۰ نفر

مراقبت‌های بعد از جراحی ماستکتومی: تغذیه، کنترل درد، ورزش و دوره نقاهت آن

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۱۵
کد خبر: 705245
مراقبت‌های بعد از جراحی ماستکتومی: تغذیه، کنترل درد، ورزش و دوره نقاهت آن

در روز جراحی ماستکتومی یا جراحی برداشتن سینه حین جراحی، بعد از عمل و همچنین دوران نقاهت آن که چندین هفته بعد از عمل است، چه انتظاراتی باید داشته باشید. عمل جراحی می‌تواند تجربه‌ای استرس‌زا باشد.

داشتن اطلاعات دقیق درباره‌ی اینکه در روز عمل و بلافاصله بعد از آن چه اتفاقاتی خواهد افتاد، می‌تواند کمک کننده باشد. خوب است که از فردی در تیم مراقبتی سرطان خود هر سؤالی درباره‌ی دستورات مراقبتی قبل از عمل و بعد از عمل دارید بپرسید تا بتوانید دقیق از آن‌ها پیروی کنید. در اینجا به آنچه که باید قبل، حین و بعد از عمل ماستکتومی و دوران نقاهت آن انتظار داشته باشید اشاره شده است.

قبل از عمل ماستکتومی

در بیمارستان در روز جراحی، گان می‌پوشید و در بخش قبل از عمل منتظر می‌مانید. در برخی از بیمارستان‌ها اجازه داده می‌شود که یک یا دو نفر از دوستان یا آشنایان شما در این بخش همراه شما باشند. قبل از عمل معمولاً متخصص بیهوشی به شما سر می‌زند و درباره‌ی سوابق پزشکی شما، هرگونه حساسیت احتمالی و نحوه‌ی بیهوشی شما حین عمل با شما صحبت خواهد کرد. جراح یا کمک جراح با ماژیک سر نمدی روی سینه‌های شما علامت‌هایی خواهد کشید که نشان می‌دهد محل برش باید کجا باشد.

در زمانی که این کار را انجام می‌دهند باید بنشینید تا بتوانند چین طبیعی سینه را مشخص کنند. پرستاری لوله‌ی داخل وریدی (IV) برای سرم را در دست یا بازوی شما قرار خواهد داد و آن را با چسب در جای خود محکم می‌کند تا بتوانبد از طریق این لوله‌ی داخل وریدی داروی آرامبخش دریافت کنید.

حین جراحی ماستکتومی

عمل ماستکتومی بدون بازسازی فوری سینه 1-3 ساعت طول می‌کشد. اگر حین ماستکتومی بازسازی سینه نیز برایتان انجام شود، این عمل طولانی‌تر خواهد شد. بازسازی سینه با کمک متسع کننده بافت (تیشو اکسپندر) یا پروتز سینه حدود 3-4 ساعت طول می‌کشد و بازسازی سینه با کمک پیوند بافت حدود 6-8 ساعت طول خواهد کشید.

حین عمل ماستکتومی، جراح بافت سینه را از پوست و عضلات جدا می‌کند. تمام بافت سینه‌ای که جراح می‌تواند ببیند، که بین قسمت استخوان ترقوه و دنده‌ها و کناره‌های استخوان سینه در وسط بدن قرار دارد، برداشته می‌شود. بسته به نوع عمل ماستکتومی شما، ممکن است جراح قسمت‌های دیگری از سینه را نیز بردارد.

بعد از عمل ماستکتومی

مراقبت‌های بعد از جراحی ماستکتومی: تغذیه، کنترل درد، ورزش و دوره نقاهت آن

بعد از عمل ماستکتومی به اتاق ریکاوری منتقل می‌شوید که در آنجا ضربان قلب شما، درجه حرارت بدن، فشار خون، تنفس و میزان اکسیژن خون کنترل خواهد شد. اگر درد دارید یا به خاطر داروی بیهوشی حالت تهوع دارید، به پرستار اطلاع دهید تا به شما داروی مناسب داده شود.

پس از آن، به بخش منتقل خواهید شد. ممکن است بتوانید در همان روز عمل مرخص شده و به خانه باز گردید، مخصوصاً اگر غدد لنفاوی برداشته نشده باشد و بازسازی یا بازسازی فوری با متسع کننده‌ی بافت یا پروتز سینه انجام نشده باشد. در غیر اینصورت ممکن است 3 روز یا کمتر در بیمارستان بستری شوید. اگر برای شما بازسازی فوری با پیوند بافت انجام شده باشد، باید 2-5 روز بستری بمانید، چون تیم جراحی باید جریان خون در بافت پیوندی را بررسی کند.

قبل از اینکه از بیمارستان بروید، جراح یا پرستار با شما صحبت خواهد کرد و درباره‌ی موارد زیر نکات کتبی به شما خواهد داد:

کنترل درد

  • افراد بعد از عمل میزان و انواع مختلفی درد و ناراحتی خواهند داشت. هدف کنترل درد این است که میزان ناراحتی شما بررسی شده و طبق نیاز به شما دارو داده شود. اگر قبل از شدید شدن درد داروی مسکن مصرف کنید نتیجه‌ی کنترل درد بهتر خواهد بود.
  • به منظور کنترل درد متوسط برای شما ویکودین تجویز می‌شود. توصیه می‌شود که در زمان بروز درد از مسکن در فواصل زمانی منظمی استفاده شود. ایبوپروفن (ادویل یا موترین) یا تیلنول می‌تواند همراه با ویکودین یا به جای آن مصرف شود.
  • لطفاً هرگونه حساسیت دارویی، واکنش یا مشکلات پزشکی را که باعث می‌شود نتوانید این داروها را مصرف کنید به پزشکتان اطلاع دهید. ویکودین دارویی مخدر است و نباید همراه با نوشیدنی‌های الکلی مصرف شود. حین رانندگی نیز از داروهای مخدر استفاده نکنید.
  • همچنین ممکن است داروهای مخدر باعث بروز یا تشدید یبوست شود، پس باید مایعات بیشتر و غذاهای حاوی فیبر، مانند آلو خشک و سبوس گندم، مصرف کنید و کمی از تخت برخیزید و قدم بزنید.
  • قرار دادن کیسه یخ برای کاهش ناراحتی و تورم، مخصوصاً قرار دادن آن در زیر بغل بعد از برداشتن غدد لنفاوی، می‌تواند مفید باشد. همچنین قرار دادن یک بالشت کوچک در قسمت زیر بغل نیز می‌تواند ناراحتی را کاهش دهد.

مراقبت از محل برش و پانسمان

محل برش جراحی یا اسکار هم بخیه و هم چسب بخیه، که چسب‌های سفید کوچکی هستند خواهد داشت و با گاز و چسب یا باند پلاستیکی پانسمان می‌شود.

  • پانسمان، چسب بخیه یا بخیه‌ها را نکنید. پزشکتان بعد از 7-10 روز پانسمان را باز خواهد کرد. همچنین جراح شما بعد از 1-2 هفته بخیه‌ها را نیز در صورتی که جذبی نباشند خواهد کشید. اگر پانسمان یا چسب‌های بخیه کنده شد، خودتان آن‌ها را تعویض نکنید.
  • می‌توانید روز بعد از برداشتن درن یا در صورت داشتن پانسمان پلاستیکی دوش بگیرید.
  • اگر از گاز و چسب کاغذی برای پانسمان استفاده شده باشد، می‌توانید 2 روز بعد از جراحی آن را باز کنید و بعد از آن دوش بگیرید. بعد از دوش گرفتن با کمک حوله جای بخیه را کامل خشک کنید. توجه داشته باشید که به بخیه‌ها یا چسب جراحی دست نزنید و آن‌ها را نکنید.
  • کبودی و کمی تورم در خانم‌ها بعد از این جراحی رایج است.

فعالیت

مراقبت‌های بعد از جراحی ماستکتومی: تغذیه، کنترل درد، ورزش و دوره نقاهت آن

  • از فعالیت سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و ورزش سنگین تا زمان کشیدن بخیه بپرهیزید. فعالیت‌های خود را به پزشکتان بگویید تا بتواند برنامه‌ای شخصی برای فعالیت‌هایی که می‌توانید بعد از عمل انجام دهید به شما بدهد.
  • راه رفتن فعالیتی معمولی است که می‌تواند بلافاصله انجام شود.
  • شما تا زمان برداشتن درن نباید کارهای خانه را انجام دهید و رانندگی کنید. زمانی که دیگر داروی مخدر مصرف نکنید و بتوانید فرمان را بچرخانید و فوراً توقف کنید، می‌توانید مجدداً رانندگی کنید.
  • اکثر افراد بعد از 3-6 هفته به سر کار خود باز می‌گردند. بازگشت به کار بسته به نوع کار شما، سلامت کلی و ترجیحات شخصی شما متفاوت خواهد بود. درباره‌ی بازگشت به کار با پزشکتان مشورت کنید.

رژیم غذایی

  • بعد از اینکه بعد از ریکاوری از بیهوشی بتوانید مایعات مصرف کنید، می‌توانید رژیم غذایی معمول خود را از سر گیرید.
  • اکثر پزشکان مصرف روزانه 8-10 لیوان آب یا نوشیدنی‌های بدون کافئین، میوه و سبزیجات فراوان و غذاهای چرب کمتر را توصیه می‌کنند.

مراقبت‌های بعد از عمل

  • نتایج پاتولوژی جراحی شما طی یک هفته بعد از جراحی آماده می‌شود.
  • جلسات فالوآپ معمولاً قبل از عمل توسط پزشک یا پرستار برنامه‌ریزی خواهد شد. بخیه‌های شما حدوداً بعد از 10-14 روز کشیده خواهد شد.
  • در جلسه‌ی بعد از عمل، پانسمان شما تعویض یا برداشته می‌شود.

مشکلات و عوارض

اگر نگران این هستید که زخمتان به خوبی بهبود نمی‌یابد، با بیمارستان یا پزشکتان تماس بگیرید.

در موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • عفونت کردن جای بخیه، که ممکن است قرمز، دردناک یا متورم شود یا از آن مایعاتی ترشح شود
  • خونریزی از جای برش

اگر همراه با ماستکتومی درمان‌های دیگری نیز برایتان انجام شده است، باید به مشکلات و عوارض آن‌ها نیز توجه داشته باشید. اطلاع از عوارض شیمی درمانی و عوارض رادیوتراپی کمک می‌کند تا برای درمان آماده باشید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.