۰ نفر

رنسانس شهری در جنوب پایتخت

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۹:۴۰
کد خبر: 158576
رنسانس شهری در جنوب پایتخت

پهنه تجارت جهانی ویژه مناطق ۱۵، ۱۶ و ۲۰ تهران است و شامل محدوده شوش، بزرگراه بعثت و خیابان فداییان اسلام می‌شود.

 یکی از مناطقی که پهنه تجارت جهانی در آن تعریف شده و برنامه‌های مربوط به آن تدوین و آماده اجراست منطقه 20 تهران یا همان شهر ری است. چندی پیش شهردار این منطقه از تهیه طرح پهنه تجارت جهانی این منطقه خبر داد. به گفته وی ایجاد ظرفیت‌های شغلی جدید و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اهداف این طرح توسعه‌یی است که به عنوان بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی این منطقه جنوبی محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، به گفته سید احمد صفوی شهردار منطقه 20 این طرح‌های فرامنطقه‌یی در راستای رویکرد کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران طراحی شده و برای رشد و آبادانی بیش از پیش این منطقه جنوبی پیش‌بینی شده است. حمیدرضا نیک‌نژاد، معاون شهرسازی شهرداری منطقه 20  با بیان اینکه محدوده ناحیه صنعتی شمال منطقه مساحتی بالغ بر 470 هکتار دارد و سه منطقه 15، 16 و 20 را در بر می‌گیرد. پهنه تجارت جهانی قبلا دو سمت محور خیابان فداییان اسلام از سمت شوش به شهر ری را در بر می‌گرفت و جدیدا اتوبان آزادگان که یک اتوبان شرقی- غربی است به این طرح اضافه شده و به شکل صلیبی این منطقه را به 4 محدوده تقسیم کرده است.

وی ادامه داد: دو لکه جنوبی بزرگراه آزادگان متعلق به منطقه 20 و منطقه غربی شمال آزادگان متعلق به منطقه 16 و محدوده شمال شرقی این بزرگراه در منطقه 15 قرار دارد. وی توضیحاتی در خصوص منطقه 20 شهرداری ارائه کرد و گفت: شمال این منطقه بزرگراه آزادگان قرار دارد و جنوب آن تا خیابان کبریت‌سازی ادامه دارد. از شرق به خیابان شهرزاد و از غرب به میدان مادر می‌رسد.

نیک‌نژاد در خصوص بافت این محدوده که در طرح پهنه تجارت جهانی قرار گرفته است، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بافت این محدوده بسیار قدیمی وضعیت نابسامانی دارد که فرسودگی شدید ابنیه، آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های غیرمجاز که قبلا بیرون شهر بوده و الان در داخل محدوده انجام می‌شود و نامناسب بودن شبکه معابر از جمله مشکلات محدوده این طرح به شمار می‌رود. نا امنی مخروبه‌ها و نیز وضعیت نامناسب سیمای شهری به دلیل نبود فضای سبز مناسب و دیگر مشکلات زیر ساختی، کالبدی، اجتماعی واقتصادی وضعیت نامناسبی برای این محدوده به وجود آورده و انتظار می‌رود با شروع کار ساخت و ساز این مشکلات نیز برطرف شود.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه 20 با بیان اینکه از 470 هکتار محدوده پهنه تجاری 198 هکتار آن در منطقه 20 قرار دارد، اظهار کرد: طرح بررسی و ساماندهی این محدوده سال 1380 توسط شرکت مهندس مشاور مهرآزان تهیه شد و بعد از بررسی‌های فراوان اکنون به مرحله تکمیلی و نهایی رسیده است. اما هنوز به تصویب کمیسیون ماده 5 نرسیده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده 5 کلیات طرح را پذیرفته است، اظهارکرد: طرحی که مشاور داده بود مورد پذیرش قرار گرفته اما قرار شد این طرح صرفا مختص منطقه 20 نباشد و دو لکه شمالی منطقه 15 و 16 نیز در طرح مشاور دیده شود و طرحی یکپارچه ارائه دهد.

وی ادامه داد: ما اکنون پیگیری‌های لازم را انجام داده و حتی از مسوولان ذی‌ربط درخواست کرده‌ایم تا طرح منطقه ما را وارد سیستم کنند، اما همان‌طور که گفتم به دلیل اینکه این یک طرح یکپارچه است باید مناطق 15 و 16 نیز همزمان با منطقه 20 تعیین تکلیف شوند که طرح آنها فعلا آماده نیست. نیک‌نژاد با بیان اینکه طبق طرح تفضیلی پهنه s212 برای این منظور تعریف شده است، تصریح کرد: قرار است در این پهنه مراکز تجاری با غلبه فضای سبز ساخته شود. مجتمع‌های بزرگ تجاری کاربری‌های بسیاری خواهند داشت. وی در پاسخ به اینکه آیا نیاز به تعریف دسترسی‌های جدیدی وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: اتصال این پهنه به خیابان فداییان اسلام و نیز بزرگراه آزادگان دسترسی بسیار خوبی برای تردد شهروندان ایجاد کرده است. این دو مسیر برای این تردد کافی است و نیازی به ساخت دسترسی‌های جدید احساس نمی‌شود.

 نزدیکی به بازار تهران

وی یکی دیگر از مزایای جغرافیایی این پهنه را نزدیکی آن به بازار تهران برشمرد و گفت: مجتمع‌های تجاری این پهنه می‌تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از اصناف بازار تهران و نیز بورس‌های مزاحم باشد و تا حدود زیادی جمعیت را از مرکز شهر به سمت منطقه 20 سوق دهد. نزدیکی به مراکز جمعیتی مسکونی شمال آزادگان و نیز محدوده مسکونی شهر ری و جمعیت اطراف از مزایای این منطقه به شمار می‌رود. وی ادامه داد: بر اساس طرح مشاور این محدوده قرار است به مرکزی مدرن، کارآمد و پاک برای استقرار بورس‌ها و مراکز تجاری – اداری فرا منطقه‌یی تبدیل شود. یعنی امکانات این طرح محدود به ساکنان منطقه 20 نشده و همه شهروندان تهرانی می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

وی یکی دیگر از امکاناتی که برای این محدوده تعریف شده است را تاسیس مراکز خدمات فرامنطقه‌یی نمایشگاهی برشمرد و عنوان کرد: مشاور طرح، عرصه بسیار بزرگی را به عنوان نمایشگاه‌های فصلی در نظر گرفته است که می‌تواند شامل هر نوع نمایشگاهی باشد. با توجه به مشکلاتی که نمایشگاه تهران دارد از جمله مشکلاتی که در ترافیک شهر ایجاد می‌کند؛ این نمایشگاه جایگزین مناسبی برای نمایشگاه تهران خواهد بود.

ساخت مراکز آموزشی از دیگر مواردی است که در این طرح دیده شده است. نیک‌نژاد در این باره گفت: تجهیزات بهداشتی، درمانی، آموزش عالی، مذهبی و اداری در این لکه‌ها پیش بینی شده است. الان هم دانشگاه آزاد یکی از املاک قدیمی را خریداری کرده و به یکی از ساختمان‌های آموزشی خود تبدیل کرده است که این مرکز آموزش عالی می‌تواند در قالب این طرح، ساختمانی متناسب با شأن این مرکز آموزش عالی بسازد.

وی با اشاره به اینکه در این محدوده چند لکه تاریخی و میراثی نیز وجود دارد، اظهار کرد: در این خصوص سازمان میراث فرهنگی ورود پیدا کرده و اقدام به شناسایی ابنیه تاریخی خواهد کرد. ضمن اینکه مشاور نیز در طرح خود به این موارد اشاره کرده و درباره روند رسیدگی به این پرونده‌ها پیش بینی‌های لازم را انجام داده است. در مجموع سازمان میراث فرهنگی به دنبال این ابنیه‌های تاریخی است. برای مثال، در نظر دارد کارخانه چیترلر را به موزه صنعت تبدیل کند.

 اعمال نظرات مردم در پهنه تجاری  

معاون شهرسازی شهرداری منطقه 20 در پاسخ به اینکه آیا از مردم برای حضور در این طرح دعوت شده است یا خیر، تصریح کرد: در صورتی که مردم درخواستی داشته باشند که با این طرحی که هنوز مصوب نشده انطباق داشته باشد درخواست آنها پیگیری می‌شود.  پشمچی‌زاده معاون شهرسازی شهرداری نیز بر این موضوع تاکید کرده است. یعنی چنانچه شهروندی درخواست ساخت مجتمع اداری فرهنگی و تجاری را در این پهنه داشته باشد، چنانچه منطبق با طرح مشاور باشد جواز لازم به او داده می‌شود.

نیک‌نژاد همچنین اظهار کرد: در این خصوص شهردار ناحیه اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده است و به صورت پراکنده نیز درخواست‌هایی داریم. اما به دلیل اینکه اکنون این محدوده وضعیت ظاهری خوبی ندارد، کمتر کسی حاضر است در این مخروبه‌ها سرمایه‌گذاری کند. بنابراین باید ساخت و ساز‌ها شروع شود تا شهروندان به سرمایه‌گذاری در این محدوده ترغیب شوند.

وی در این خصوص افزود: چنانچه اطلاع‌رسانی درست و مناسبی صورت گیرد، قطعا از مناطق دیگر تهران نیز در این طرح مشارکت خواهند کرد. البته اواخر سال گذشته و اوایل امسال درخواستی داشتیم و خرده بار فروش‌های تهران می‌خواستند در یک محدوده بزرگ 5هکتاری ترمینالی احداث کنند تا باری که وارد تهران می‌کنند از این محل وارد شود. در بحث مالکیت زمین قرار بود به تفاهم برسند که تا الان مراجعه نکرده‌اند. در واقع شرکت ساماندهی نقش پررنگی در این زمینه دارد.

 کوچ مشاغل مزاحم از قلب تهران

نیک‌نژاد با اشاره به جابه‌جایی مشاغل مزاحم تهران به این محدوده عنوان کرد: یکسری از مشاغل مزاحم به خصوص آنهایی که مشکلات ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کنند، می‌توانند به این مرکز منتقل شوند و بدین شکل از بار ترافیکی مرکز شهر کاسته شود.

وی در پاسخ به اینکه طرح پهنه تجارت جهانی چه تاثیری بر بافت منطقه می‌گذارد، اظهار کرد: این موضوع قطعا در اشتغال مردم منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود و نیز تصویر بدی که از این محدوده وجود دارد تغییر خواهد کرد. در مجموع شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه دستخوش تغییرات مثبتی خواهد شد. این منطقه سال‌ها در طرح فریز بوده و ساکنان اجازه تعویض یک سقف را هم نداشته‌اند، زیرا قرار بود این محدوده تبدیل به فضای سبز شود اما امروز شرایط تغییر کرده و فضای سبز تبدیل به فضای تجاری خواهد شد. شهروندان می‌توانند 50درصد عرصه خود را بسازند و 50 درصد دیگر آن را تبدیل به

وی در پاسخ به اینکه چقدر طول می‌کشد تا فعالیت‌های عمرانی وکار ساخت و ساز این طرح بزرگ آغاز شود، گفت: اداره کل طرح‌های شهری ومعاونت شهرسازی به ما قول داده‌اند که تا پایان امسال این طرح تعیین تکلیف شود.