۰ نفر

آیا فارماتون باعث جوش می‌شود؟

۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰
کد خبر: 477199
 آیا فارماتون باعث جوش می‌شود؟

فارماتون یک مکمل غذایی و نوعی مولتی ویتامین است که توسط Boehringer Ingelheim، یک شرکت آلمانی، در اواخر دهه 1800 تأسیس و تولید شده است.

به گفته تولید کنندگان ، فارماتون حاوی ترکیباتی است که می تواند به کاهش خستگی، از بین بردن استرس و جلوگیری از شرایط جسمی و روحی ناشی از سن، بیماری یا رژیم غذایی نامناسب کمک کند. فارماتون ابتدا در آفریقای شمالی و خاورمیانه توزیع شد اما امروزه فارماتون آلمانی به دلیل تحریم ها و قیمت بسیار زیاد این دارو با توجه به نرخ ارز، در ایران وجود ندارد و فارماتون ایرانی یا نمونه های مشابه آن توسط شرکت های داروسازی ایرانی تولید می شود.

این داروی مکمل انواع مختلفی برای بزرگسالان، ورزشکاران، کودکان و زنان باردار و پرستار دارد. بدون مشورت با پزشک، فارماتون را مصرف نکنید و به کودکان ندهید.

مواد تشکیل دهنده فارماتون

ماده اصلی موجود در مکمل فارماتون اصلی بزرگسالان، معروف به کپسول فارماتون ویتالیتی ، عصاره جینسینگ Panax است. ظاهراً جینسینگ از عملکرد سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کند و به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند. فارماتون همچنین حاوی ویتامین D، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، ویتامین های A و E و ویتامین های گروه B ریبوفلاوین، اسید فولیک، تیامین، ویتامین B-6 و ویتامین B-12 است. برخی از فرمولاسیون های دیگر ممکن است حاوی مواد مغذی اضافی نیز باشند. به عنوان مثال، Pharmaton CardioActive دارای اسیدهای چرب امگا 3 است ، در حالی که مکمل کودکان دارای اسید آمینه لیزین است.

فارماتون

عوارض جانبی احتمالی

سازمان بهداشت ملی انگلستان گزارش داده است که استفاده از فارماتون می تواند عوارضی مانند مشکل خواب ، بثورات پوستی ، سردرد ، احساس سرگیجه یا مشکلات گوارشی مانند اسهال ، استفراغ ، حالت تهوع و درد شکم ایجاد کند. اگر بیماری کلیوی، مشکل در هضم یا جذب گلوکز یا گالاکتوز، اختلال جذب آهن مانند هموکروماتوز و درصد ویتامین آ، دی یا کلسیم بالا دارید نباید از فارماتون استفاده کنید. از آنجا که فارماتون ممکن است حاوی سویا، روغن بادام زمینی یا لاکتوز باشد، در صورت حساسیت به هر یک از این مواد، نباید از مکمل ها استفاده کنید.

همانطور که کمبود ویتامین ها در بدن می تواند عوارضی مانند خشکی پوست، کاهش سطح ایمنی بدن، خارش پوست سر (https://poostpedia.com/1742 )، ضعیف شدن بدن و ... داشته باشد، مصرف بیش از حد هر یک از آن ها نیز می تواند باعث مشکل و عوارض بعدی شود.

عوارض پوستی مولتی ویتامین ها

اگر به یک باره متوجه جوش زدن های زیاد پوست صورت خود شده‌اید، ممکن است به دنبال علت آن در بین داروهایی که مصرف می‌کنید باشید و قطعاً یکی از این داروها، مولتی ویتامین‌ها خواهد بود. به خاطر داشته باشید، افزودن یک ویتامین یا مکمل گیاهی به روتین مراقبت پوستی شما می تواند به طور غیر منتظره منجر به افزایش جوش های صورت شما شود. در ادامه چند نکته درباره مصرف ویتامین ها آورده شده است:

- ویتامین B12

  در بسیاری از افرادی که این ویتامین را مصرف می کنند، بروز جوش و آکنه مشاهده شده است. ویتامین ب 12 به طور طبیعی در محصولات دامی و لبنی مشاهده می شود و برای بدن ضروری است. گیاهخواران و وگان ها که مقدار کافی ویتامین B12 مصرف نمی کنند ممکن است به مشکلات جدی دچار شوند. اما مصرف بیش از حد این ویتامین نیز می تواند منجر به نوعی اختلال باکتریایی پوست شود که به عنوان جوش های پروپیونی باکتریوم شناخته می شود.

هر چند هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است اما اگر به تازگی مکمل های B12  یا هر نوع مولتی ویتامین حاوی این نوع ویتامین را مصرف می کنید، احتمال دارد جوش های زیادی را روی پوست خود مشاهده کنید.

فارماتون

- مولتی ویتامین‌ها

اکثر مولتی ویتامین‌ها حاوی ید و بیوتین هستند که حتی در صورت مصرف منظم، مستعد ایجاد آکنه شناخته شده است. اگر روزانه بیش از مقدار توصیه شده mcg150 ید در روز مصرف می کنید، بنابراین مصرف ید شما زیاد است. ید در غذاهای روزانه شما نیز وجود دارد. اگر در روز از محصولات لبنی، غذاهای دریایی، فرآورده‌های سویا و هر نوع غذای نمکی دیگری استفاده می کنید، بنابراین شما در معرض اور دوز ید هستید.

اگر در حال حاضر میزان ید زیادی را در غذاهای خود مصرف نمی کنید (که اکثر افراد این مشکل را دارند)، بنابراین مولتی ویتامین شما می تواند باعث جوش زدن شما باشد.

مولتی ویتامین‌ها معمولاً مقدار زیادی B12 دارند که پیش تر درباره آن صحبت کردیم و می‌توانند عامل بروز آکنه باشند.

- بیوتین (ویتامین B7)

بیوتین اغلب در مکمل های پوست و مو و ناخن، B  کمپلکس، مولتی ویتامین ها و پودرهای نوشیدنی مغذی وجود دارد. بیوتین باعث جوش زدن پوست می شود زیرا معمولاً بدون آنکه بدانیم زیاد در معرض این ویتامین قرار داریم: شامپوها و حالت دهنده‌ها همگی حاوی بیوتین هستند.

بیوتین و جوش صورت

بیوتین در موارد بسیاری عامل جوش زدن پوست است. بسیاری از افراد تصور می کنند که این ویتامین برای جوش های صورت مفید است در صورتی که اینگونه نیست. بیوتین که با نام های ویتامین ب 7 و ویتامین H نیز شناخته می شود، به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. مصرف بیوتین غیر ضروری نیست اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث جوش زدن صورت شود.

در زیر به چند نکته برای رعایت تعادل بیوتین بدن اشاره می کنیم:

- به مولتی ویتامین انتخابی خود دقت کنید

 99% مولتی ویتامین های موجود در بازار حاوی بیوتین هستند که در نتیجه باعث جوش زدن پوست می شود. حتی اگر این مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین های ضروری دیگری نیز باشند، مصرف بیش از حد بیوتین متأسفانه می تواند عوارض پوستی داشته باشد. در صورتی که مولتی ویتامین شما حاوی بیوتین است، آنرا با محصول دیگری که بیوتین ندارد یا بیوتین بسیار کمتری دارد عوض کنید.

- به نوشیدنی های خود دقت کنید

 بسیاری از نوشیدنی های مغذی که ورزشکاران استفاده می کنند، حتی در صورتی که برچسب سلامت نیز داشته باشد حاوی ویتامین ب 7 هستند. ورزشکاران می توانند با مشورت پزشک خود از گزینه‌های جایگزین بدون بیوتین استفاده کنند.

- مواد تشکیل دهنده شامپو و حالت دهنده خود را چک کنید

 سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که فاقد سدیم لوریل و سولفات لورات، که به عنوان پر کننده منافذ مو شناخته می شوند، و همچنین ویتامین ب7، بیوتین یا ویتامین H باشند.

- مصرف بیوتین را در رژیم غذایی خود کنترل کنید

زرده تخم مرغ، گوشت اندام دام نظیر جگر و قلوه و ...، آووکادو و گل کلم منابعی غنی از بیوتین هستند. در صورت مصرف این غذاها شما مقدار زیادی بیوتین مصرف خواهد کرد و به مکمل دارویی این ویتامین نیازی نخواهید داشت.

فارماتون

در نظر داشته باشید هر چند ویتامین های ذکر شده، می توانند محرک ایجاد آکنه و جوش روی پوست صورت شما باشند، اما تنها دلیل آن نیستند. جوش های هر نقطه از صورت شما ممکن است به دلایل دیگری نیز ایجاد شده باشند. بهترین کار این است که مولتی ویتامین ها را با مشورت پزشک خود مصرف کنید و قبل از اینکه به فکر پاک کردن فرو رفتگی های جای جوش خود بیافتد، علت این جوش ها را از متخصص پوست خود بپرسید. ممکن است پزشک برای تشخیص علت جوش، نیاز به آزمایش داشته باشد و با حذف عامل جوش، تمام آکنه های شما نیز درمان شود.

پوست پدیا مرجعی تخصصی و مناسب برای مشاوره و ویزیت آنلاین با متخصص پوست و مو به همراه امکان ارسال عکس، آزمایش و سابقه پزشکی شما و همچنین امکان ارائه راهکار مناسب برای مشکل شما توسط دکتر تاجمیر ریاحی، متخصص پوست و دکتر گیتا مجیدزاده می باشد.