۰ نفر

تجربه رانندگی با دنا پلاس، جنتلمن تولیدی ایران خودرو

۴ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۵۲
کد خبر: 484498
تجربه رانندگی با دنا پلاس، جنتلمن تولیدی ایران خودرو

افزایش بی سابقه نرخ ارز، تحریم های بین المللی و ممنوعیت واردات خودرو به کشور، همه دست به دست هم دادند تا خودروهای وارداتی برای ایرانی ها تقریبا دست نیافته شوند و محصولاتی که در سایر کشورها به عنوان کالای مصرفی از آنان یاد شده و با قیمت و شرایط بسیار ویژه به شهروندان عرضه می شوند، در ایران تبدیل به کالاهای لوکس و گران قیمت شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در چنین شرایطی که قیمت خودرو سر به فلک کشیده، عملا اقشار ضعیف جامعه از بازار خودروی کشور حذف شده اند، انتخاب اکثر مشتریان ایرانی به محصولات تولید داخل محدود شده و اگر کسی توانایی خرید یک خودروی باکیفیت تولید داخل را هم داشته باشد، می توانند نگاهی جدی به خانواده دنا از تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو داشته باشند.

حال امروز به همین بهانه، سعی داریم نگاهی کوتاه به خودروی دنا پلاس، به عنوان یکی از پرمخاطب ترین خودروهای تولید داخل داشته باشیم و تجربه رانندگیمان را با شما به اشتراک بگذاریم.

مشخصات فنی دنا پلاس

دنا پلاس در زیر کاپوت خود یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی دارد که در واقع همان موتور ملی EF7 با حجم سیلندر 1646 سی سی بوده و می تواند خروجی قدرت 115 اسب بخاری در محدوده 6000 دور بردقیقه و یا خروجی گشتاور 157 نیوتن متری در محدوده 4500 دور بر دقیقه داشته باشد.

با هدایت این نیرو به سمت چرخ ها، حداقل شتاب صفر تا صد این خودروی 1258 کیلوگرمی چیزی معادل 13.5 ثانیه اعلام شده است و مصرف سوخت برای هر 100 کیلومتر استفاده ترکیبی در شهر و بزرگراه نیز معادل 7.74 لیتر خواهد بود، البته طبق اعلام شرکت سازنده و در شرایط کاملا استاندارد جاده ای.

این خودرو در ابعاد و اندازه هم به طور کلی با طول 4559 میلی متر، عرض 1720 میلی متر، ارتفاع 1460 میلی متر و فاصله بین دو محور 2671 میلی متر ساخته شده است.

تجربه رانندگی با دنا پلاس

دنا پلاس در قسمت فنی خود تغییر خاصی نسبت به نسخه معمولی دنا تجربه نکرده است و به همین دلیل نمی توان تغییر زیادی میان سطح رانندگی دنا معمولی و دنا پلاس مشاهده کرد. با نشستن پشت فرمان، دید به اطراف کافی و حس تسلط مناسب به نظر می رسد و صندلی های خودرو هم نسبتا راحت هستند، البته اینکه راحتی صندلی های آن به راحتی صندلی سمند نیست. گفتنی است که صندلی دنا پلاس با تنظیمات برقی در 8 جهت، شما را به دقت در محل مناسب قرار می دهند تا تسلط کافی بر روی خودرو و رانندگی با آن داشته باشید.

در شروع حرکت واکنش تند و تیز کلاچ توجه را به خود جلب می کند، چرا که در اتومبیل های ایرانی به خلاصی بیش از حد پدال ها عادت کرده ایم. اما در مورد دنا پلاس حساسیت پدال کلاچ مناسب ارزیابی می شود و بیش از اندازه زیاد نیست. با اینکه دسته دنده دنا چندان خوش دست نیست، ولی دنده ها به راحتی در سر جای خود قرار می گیرند و فعلا نیازی به کشتی گرفتن با آنها نخواهید داشت.

البته در برخی مواقع احساس می شود که ضرائب گیربکس می توانست با موتور هماهنگ تر هم باشد. واکنش های پدال گاز نیز به نسبت توقع ما از این اتومبیل قابل قبول هستند و حداقل برای سرعت های مجاز مشکلی از بابت شتاب و کشش احساس نمی شود.

ضمنا عایق بندی خوب اتاق و صدای نه چندان زیاد پیشرانه باعث شده تا دور موتور 3500 هم صدای کمی به داخل کابین نفوذ کند و حتی با رسیدن دور به عدد 4500، باز هم صدای ورودی موتور به داخل کابین چندان آزار دهنده نیست.

ترمز های 4 چرخ دیسکی دنا هرچند که بهترین در رده خودشان نیستند، اما عملکرد قابل قبولی دارند و از پس قدرت موتور و وزن اتومبیل بخوبی بر می آیند. در مورد کیفیت سواری هم با اینکه گاهی مواقع کوبش کمک ها در داخل کابین احساس می شود، اما نرمی و سواری کلی اتومبیل رضایت بخش بوده و راحتی بیشتری نسبت به رقبای خود در بازار همچون تندر90 و اکثر چینی های موجود در بازار دارد.

البته این نرمی با یک هندلینگ قابل قبول نیز همراه شده که برای یک پلتفرم تاریخ گذشته امتیاز بزرگی به حساب می آید. ناگفته نماند که در هنگام فرمان دادن های سریع، با مقداری حرکت گهواره ای مواجه خواهید شد، اما با این حال میزان کنترل و چسبندگی دنا پلاس برای یک سدان خانوادگی کافی است و می تواند توقع کاربران خود را برآورده کند.

قیمت و شرایط دنا پلاس در بازار

با توجه به نوسان روزانه قیمت ارز در بازار، شاید نتوان به راحتی قیمتی مشخص برای دنا پلاس را مطرح کرد اما با توجه به بررسی های خودرو بانک در بازار، دنا پلاس دنده ای در بازار آزاد بالای 400 میلیون قیمت دارد و جدیدترین مدل این خودرو یعنی دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ بالای نیم میلیارد تومان آگهی می شود.