۰ نفر

وزیر امور اقتصاد و دارایی؛

۵۰ درصد ترانزیت میان ایران و افغانستان از دوغارون انجام می‌ شود

۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۲۲
کد خبر: 619279
۵۰ درصد ترانزیت میان ایران و افغانستان از دوغارون انجام می‌ شود

سید احسان خاندوزی گفت: بیش از ۵۰ درصد ترانزیت میان ۲ کشور ایران و افغانستان از طریق گمرک مرزی دوغارون خراسان رضوی صورت می گیرد از این رو، این معبر بین المللی حائز اهمیت ویژه ای است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، سید احسان خاندوزی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید و سفر به مرز دوغارون افزود: تردد روزانه بیش از هزار دستگاه کامیون حامل انواع کالاهای صادراتی و ترانزیتی در این معبر زمینی نشان از فعال بودن حوزه اقتصاد این مرز زمینی دارد.

وی ادامه داد: باید تلاش شود که سهولت و کاهش زمان و هزینه در فرایند تجاری کشور صورت گیرد و این موضوع منجر به بهبود رتبه تجارت فرامرزی ایران خواهد شد.

به گفته وی، یکی مولفه های بهبود فرایند تجارت کشور استفاده از فناوریهای جدید در حوزه نظارت گمرکات به خصوص دستگاه های ایکس‌ری است و به ویژه این که با تولید ملی و ثمره کارشناسان ایرانی باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با اضافه شدن دستگاه های ایکس‌ری جریان انتقال کالا سرعت می یابد و به اقتصاد وابسته به مرز منطقه کمک می شود.

خاندوزی افزود: رونق سرعت و جریان انتقال کالا در گمرک دوغارون نیز باعث جذب بازرگانان و فعالان تجاری و افزایش اشتغال و درآمد سرانه مردم مرزنشین خواهد شد.

در طی سفر یک روزه خاندوزی به مرز دوغارون، دستگاه اشعه ایکس برای بازرسی خودروهای سواری و اصلاح مسیر ورودی خودروهای سنگین به گمرک دوغارون با اعتبار ۵۶۰ میلیارد ریال بهره بردای شدند.

سیداحسان خاندوزی در راس هیاتی اقتصادی از بخش های مختلف تجاری در مرز دوغارون تایباد بازدید کرد.

همچنین دستگاههای ایکس‌ری خودرویی در گمرک های دوغارون خراسان رضوی، بازرگان آذربایجان غربی، نوردوز آذربایجان شرقی و بیله‌سوار اردبیل با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر اقتصاد به صورت همزمان از شهرستان تایباد افتتاح شدند.

گمرک مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است , کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.