۰ نفر

در صورت بی حس شدن زبان، نگران این مشکلات باشید

۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۳۲
کد خبر: 705099
در صورت بی حس شدن زبان، نگران این مشکلات باشید

بی حس شدن زبان دلایل متعددی دارد که ما در این مقاله از مجله آرگا برای شما به اختصار توضیح خواهیم داد تا این زنگ هشدار را به نحوی کنترل و درمان نمایید تا احساس سوزن سوزن و گزگزی در نوک زبان نداشته باشید.

علت سر و بی حسی زبان + درمان پارستزی یا گزگز شدن زبان

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر در نوک زبانتان احساس خواب رفتگی مثل سوزن سوزن شدن دارید و حسی ندارید احتمال این که حساسیت را در اثر فشار یا اعصاب آسیب دیده باشد وجود دارد. در بعضی از شرایط امکان مور مور شدن در نوک زبان حسی ندارد که می تواند از علایم هشدار دهنده ای باشد. که در برخی مواقع ین حالت مثل آلرژیک خطر سکته دارد. پس حالت سوزن سوزن شدن یا خواب رفتگی در زبان می تواند در طولانی مدت و یا گاهی در موقعیت های ناراحت کننده و حساس تجربه کنید. در ادامه مطالب همراه ما باشید.

دلایل بی حس شدن زبان چیست؟

از علل گزگز یا بی حس شدن در هر بخش از بدن می تواند رخ دهد که زبان را هم شامل می شود. این احساس سوزن سوزن اغلب به خاطر آسیب دیدن یا فشار به اعصاب است که رخ می دهد. عوامل مختلفی می تواند داشته باشد که زبان شما مور مور و یا از حس بیوفتد که به شرح زیر می باشد:

واکنش آلرژیک

در برخی از اشخاص دیده می شود که به بعضی از نوشیدنی ها و غذا ها حساسیت دارند و الخصوص افرادی که تب یونجه دارند و این واکنش باعث گزگز و احساس خارش در نوک زبان خواهد شد که منجر به سوزش گلو و دهان هم می شود. واکنش یا سندروم آلرژیک دهانی بر روی لب  و زبان هم می تواند تاثیر داشته باشد که بعد از خورده شدن سبزیجات و میوه خام اتفاق می افتد. به این دلیل که پروتئین های موجود در گرده هوا شبیه به پروتئین های این سری مواد خوراکی می باشند.

میگرن

بی حس شدن زبان

یکی دیگر از دلایل بی حس شدن زبان که می توان نام برد میگرن است این بیماری در اشخاصی رخ می دهد که از علائم حسی و بصری مبتلا هستند. به طور مثال چشمک زدن نور قبل ز حمله میگرنی یک نوع میگرن می باشد که با بی حسی و سوزن سون شدن زبان، همراه است.

صدمه به اعصاب در ریزش فرآیند

در زبان عصب احساسی در جلوی آن قرار دارد که گاهی این عصب در موقع جراحی دندان آسیب و صدمه می بیند. این لطمه موقعی رخ می دهد که پزشک قصد دارد دندان عقل را بکشد. چنین اتفاقی می تواند منجر به بی حسی گردد که در نهایت گزگز نوک زیان و سوزن و سوزن شدن آن را و در برخی مواقع تغییر در تشخیص مزه و نوشیدنی را در پی دارد.

واکنش نشان داده به دارو

دیده شده بعضی از دارو های مصرفی امکان این که فرد را در زبانش آسیب برساند است یک عارضه جانبی در بدن ایجاد می شود که به بی حس شدن زبان فرد دچار می شود. بالخصوص اگر دارو از راه دهان مصرف شود این اتفاق می افتد. مثلا: استازولامید که از آن برای درمان و پیشگیری اختلالات تشنج و گلوکوم فرد فلج مورد استفاده قرار می گیرد. زبان او به خواب رفتگی و بی حسی که یک عارضه جانبی است همراه می شود.

زخم های کوچک دهانی

یکسری زخم های کوچک در دهان ایجاد می شود که بر روی لب و دهان و زبان پیدا خواهند شد و باعث بدون حس و درد گاهی حس مورمور شدن و گزگزی در نوک زبان را در اطراف ناحیه دهان احساس می کند. اگر زخم های ایجاد شده در طول ۱ هفته بهتر شدند که خوب است ولی اگر از دارو های بدون نسخه و دهان شویه می توان در جهت کمتر شدن ناراحتی و بهبودی سریع استفاده کرد.

سوختن

یکی از عوامل بی حس شدن زبان می تواند سوختن با مواد غذایی و یا نوشیدنی های گرم باشد که بسیار حس بد و دردناکی است. این گزگزی و سوزن سوزن شدن با ناراحتی فرد همراه است که اگر بعد سوختن سریعا با آب سر بشویید درد این اتفاق را کمتر می کند. استفاده از دارو هایی ضد التهابی مثل ایبوپروفن در جهت رفع درد و تورم زبان می تواند موثر باشد.

سکته

سکته هم امکان دارد موجب بی حسی و خواب رفتگی در یک سوی صورت و زبان گردد که زمانی اتفاق میوفتد جریان خون به مغز را قطع می کند. این چنین موجب آسیب به سلول های بدنی می شود و عملکرد عضله و حافظه را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. در برخی مواقع (حمله اسمیک) رخ می دهد که در قبل از سکته جریان خون به مغز موقتا متوقف می گردد و یک نشانه هشدار دهنده می تواند در پیش از سکته کردن اتفاق بیوفتد. احساس ضعف و بی حسی در بدن و یا صورت از نشانه های او خواهد بود که بدن را تحت تاثیر می گذارد.

بیماری ام اس

از علایم بیماری ام اس می تواند ملتهب شدن عصب و عدم کارایی صحیح از آن قبیل بیماری ها باشد. بیماری ام اس موجب تحریک و سوزش و احساس درد و حالت گزگزی را به شکل درد های نوروژیک دارد.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی یا نشانه های افت قند خون که احساس بی حسی ناگهانی و سوزن و سوزن شدن در لب و زبان دارید رخ خواهد داد. فرد مبتلا به دیابت که الخصوص در معرض خطر شرایط هستند باید با سطح قند خون را بررسی کرده و در صورتی که این سوزن سوزن ناگهانی را تجربه کرد فوری به درمان آن مشغول باشد.

برای رفع این عارضه تا قبل از رفتن به پزشک باید چه کاری انجام داد؟

یکی از کار هایی که در جهت حفظ سلامتی می توان انجام داد وزن مطلوب و ورزش منظم است که به کنترل بیماری های دیابت و متبولیک که موجب بی حسی زبان می شود جلوگیری می کند.

با برقراری یک رژیم یا برنامه غذایی متعادل از میوه و غلات و سبزیجات و پروتئین ها و ویتامین ها می توان در جهت حفظ سلامت اعصاب به داشتن بدنی سالم تر کمک کرد.

از مصرف غذا هایی که موجب آلرژیک می شود جلوگیری نمایید تا علائم مثل گزگزی زبان نداشته نداشته باشید. این سری خوراکی ها از قبیل: ماهی و آجیل و گندم و هلو و خربزه و برخی سبزیجات هستند.

اگر با هر یک از علائمی نظیر مشکل افتادگی صورت یا ضعف در نقطه ای از بدن در تمام قسمت های بدن مثل بازو و مشکل گفتاری مواجه شدید خیلی سریع با اورژانس تماس گرفته که این ها می تواند نشانه سکته باشد. ولی اگر احساس بی حسی زبان را با مشکل تنفسی و خس خس سینه، گلودرد، سختی بلعیدن، گرفتگی گلو و کهیر داشتید فورا با اورژانس تماس گرفته چرا که می تواند علائم واکنش آلرژیک باشد.