۰ نفر

روی مثبت و منفی مکمل‌ها

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۶
کد خبر: 401352
روی مثبت و منفی مکمل‌ها

اغلب و به اشتباه فکر می‌کنیم می‌توانیم هر زمان که خواستیم خودسرانه از مکمل‌های دارویی استفاده کنیم. مصرف مکمل‌ها هم مثل همه داروهای دیگر نیاز به تجویز یا دست‌کم مشورت با پزشک دارد، چرا که مصرف آنها ممکن است عوارض ناخوشایندی در پی داشته باشد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، در حالت عادی و با داشتن رژیم غذایی سالم و کامل، معمولا بدن ما نیازی به داروهای مکمل ندارد،‌ اما در مواقع خاص مثل زمان‌ وقوع سیل یا زلزله ‌یا در مناطق محروم که فقر غذایی و سوء‌هاضمه فراگیر است، مصرف این داروها ضرورت دارد.

مثلا در بعضی از کشورها که در آنها آفتاب به اندازه کافی نمی‌تابد، مصرف مکمل کلسیم همراه با ویتامین دی برای همه مردم لازم است.

در سنین بالای ۶۰‌سال بدن قادر نیست بعضی از مواد مورد نیازش را بسازد یا از مواد غذایی جذب‌شان کند. ‌در این شرایط پزشکان با توجه به وضع فرد سالمند داروهای مکمل مورد نیاز را برایش تجویز می‌کنند.

در اصل، برای جوانانی که زندگی سالم و تغذیه مناسب دارند به‌ندرت نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی احساس می‌شود. ‌البته گاهی اوقات به دلیل بروز بعضی از اختلالات،‌ مواد غذایی مصرفی نیاز سلولی بدن به ویتامین‌ یا املاح را تأمین نمی‌کند. در این‌گونه موارد شاید کودک یا نوجوان هم به این مکمل‌ها نیاز پیدا کند. این داروها اغلب به شکل  قرص، ‌پودر،‌ دراژه یا کپسول در بازار دارو موجود است و برای مواقعی که بدن ما دچار خستگی‌ مفرط و ضعف است، توصیه می‌شود. برخی از این داروها می-تواند سیستم دفاعی ما را تقویت و در نتیجه از بیمار شدن‌های مکرر پیشگیری کند.

معمولا مصرف مولتی ویتامین‌های مینرال و ساده عوارض جانبی برای مصرف ندارد و همه افراد می‌توانند آن را مصرف کنند. ‌به خانم‌های باردار و مادرانی که به فرزندان‌شان شیر می‌دهند، همین‌طور کسانی که به دلیل بیماری‌های شدید یا فعالیت‌های زیاد و طولانی ضعیف شده‌اند، توصیه می‌شود یک دوره مولتی‌ویتامین مصرف کنند. این کار ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و باعث بهبود عملکرد آن می‌شود.

ویتامین‌های گروه ب به‌خصوص قرص ب کمپلکس معمولا عوارض خاصی ندارد و به شکل داروخانه‌ای و بدون نسخه تهیه می‌شود. مصرف یک دوره این مکمل باعث بهبود عملکرد عمومی بدن و احساس انرژی بیشتر در افراد می‌شود.

زینک یا روی یکی از مواد معدنی است که برای سلامت عمومی بدن،‌ بهبود ظاهر پوست و مشکلاتی مثل ریزش مو استفاده می‌شود. این مکمل گاهی برای کودکان در سن رشد هم تجویز می‌شود و عوارض جانبی خاصی در مورد آن گزارش نشده است.

حتما یادتان هست در کودکی وقتی سرما می‌خوردیم،‌ قرص‌های جوشان ویتامین سی یکی از رایج‌ترین مکمل‌هایی بود که مصرف می‌شد. در حال حاضر هم قرص‌های جویدنی، مکیدنی و قرص جوشان این ویتامین موجود است. ویتامین سی در اصل خواص ضد التهابی دارد و بافت‌های آسیب‌دیده بدن را ترمیم می‌کند. از آنجایی که این مکمل عوارض جانبی ندارد، منع مصرفی هم برایش در نظر گرفته نمی‌شود.

کوآنزیم کیوتن هم  مکملی است که طی چند‌سال گذشته در جهان بسیار محبوب شده است و عوارض جانبی خاصی ندارد. مصرف آن برای همه سنین مناسب است، اما برای افراد سالمند آثار بهتری دارد. این مکمل باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و عضلات آسیب‌دیده را بازسازی می‌کند. این مکمل با تقویت سیستم ایمنی،‌ از بروز بیماری‌های حاد و عفونی پیشگیری می‌کند.

اصلا نباید فکر کنید ویتامین‌ها داروهای بی‌ضرری هستند که هرچقدر و هروقت خواستید می‌توانید آنها را مصرف کنید.‌ بعضی از ویتامین‌ها عوارض جانبی دارد. ویتامین ‌ای و ویتامین آ جزو مکمل‌هایی هستند که حتما باید با تجویز پزشک و طی دوره و دوزی مشخص مصرف شوند.

مصرف ویتامین ‌ای در کسانی که به آن نیاز ندارند باعث اختلال در بینایی و‌ مشکلات و دردهای گوارشی می‌شود. مصرف خودسرانه ویتامین آ هم ‌ ممکن است مشکلات کبدی، زخم‌های دهانی و خشکی پوست و زبری مو را به وجود بیاورد.

فراموش نکنیم مکمل‌ها باید به صورت مقطعی مصرف شود. وقتی دوره مصرف این داروهای مکمل تمام شود، ‌می‌توانیم با استفاده بیشتر میوه، سبزی‌ها، مواد سبوس‌دار، شیر و لبنیات کم‌چرب بدن را قوی نگه داریم و مواد مورد نیاز را به آن برسانیم.