۰ نفر

تولید، قیمت و کاربرد ورق آجدار

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۱۵
کد خبر: 524825
تولید، قیمت و کاربرد ورق آجدار

ورق آجدار نوعی ورقی فلزی است که سطح آن صاف و صیقلی نبوده و با برجستگی هایی که دارد باعث ایجاد اصطکاک می شود. همین ویژگی ورق آجدار باعث شده که کاربردهای فراوانی داشته باشد. ورق های آجدار یکی از محصولات مهم در سبد تولیدی کارخانجات تولید ورق می باشند. این ورق ها از نوع ورقهای گرم ساختمانی بوده و جوشکاری آنها به بهترین نحو امکانپذیر می باشد لذا از آنها به صورت متنوع در مصارف صنعتی و غیر صنعتی استفاده می شود. وجود ورق آجدار در سبد محصول یک کارخانه تولید ورق، ضمن آنکه باعث افزایش ضریب امنیت و پایداری آن کارخانه خواهد شد امکان ورود آن به بازارهای داخلی و خارجی را بیشتر خواهد نمود. تولید این محصول در داخل کشور منجر به کاهش قیمت محصول در بازار مصرف، کاهش خروج ارز از کشور، امکان صادرات آن به کشور های منطقه، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد برای شرکت تولیدکننده خواهد شد. در ادامه این مطلب علاوه بر ذکر مراحل تولید و کاربرد ورق آجدار، به معرفی یکی از شرکت های معتبر که تامین کننده این محصول فولادی مهم در کشور است، می پردازیم.

تولید ورق آجدار

مصرف ورق آجدار در کشور بیش از   100000  تا 150000 تن در سال بوده که عمدتا از خارج از کشور وارد می شود. شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان سازمانی پیشتاز در تولید و توسعه صنعتی کشور، در راستای استراتژی توسعه سبد محصولات خود و با تأکید بر محصولات ویژه و با تشخیص نیاز کشور به ورق آجدار، مؤفق شده است در ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با تکیه بردانش فنی کارکنان و به خدمت گرفتن تکنولوژی مورد نیاز، این محصول جدید را با کیفیت بالا تولید و به سبد محصولات این کارخانه اضافه نماید. ورق های آجدار معمولاً به صورت شیت  و  رول  عرضه می شوند.

ورق آجدار دارای طرحهای متنوعی میباشد که شرکت فولادمبارکه طرح بادامی لبه پهن را در سبد تولید خود قرار داده است. ورق آجدار معمولا در ضخامت های 1.5 تا 10 میلیمتر تولید می شوند. بیشترین عرض مصرفی آن در کشورمان 1200 تا 1500 میلیمتر و ضخامت 4 تا 6 میلیمتر می باشد. گرچه در کارخانه نورد اهواز، ورق آجدار اهوازی با عرض 550 میلیمتر  قبلا تولید شده ولی با توجه به عرض کمی که داشته مشتریان مجبور بودند برای رسیدن به عرض های بالاتر، از جوشکاری این ورق ها در کنار هم استفاده کنند که مقرون به صرفه برای مصرف کننده نبود و عملا خرید این ورق توجیه اقتصادی برای آنها نداشت لذا تولید متوقف شد.

مشخصات انواع ورق آجدار

انواع ورق آجدار از نظر کیفیت ساخت به دو دسته فابریک و پرسی دسته بندی می شوند. ورق آجدار فابریک یکی از محصولات نورد کارخانه های تولید کننده فولاد است که پس از نورد پیوسته ورق سیاه از غلطک های مخصوص عبور داده شده و به صورت ورق آجدار خارج می شود. ورق آجدار پرسی از پرس کردن ورق سیاه با استاندارد ST37 در کارگاه  هایی که مشغول به تولید این محصول هستند ساخته می شود. انواع ورق آجدار از نظر شکل آج تنوع زیادی دارند به طوری که آج ها در سطح ورق، معمولا به شکل بادامی، لوزی، عدسی، قطره ای، شطرنجی و یا اشکال دیگر است. سه الگوی مختلف که توسط تولیدکنندگان بیشتر تولید می شود شامل بادامی، لوزی و عدسی می باشد. از نظر جنس نیز ورق آجدار بیشتر از ورق سیاه با آلیاژ های ST37، ST44 و ST52 تولید شده و به بازار آهن آلات ایران عرضه می شوند.

تولید، قیمت و کاربرد ورق آجدار

 

کاربرد ورق آجدار

ورق آجدار قابلیت مقاومت در برابر لغزش و جوش پذیری بالایی دارد.عمده مصرف ورق گرم آجدار در صنایع فراساحل، کف کشتی ها، راه پله های صنعتی، واگن سازی و خودروسازی می باشد. جوش پذیری بالا باعث راحتی کاربرد آن در موقعیت های مختلف شده است. استفاده در ساخت پله های اضطراری، و ساخت دستگاه های صنعتی کارخانجات از دیگر موارد کاربرد ورق آجدار است. علاوه بر ورق آجدار آهنی ورق آجدار آلومینیومی هم در بازار موجود است. ورق آجدار آلومینیومی نسبت به گونه آهنی آن بسیار سبک تر است ولی قیمت بالاتری دارد. از طرفی ورق آجدار آلومینیومی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالاتری دارد. از نظر استحکام و مقاومت در برابر فشار، ورق آجدار آهنی باید مورد استفاده قرار گیرد زیرا ورق آجدار آلومینیومی ضعیف بوده و تحمل بسیار کمتری در برابر فشار دارد. به همین دلیل کاربرد ورق آجدار آلومینیومی در ارتفاعات بالا توصیه نمی شود.

بهترین قیمت ورق آجدار  از کجا؟

در مطالب فوق از ویژگی ها و موارد کاربرد ورق آجدار سخن گفتیم حال پرسش این است که پس از تصمیم برای خرید از کجا بهترین قیمت ورق آجدار را  خرید کنیم؟

شرکت آراد آهن اسپادانا یکی از مراجع مهم عرضه انواع محصولات فولادی در کشور است که سبدی کامل از انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی را جهت تامین نیاز مشتریان، پیش روی آنها قرار داده است. برای خرید ورق آجدار از این مجموعه پس از تعیین نوع و مقدار کالای درخواستی با مراجعه به سایت اینترنتی و کانال تلگرام آراد آهن (@aradahan)  از قیمت روز ورق آجدار مطلع شوید. سپس به دلیل نوسانات لحظه ای بازار آهن در ایران با تماس تلفنی با کارشناسان فروش آراد آهن از طریق شماره تماس 34055-031  تاییدیه قیمت دریافت نمایید. شما می توانید سفارش خرید خود را ثبت نموده تا کارشناس فروش پس از تصفیه فاکتور توسط شما کالای درخواستی شما را توسط باربری های امین طرف قرارداد به هر نقطه از کشور که بخواهید ارسال نماید.همچنین شما می توانید جهت خرید هر کالایی از آراد آهن فاکتور رسمی مورد تایید سازمان دارایی و مالیاتی کشور دریافت کنید.

با آراد آهن ، بازار آهن در دستان شماست.