنگ، شیل‌های نفتی و شیل‌های غنی از مواد آلی موجود است. تولید گوگرد از این منابع منوط به توسعه روش‌های استخراج کم‌هزینه است.  گوگرد موجود در گچ و انیدریت تقریبا نامحدود است و 600 میلیارد تن گوگرد در زغال سنگ، شیل‌های نفتی و شیل‌های غنی از مواد آلی موجود است. تولید گوگرد از این منابع منوط به توسعه روش‌های استخراج کم هزینه است. رتبه ایران در بین کشورهای تولید‌کننده گوگرد دهم است و سهم ایران در سال 2014و 2015 تنها 3درصد بوده است.