۰ نفر

اصرار شهرداری برای فروش عمارت شهرداران!/ مزایده برای بار دوم

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۴۱
کد خبر: 436907
اصرار شهرداری برای فروش عمارت شهرداران!/ مزایده برای بار دوم

شهرداری در سال گذشته عمارت گلستان را به قیمت پایه 81 میلیارد تومان(یک چهارم قیمت واقعی) به مزایده گذاشت. خانه ای که روزی محل زندگی شهرداران بود. برخی مدیران خواستار توقف فروش این خانه رویداد محورشدند اما شهرداری به کار خود ادامه داد و برای بار دوم آن را به مزایده گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در روزهای آخر دی سال گذشته خبر رسید که قرار است شهرداری عمارت گلستان معروف به خانه شهرداران  (که روزی محل زندگی برخی شهرداران بود) را به فروش برساند. با روی کار آمدن احمدی‌نژاد در شهرداری تهران وی نپذیرفت که در خانه شهرداران زندگی کند و این خانه مدتی تبدیل به دبیرخانه فیلم شهر شد و در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف به مرکز ارتباطات شهرداری واگذار شد.

مدیریت پنجم شهری در شهریور 96  شروع به کار کرد. نجفی اولین شهردار اصلاح‌طلبان در دوره جدید از این عمارت بازدید کرد و دستور داد این عمارت نقاشی شده و بازسازی‌هایی در آن صورت گیرد.

 بعد از نجفی، مکارم، افشانی و حناچی شهردار شدند و درنهایت حناچی تصمیم گرفت این عمارت را که در سال‌های اخیر هم به محل تردد سفرا تبدیل شده بود  بفروشد.

شهرداری به صورت چراغ خاموش تمام وسایل این عمارت را تخلیه کرد و گفته می‌شود که این اجناس به انباری در بوستان گفت‌وگو منتقل شده است و مسئولین شهری تاکنون بازدیدی از این اجناس که شامل تابلوهای خوشنویسی، فرش‌های گرانقیمت بود  نگذاشته‌اند.

نامه‌نگاری‌هایی با اداره املاک شهری صورت گرفت و بنا به دستور پیروز حناچی شهردار تهران قرار شد ملک متعلق به شهرداری به نشانی اقدسیه خیابان گلستان جنوبی پلاک 16  به شماره ثبتی 31086 و شماره پرونده شهرسازی 10032754 دراختیار حوزه دفتر شهردار به منظور تأمین منابع به سازمان املاک و مستغلات شهرداری تحویل داده شود.

فقط نقدی بفروشید/مسوول دفتر حناچی امضا کرد

سازمان املاک ملک مذکور را طبق مسیر قانونی واگذاری صرفا به صورت ریالی به فروش رسانده و در مزایده به هیچ وجه حواله غیرنقد پذیرفته نشود. همچنین اقدامات و هماهنگی‌های لازم در خصوص تسریع در فرایند فروش از سوی سازمان در دستورکار قرار گیرد. اقدامات لازم در خصوص انتقال و تزریق صددرصد نقدینگی اخذ شده و از فروش ملک یاد شده از طرف معاونت مالی و اقتصاد شهر به معاونت فنی عمران داده شود. این نامه به امضای کاظمی رئیس دفتر شهردار تهران و معاون مالی اداری و عمران شهرداری تهران رسید.

بعد از انتشار این خبر، برخی اعضای شورا و نمایندگان مجلس واکنش نشان داده و خواستار این شدند که شهرداری این ملک را نفروشد، چرا که این ملک رویداد محور است و افراد خاصی در آن تردد داشته‌اند.

حناچی: قول می دهم خانه را به کسی بفروشم که آن را تخریب نکند/معاون قالیباف: شدنی نیست

پیروز حناچی شهردار تهران قول داد که این خانه را به کسی می‌فروشد که آن را تخریب نکند. بعد از اظهارنظر پیروز حناچی شهردار تهران، پژمان پشمچی‌زاده معاون شهرسازی و معماری دوران قالیباف به خبرنگار ، گفت: این ملک در پهنه‌ای قرار دارد که اگر به هر کس فروخته شود، مالک می‌تواند پنج طبقه در آن ساخت و ساز کند و قطعاً خریدار به دنبال حداکثر ارزش افزوده است. اگر شهرداری بخواهد ملک را به کسی بدهد که به شکل فعلی آن را حفظ کند، باید پائین‌تر از قیمت واگذاری صورت گیرد و قطعاً این به ضرر شهرداری است و اگر قرار باشد به قیمت روز واگذاری صورت گیرد و فرض هم ساخت و سازی نکند، این برخلاف مقتضای ذات عقد است و باطل است.

اعضای شورای شهر به موضوع فروش عمارت گلستان ورود کردند تا جایی که حجت نظری عضو شورای شهر اعلام کرد، کسانی که بدنبال به فروش نرفتن این ملک هستند منافعی دارند، اما کسانی که قصد فروش دارند، باید در دامن زدن به ابهامات خودداری کنند.

شهرداری اطلاعاتی در خصوص عمارت گلستان به شورا نداد

نکته قابل توجه در خصوص فروش عمارت گلستان این بود که برخی از اعضای شورا در ماه پایانی سال 98 اعلام کردند که شهرداری اطلاعاتی در خصوص این عمارت به آنها نمی‌دهد و حجت نظری عضو جوان شورای شهر گفت: سامانه استعلامات طرح تفصیلی برای عمارت اقدسیه برای اعضای شورای شهر محدود است که این جای بررسی دارد.

وقتی شهرداری به درخواست نمایندگان مجلس توجه نکرد

علاوه بر اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس هم به میدان آمده و طی نامه‌ای به وزیر کشور و میراث فرهنگی، خواستار جلوگیری از فروش عمارت اقدسیه شدند و همچنین نمایندگان مجلس اعلام کردند این امارت به لحاظ ساخت منحصر به فرد و معماری خاصی که دارد، بهتر است وزیر میراث فرهنگی وارد شود و چنانچه قابلیت ثبت به عنوان اثر فرهنگی را دارد، هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

وقتی شهردار زیر قولش  زد/فروش بدون پیش شرط

با تمامی موضع‌گیری‌ها، شهرداری تهران ملک اقدسیه را در اسفند 98 با قیمت پایه 81 میلیارد تومان و بدون پیش‌شرط به مزایده گذاشت. در مزایده شهرداری در اسفند 98 آمده است که ملک عمارت اقدسیه با مساحت 848.3 متر است و مساحت اعیان 1268 متر و با قیمت پایه 81 میلیارد تومان به فروش می‌رسد و تنها شرطی که شهرداری برای فروش این ملک گذاشت این بود که با شرط 50 درصد نقد و 50 درصد در اقساط شش ماهه باشد. این در حالی است که پیروز حناچی وعده داده بود که این عمارت را به کسی می‌فروشد که آن را تخریب نکند، اما در مزایده آن هیچ پیش‌شرطی گذاشته نشده است.

عمارت فروشان امروز گذشتگان را متهم به شهرفروشی می کردند

اعضای سابق شورای شهر هم در خصوص فروش این ملک واکنش نشان داده و مرتضی طلایی نائب رئیس سابق شورای شهر به گفت: عمارت‌فروشان فعلی کسانی هستند که گذشتگان را متهم به شهرفروشی می‌کردند، اما امروز خودشان آثاری را که رویدادمحور است را می‌فروشند.

این خانه را مردم کوچه و بازار نمی توانند بخرند

وی  گفت: نحوه واگذاری محل سؤال است. به نظر می‌رسد که واگذاری سفارشی و از قبل مشخص شده است. این ملک را که مردم کوچه و بازار نمی‌توانند بخرند، مربوط به خواص است.

چوب حراج شهرداری به ملک گلستان به یک چهارم قیمت واقعی

بعد از اینکه شهرداری عمارت اقدسیه را با قیمت 81 میلیارد به فروش گذاشت، حجت نظری عضو شورای شهر تهران گفت: قیمت پایه یک چهارم قیمت واقعی برای ملکی در منطقه یک است که بارها در موردش حرف زدیم. ملکی که درباره آن بارها صحبت کرده‌ایم با قیمت یک چهارم واقعی به مزایده گذاشته شده است.

مزایده دوباره برای ملک اقدسیه با قیمت سال گذشته!

براساس شنیده‌ها قرار شد که این ملک به بانک شهر فروخته شود، اما دوباره شهرداری تهران ملک اقدسیه را در اردیبهشت امسال به مزایده گذاشت. در مزایده جدید شهرداری تهران، ملک اقدسیه را دوباره با قیمت پایه 81 میلیارد به فروش گذاشته شده است و در توضیحات آن آمده است با شرط پرداخت نقدی (حواله تهاتر) با ملک اعم از مطالبات پیمانکاری و ملکی قابل قبول نیست.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران درباره به مزایده گذاشتن دوباره ملک گلستان به خبرنگار   گفت: احتمالاً کسی آن را نخریده و شهرداری دوباره ملک را به مزایده گذاشته است.

وی در خصوص قیمت پایه ملک گفت: شهرداری 81 میلیارد دوباره قیمت پایه را گذاشته است و قطعا در زمان فروش قدری بالاتر می‌رود.

Ff4Yy537AmGW

کدام آدم عاقلی این ملک را پس از خرید تخریب می کند/ این عمارت مثل عتیقه است

رئیس کمیته میراث شورای شهر با تأکید بر این موضوع که عمارت اقدسیه تاریخی نیست اما معماری خاصی دارد، گفت: کدام آدم عاقلی است که این ملک را بخرد و تخریب کند؟ این ملک مانند عتیقه‌جات و کارهای فانتزی است و بعید می‌دانم کسی آن را بخرد و خراب کند.

براساس این گزارش، عمارت اقدسیه با قیمت پایه 81 میلیارد و تقریبا یک‌چهارم قیمت واقعی دوباره به فروش گذاشته شد، این در حالی است که این عمارت رویدادمحور بوده و از لحاظ معماری دارای ارزش است. شهرداری تهران با وجود اینکه بسیاری از نمایندگان و برخی از اعضا مخالف فروش آن بودند، تصمیم به فروش دارد و تاکنون برای فروش آن دوبار مزایده گذاشته است.