۰ نفر

یک مقام مسئول تشریح کرد؛

واقعیت‌های‌گرانی کالاهای اساسی

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 513768
واقعیت‌های‌گرانی کالاهای اساسی

در شرایطی که کمبود و افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در بازار شب عید خبرساز شده، دیروز حسن روحانی، رییس‌جمهوری دستور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را صادر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این دستور در حالی صادر شده که رییس اتاق اصناف تهران در یک برنامه تلویزیونی کاهش شدید عرضه را عامل گرانی مرغ در تهران خواند و گفت: نیاز روزانه مرغ تهران ۱۰۰۰ تن است، اما فقط ۲۰۰ تن مرغ توزیع می‌شود.  قاسم نوده‌فراهانی با بیان اینکه مرغ زنده، کیلویی ۲۴‌هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: نباید به مردم دروغ گفت، واقعیت این است که در بازار مرغ و روغن کمبود وجود دارد، نباید با دروغ گفتن مردم را در صف‌های خرید قرار دهیم.

محمدعلی کمالی سروستانی، سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز مشکل بازار مرغ امسال را وابسته به تصمیم‌گیری‌های 2 وزارتخانه صنعت و کشاورزی اعلام کرد و گفت: یکی از دلایل گرانی و کمبود مرغ، پیش‌بینی نادرست تهیه نهاده‌های دامی برای بازار شب عید بوده، از سوی دیگر قیمت‌های مصلحتی و غیرواقعی تعیین شده در ستاد تنظیم بازار هم در گرانی قیمت مرغ نقش داشته است.

در این شرایط یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران  درباره آخرین وضعیت تنظیم بازار شب عید و دلایل گرانی و بالا ماندن قیمت برخی کالاهای اساسی و اقلام خوراکی توضیح داده است که می‌خوانید.

رییس اتاق اصناف تهران از دروغ بودن آمار عرضه مرغ در تهران خبر داده، نیاز کنونی بازار به مرغ چقدر است؟

نیاز روزانه خانوارهای استان تهران به مرغ 1200تن است اما اکنون به‌طور متوسط روزانه 600تن مرغ با نرخ مصوب تنظیم بازاری، یعنی نرخ 20هزار و 400تومان، در استان تهران توزیع می‌شود و بقیه مرغ مورد نیاز بازار با قیمت آزاد عرضه می‌شود. اما مقرر شده وزارت جهادکشاورزی با هماهنگی‌ استانداری‌های استان‌هایی که تولید‌کننده مرغ هستند، میزان عرضه مرغ در تهران را افزایش دهند. استان تهران در زمینه مرغ مصرف‌کننده است و از 1200 تن نیاز خانوارهای این استان به مرغ، 7تا 8درصد یعنی 60تا 70تن در مرغداری‌‌های این استان تولید می‌شود و مابقی مرغ مورد نیاز این استان از سایر استان‌ها وارد می‌شود. هماهنگی‌ها درحال انجام است و از دیروز یکشنبه، عرضه مرغ در تهران افزایش یافته و وزارت جهادکشاورزی هم قول داده از امروز(دوشنبه) حداقل 1000تن مرغ در شبکه توزیع تهران عرضه کند تا در سطح خرده‌فروشی توزیع شود.

با وجود وعده‌های تامین نهاده‌ها به نرخ مصوب دولتی، مرغداران کمبود نهاده‌ها را عامل کاهش جوجه‌ریزی، تولید، عرضه و گرانی مرغ می‌دانند، علت چیست؟

وزارت جهادکشاورزی مسئول تولید و تامین مرغ تا مرحله عمده‌فروشی است و درمورد علت کاهش تولید و عرضه مرغ باید از این وزارتخانه سؤال شود. اما در بازار مرغ استان تهران، عرضه مرغ به اندازه تقاضای بازار است و هیچ کمبودی وجود ندارد اگرچه میزان عرضه مرغ به نرخ مصوب جوابگوی تقاضای بازار نیست و گرنه مرغ با قیمت آزاد به اندازه کافی در بازار وجود دارد.

آیا مرغی که با نرخ آزاد در بازار توزیع می‌شود با نهاده‌ نرخ بازار آزاد تولید شده است؟

خیر، دوستان ما در وزارت جهادکشاورزی معتقدند همه مرغداری‌های استان تهران سهمیه نهاده دولتی تولید مرغ را دریافت کرده‌اند اما به‌دلیل آنکه بخشی از مرغ مورد نیاز تهران از سایر استان‌ها تامین می‌شود نمی‌توان به‌طور قطعی اعلام کرد مرغداران برای تولید مرغ در سایر استان‌ها سهمیه نهاده به نرخ مصوب دولتی را دریافت کرده‌اند یا خیر؟ اما مرغداری‌های استان تهران فقط7تا 8درصد نیاز بازار را تامین می‌کنند و بقیه مرغ مورد نیاز بازار تهران از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

آیا با رشد عرضه، چشم‌اندازی برای کاهش قیمت و عرضه مرغ مورد نیاز شب عید به نرخ مصوب وجود دارد؟

تصمیم گرفته شده تا برای تامین مرغ مورد نیاز استان تهران از سایر استان‌ها با عرضه مرغ تولیدی آنها در شبکه توزیع با نظارت استانداری‌ها، سازمان‌های جهادکشاورزی و صمت در استان‌های تولید‌کننده و رسیدن میزان عرضه روزانه مرغ در استان تهران به 1000 تن شاهد رشد عرضه و کاهش قیمت مرغ در بازار باشیم.

آیا محدودیتی برای خروج مرغ تولیدی از سایر استان‌ها و عرضه در تهران وجود ندارد؟

به‌نظر نمی‌رسد در این زمینه محدودیتی وجود داشته باشد و اگر هم مشکلی باشد، استانداری‌های استان‌های تولید‌کننده مرغ برای خروج این محصول از استان‌های مذکور هماهنگی لازم را به عمل می‌آورند.

پیش از این ستاد تنظیم بازار از عرضه مرغ منجمد برای کاهش قیمت‌ها خبر داده بود، چه میزان مرغ منجمد و با چه قیمتی در بازار توزیع می‌شود؟

مرغ منجمد در حال توزیع است اما در مورد میزان عرضه مرغ منجمد در استان تهران باید شرکت پشتیبانی امور دام اعلام نظر کند اما مرغ منجمد با قیمت 15هزار و 500تومان در میادین میوه و تره بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و در شهرستان‌های استان نیز نمایندگان فرمانداری و ادارات صمت این سهمیه را دریافت کرده و در شبکه‌ای که مورد تأیید است در حال توزیع هستند.

اما اصناف از توزیع نشدن سهمیه مرغ با نرخ مصوب در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران خبر می‌دهند، علت چیست؟

اکنون مرغی که با شبکه توزیع استان تهران وارد می‌شود بخشی از آن در سازمان میادین میوه و تره بار توزیع می‌شود. همچنین مقرر شده وزارت جهادکشاورزی با تامین سهمیه هزار تنی مرغ استان تهران، روزانه 300تن مرغ به سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و 700تن به اتحادیه مرغ تهران تحویل داده شود که 350تن آن در اختیار شهرستان‌های استان تهران قرار می‌گیرد.

افزایش قیمت میوه و تره‌بار هم موجب فشار بر خانوارها شده. توزیع سیب و پرتقال تنظیم بازاری از چه زمان و با چه قیمتی آغاز می‌شود؟

از امروز(دوشنبه 25اسفند ماه) سیب و پرتقال تنظیم بازاری در همه 253بازار اصلی و فرعی سطح شهر تهران مانند میدان میوه و تره‌بار شهرداری به نرخ مصوب عرضه می‌شود. نرخ مصوب مصرف‌کننده هر کیلوگرم پرتقال تنظیم بازاری 11هزار و 800تومان، سیب قرمز 8هزار و 900و سیب زرد 11هزار و 200تومان تعیین شده است. بر این اساس حدود 4هزار تن ذخایر سیب و پرتقال تنظیم بازاری از امروز در تهران توزیع و به احتمال زیاد تا شب عید به اتمام می‌رسد و در سال نو عرضه سیب و پرتقال از محل ذخایر بهره‌برداران و سازمان میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود.

محدود شدن عرضه روغن به فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب گرانی و کمبود این کالا شده، چه برنامه‌ای برای افزایش عرضه روغن نباتی در سطح خرده فروشی دارید؟

طبق آماری که از انجمن صنفی تولید‌کنندگان روغن نباتی دریافت می‌کنیم، در استان تهران طبق سرانه مصرف ماهانه 1.8کیلوگرم، روغن توزیع می‌شود اما شدت تقاضا بالاست و اگرچه روغن نباتی نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر توزیع می‌شود اما تقاضا در بازار وجود دارد. همچنین توزیع روغن نباتی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های کارگری و کارمندی و هم در سطح خرده‌فروشی از طریق واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در سطح شهر تهران توزیع می‌شود. اما ممکن است برخی از این نظام توزیع عرضه سهمیه روغن دریافتی به بازار خودداری یا آن را احتکار کنند که مقرر شده براساس گزارش‌های مردمی و رصد شبکه توزیع که توسط دستگاه‌های نظارتی صورت می‌گیرد با متخلفان توزیع روغن برخورد شود.

روزانه چه مقدار روغن نباتی در تهران توزیع می‌شود؟

به‌طور متوسط روزانه 1000 تن روغن نباتی برای مصارف خانوار، صنف و صنعت در استان تهران توزیع می‌شود که بیش از نیاز روزانه اعلام شده بازار است.

اما مشاهدات نشان می‌دهد هنوز هم روغن نباتی به‌خصوص حلب نیمه روغن جامد کمیاب و گران است، چه برنامه‌ای برای توزیع این نوع روغن در سطح خرده فروشی دارید؟

با هماهنگی انجمن صنفی تولید‌کنندگان روغن مقرر شده مسیر فروش اینترنتی روغن در یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فروش اینترنتی، روغن حلب نیمه‌جامد برای خانوارهای متقاضی ارسال شود. به این ترتیب توزیع روغن حلب از مسیر فروشگاه‌های اینترنتی و تحویل در منزل توسعه می‌یابد که این امر می‌تواند اطمینان بیشتری ایجاد و میزان مصرف را کنترل کند زیرا واقعیت آن است که مردم به‌دلیل حس بدبینی‌ نسبت به آینده میزان خرید برخی اقلام کالایی مانند روغن را افزایش داده‌اند. آمارها نشان می‌دهد میزان توزیع روغن نباتی بیشتر از مواقع معمول بوده و میزان توزیع کماکان در حال افزایش است. درحالی‌که 95درصد مواداولیه تولید روغن نباتی از محل واردات تأمین می‌شود و نوسانات واردات به‌شدت روی تولید این صنعت اثر می‌گذارد. اما با وجود این مشکلات، در بهمن‌ماه سال‌جاری در مقایسه با‌ ماه قبل 40هزار تن افزایش عرضه روغن داشته‌ایم و این رقم به 180هزار تن در‌ماه رسیده است. همچنین در بهمن‌ماه حجم توزیع روغن در استان تهران به 32هزار تن رسیده که 17هزار تن آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دیگر خرده‌فروشی‌ها بوده و 14هزار تن نیز برای مصارف صنف و صنعت عرضه شده است.

گرانی گوشت نیز مشکل‌ساز شده است، چه برنامه‌ای برای عرضه گوشت تازه گوساله و گوسفندی به قیمت تمام‌شده واقعی در تهران وجود دارد؟

برای افزایش عرضه گوشت قرمز تازه مقرر شده با هماهنگی انجمن صنفی گاوداران و انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت، لاشه گوساله(با استخوان) در کشتارگاه را به نرخ 80هزار تومان برای عرضه در میادین میوه و تره بار و واحدهای بسته‌بندی عرضه شود، با این روند حداکثر قیمت خرده‌فروشی گوشت تازه ران پاک کرده گوساله 125هزار تومان و میانگین قیمت گوشت مخلوط تازه گوساله 115هزار تومان خواهد بود. اکنون سازمان میادین گوشت گوساله را در همه غرف خود با این نرخ توزیع می‌کند و همچنین مقرر شده تا صنایع بسته‌بندی نیز که گوشت تازه گوساله را به شکل بشقابی در فروشگاه‌ها توزیع می‌کنند از این سهمیه استفاده کنند. همچنین شرکت پشتیبانی امور دام 800تن گوشت گوساله منجمد را با نرخ مصوب توزیع می‌کند اما گوشت گوسفندی نرخ مصوب ندارد و قیمت تمام‌شده آن در بازار تابع نظام عرضه و تقاضاست.