۰ نفر

رییس سازمان مالیاتی پاسخ می دهد؛

اگر کسی اظهارنامه مالیاتی ندهد چه می شود؟

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۹
کد خبر: 655529
اگر کسی اظهارنامه مالیاتی ندهد چه می شود؟

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که تلاش داریم سهم مالیات را در بودجه دولت افزایش دهیم، گفت: تقریبا ۵۰ درصد مالیات کشور در تهران وصول می‌شود و اگر بخواهیم با جزئیات بیشتر صحبت کنیم باید بگوییم که در تهران نیز شمال و مرکز شهر ۸۰ درصد مالیات ما را وصول می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشوردر هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این دوره همکاری متفاوت و خوبی با شهرداری‌ها آغاز کردیم و امیدواریم این همکاری‌ها توسعه پیدا کند و شکوفاتر شود. قطعا این تعاملات در حال توسعه و ارتقاء است که می‌تواند آثار بسیار  مثبتی داشته باشد. در وصول مالیات‌ها سعی می‌کنیم سهم مالیات در بودجه دولت و همچنین سهم مالی شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده  افزایش  پیدا کند.

او افزود: در سال گذشته ۳۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول کردیم که از این میزان  ۳۰۶ هزار میلیارد تومان مالیات و مابقی عوارض بوده یعنی حدود ۵۹ درصد رشد نسبت به سال ۹۹  ایجاد شد که این رشد بر اساس تحقق پیش بینی بودجه‌ای رقم خورده است.

بخشی از صحبت‌های رئیس امور مالیاتی کشور را در ادامه بخوانید:

*در سال جاری ۴۵۴ هزار میلیارد تومان یعنی با رشد ۶۲ درصدی نسبت به بودجه مصوب و رشد ۵۰ درصدی نسبت به عملکرد  سال گذشته وصول مالیات داشته باشیم، بنابراین باید از همه ابزارها در راستای تحقق این مهم  بهره بگیریم. امسال در دریافت اظهارنامه مؤدیان جدید اضافه شدن تعداد اظهارنامه‌های مالیاتی را شاهد بودیم. در سال گذشته ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مؤدی مالیاتی و در سال جاری ۴ میلیون و ۳۰۰ اظهارنامه شخص حقیقی دریافت کردیم. افرادی را نیز شناسایی کردیم که اظهارنامه ندادند که آنها به عنوان فرار مالیاتی مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

*اشراف اطلاعاتی ما نسبت به فعالان اقتصادی افزایش یافته که این امر از روش‌ها و شکل‌های گوناگونی از جمله نقل و انتقال دارایی‌ها، قراردادهای پیمانکاری و... و. انجام شده است. این اشراف اطلاعاتی به ما کمک کرد تا در سال جاری اطلاعات مؤدیان را در ا ختیارشان قرار دهیم و به صورت سامانه‌ای این اطلاعات را مشاهده کنند.

*در بخش اشخاص حقیقی ابراز مالیاتی ما نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده چرا که در حال حاضر مؤدی ما می‌داند که نسبت به او اشراف اطلاعاتی داریم. در حقیقت جهت گیری ما این است که حتی اگر کسی اظهار نامه ندهد با اطلاعاتی که از او داریم برایش اظهار نامه برآوردی صادر کنیم و این کار را در سال گذشته برای ۲۲۰ هزار نفر انجام دادیم و اظهارنامه مالیاتی صادر کردیم و در سال جاری نیز این کار را انجام خواهیم داد.

*تقریبا ۵۰ درصد مالیات کشور در تهران وصول می‌شود اگر بخواهیم با جزئیات بیشتر صحبت کنیم باید بگوییم که در تهران نیز شمال و مرکز شهر ۸۰ درصد مالیات ما را وصول می‌کند، بنابراین عدم تقارنی را بین استان‌ها و هم بین مناطق تهران، مشاهده می‌کنیم. تلاش ما این است که سهم استان‌ها را به تدریج افزایش دهیم. امسال بیشترین رشد در اظهارنامه‌ها در همان استان‌هایی است که جزء استان‌های آخر در وصول مالیات‌ها قرار داشتند.

*سهم عوارض شهرداری‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. یکی از اقدامات مهمی که در پیش داریم اجرای قانون سامانه‌های فروشگاهی و مودیان فروشگاهی است موضوعی که مدت‌ها انتظار اجرای آن کشیده می‌شود. سامانه مرکزی که اطلاعات پایانه‌های فروشگاهی را اخذ می‌کند و در حال حاضر این سامانه آماده بهره برداری است. و به این ترتیب در تلاش هستیم تا عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی اتفاق بیافتد و پیش بینی ما این است که تا پایان سال آینده این مهم محقق شود.

*تاکنون در موضوع ارزش افزوده ۸ فراخوان داشته‌ایم.   ۶۰۰ هزار مؤدی  فراخوانده شدند که از این تعداد ۳۵۰ هزار مودی فعال و اظهار نامه‌های خود را ارائه می‌کنند. باید پیوست رسانه‌ای و اطلاع رسانی دقیقی داشته باشیم و در این مسیر شهرداری ها و شورا باید کمک کند.

*در حال حاضر در اغلب  کالاها برای ارزش افزوده سهم دولت ۴ سهم، شهرداری‌ها ۴ سهم و یک سهم هم برای نظام و سلامت در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر عوارض آلایندگی از منابع مهمی برای شهرداری‌ها قلمداد می‌شود که در سال گذشته در سطح کشور بالغ بر  ۴ هزار میلیارد تومان از این محل اخذ عوارض داشتیم البته با توجه به این که صنایع اطراف تهران آلایندگی پایین‌تری دارند سهم تهران در این حوزه پایین است اراده ما این است که قانون را به درستی اجرا کنیم البته باید اطلاعات توسط سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار  ما گذاشته شود.

* در سال‌های گذشته دو تکلیف بر عهده نظام مالیاتی کشور گذاشته شده که یکی از آنها مالیات خانه‌های لوکس و باغ ویلاهاست که باید اطلاعات آنها را از شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم. اما در سال گذشته همکاری خوبی در این عرصه انجام نشده است با اطلاعات محدودی که داشتیم مالیات خانه‌های لوکس را محاسبه کردیم اما عدد آن بسیار  محدود شد، به شکلی که مجموعا کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان شد. اما اگر اطلاعات کافی از سوی شهرداری‌ها در اختیار ما قرار  داده شود، تصور می‌کنیم که بتوانیم عدد قابل قبولی را وصول کنیم. در بحث خانه‌های خالی نیز حجم  اطلاعاتی که گرفته‌ایم کافی نبوده است ، برآورد ما دو و نیم میلیون خانه خالی است در حالی که رکوردهای اطلاعاتی که توسط وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اطلاعات به ما داده شده حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی بود. بی تردید کسانی که در این حوزه پرداخت مالیات نداشته باشند شامل جریمه خواهند شد. در بحث خودروهای لوکس نیز اطلاعات مستندی از پلیس راهور دریافت کردیم و عملیات اجرایی  اخذ مالیات در مورد خودروهای لوکس در حال انجام است.