۰ نفر

بلایی که نگاه بیش از حد به گوشی سرمان می آورد

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۵۳
کد خبر: 675539
بلایی که نگاه بیش از حد به گوشی سرمان می آورد

خستگی ،تمرکز و نگاه کردن به مانیتور بیش از حد هنگام کار با موبایل و کامپیوتر، بیشتر از امواج موجود در مانیتور به چشم ضرر می‌رساند.

بدترین عوارض خیره شدن به مانیتور و گوشی

به گزارش اقتصاد آنلاین، یشتر نارسایی‌ها در بینایی چشم ناشی از خستگی و تمرکز است و میزان آن به مدت زمانی بستگی دارد که فرد از وسایل ارتباطی استفاده می‌کند.

خیره شدن به مانیتور در ساعت‌های متمادی، از عمده‌ترین دلایلی است که فرد را دچار عارضه چشمی می‌کند. سردرد، تحریک چشم، تاری دید و سیاهی رفتن چشم از عوارض جانبی خیره شدن به مانتیور است.

این چشم پزشک با اشاره به ضرر نور شدید امواج مانیتورها، تصریح کرد: دیگر امواج مغناطیسی با نور شدید و آزاردهنده همراه نیستند. در تکنولوژی جدید نیز سعی شده از شدت این نور جلوگیری شود و نور کنترل شده در مانتیور این وسایل به کار رود.

حداقل فاصله‌ای که باید در نگاه کردن به مانیتور داشته باشد، ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است و در فاصله هر ۲۰ دقیقه کار با وسایل دارای مانیتور، لازم است ۵ تا ۱۰ دقیقه به چشم و بدن استراحت داد.

هر نیم ساعت یک بار یک استراحت جزئی به چشمتان بدهید

منظورم از استراحت این نیست که چشمانتان را ببندید.خیره شدن به مانیتور برای مدت طولانی باعث خستگی چشم،سوزش چشم، دردناک شدن ماهیچه‌های چشم و همچنین خشکی سطح چشم خواهد شد که استمرار این علائم برای مدت طولانی، باعث ضعیف شدن چشم‌ شما خواهد شد.

بنابراین برای حفظ سلامت چشم تان بهتر است هر نیم ساعت از نگاه کردن به مانیتور دست بردارید و به جایی دور دست نگاه کنید.انجام این کار حتی برای چند ثانیه،از خستگی و ضعیف شدن چشم شما جلوگیری می کند.انجام این تمرین ساده تاثیر بسیار زیادی بر سلامت چشم شما خواهد داشت.

۱۶ درصد موبایل ها به فاضلاب آلوده شده اند

عادت های موبایلی ما به همین ها خلاصه نمی شود و نتایج بررسی ها نشان می دهد که از هر ۴ نفر راننده ۳ نفر پشت فرمان با موبایل صحبت می‌کنند یا SMS می فرستند و این را نمی دانند که ارسال یک متن به طور متوسط حدود ۴٫۶ ثانیه چشم راننده را از جاده دور می‌کند و اگر شما با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت باشید این برابر است با رانندگی با چشمان بسته در طول یک زمین فوتبال!

نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که به طور متوسط ایرانیها ۳ ساعت در روز به صفحه مانیتور و یا صفحه موبایل های هوشمند خود چشم می دوزند و ۲۰ درصد ایرانیها علاوه بر استفاده بیش از حد از موبایل، از کامپیوتر هم بیش از حد استفاده می‌کنند.

خطرات خیره شدن به گوشی در تاریکی

در آفتاب به نمایشگر گوشی خیره نشوید

بررسی های انجام توسط محققان نشان می دهد که نگاه کردن به صفحه تلفن همراه و تبلت در اتاق تاریک و قبل از خواب با توجه به اشعه ساتع شده از نمایشگر ، مغز انسان را به شدت دچار آسیب می کند که در نهایت منجر به عدم خواب راحت در طول شب خواهد شد . کسانی که در شب و در تاریکی با موبایل ، تبلت و یا هر وسیله الکترونیکی دیگری کار می کنند بعد از ۴۰سالگی باید شاهد چین و چروک زیادی در چشم خود باشند و چشم ها طراوت و زیبایی خود را از دست می دهند.

شبکیه چشم بالاترین حساسیت را به نور مایل به آبی صفحه تلفن همراه دارد و استفاده طولانی مدت از تلفن همراه یا تبلت قبل از خواب ، باعث ایجاد اختلال در خواب می شود.

  • 6 ساعت نگاه به مانیتور معادل ۲۵ دقیقه در معرض نورخورشید بودن است.
  • نتایج یک مطالعه ۶ ساعت نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه در طول روز به اندازه ۲۵ دقیقه قرار داشتن در معرض نور شدید خورشید بدون داشتن کرم ضد آفتاب برای پوست مضر است.
  • به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان شرکت «یونیلیور»، (Unilever) یک شرکت چند ملیتی انگلیسی- هلندی در این مطالعه با بررسی اثرات نور آبی منتشر شده از دستگاه های الکترونیکی روی پوست متوجه شدند که این نور می تواند باعث پیری زودرس پوست شود.
  • مطالعه نشان داد که امروزه ۶۰ درصد مردم بیش از ۶ ساعت در روز در مقابل دستگاه های الکترونیکی قرار دارند که نور آبی ساطع می کنند.

آیا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی ناسالم است؟

قرار گرفتن در معرض نور آبی از صفحه نمایش ها در مقایسه با میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب کم است. با این حال ، نگرانی در مورد اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض صفحه به خصوص با زمان زیاد صفحه نمایش و زمانی که یک صفحه نمایش بسیار نزدیک به چشم است ، وجود دارد.

چراغ آبی برای سلامتی مضر است؟

از آنجا که چشم در مسدود کردن نور آبی مهارت ندارد ، تقریباً همه نور آبی قابل مشاهده از جلوی چشم (قرنیه و لنز) عبور کرده و به شبکیه چشم می رسد ، سلولهایی که نور را برای مغز تبدیل می کنند تا به تصویر تبدیل شوند.

قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی با گذشت زمان می تواند به سلولهای شبکیه آسیب برساند و باعث مشکلات بینایی مانند تخریب ماکولا در اثر افزایش سن شود. همچنین می تواند به آب مروارید ، سرطان چشم و رشد روی قسمت شفاف قسمت سفید چشم کمک کند. طبق مطالعه ای که توسط موسسه ملی چشم تأمین مالی شده است ، کودکان نسبت به بزرگسالان آسیب پذیرتر هستند زیرا چشم آنها نور آبی بیشتری را از دستگاه های دیجیتال جذب می کند.

قرار گرفتن در معرض نور آبی قبل از خواب نیز می تواند الگوی خواب را مختل کند زیرا در ایجاد ملاتونین در بدن تأثیر می گذارد.