۰ نفر

ازدواج در دوران سالمندی خوب است یا بد؟

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۵۱
کد خبر: 700955
ازدواج در دوران سالمندی خوب است یا بد؟

با شروع دوره سالمندی، تغییرات جسمی و روانی در سالمندان، به ­وجود آمده و باعث می­‌شود که افراد سالمند با انواع مشکلات، دست ­و­ پنجه نرم کنند. علاوه ­بر آن، با بازنشسته­ شدن افراد، سالمندان دیگر مثل دوران جوانی و میانسالی، نمی‌­توانند در جامعه حضور پیدا کنند و بالطبع، حمایت اجتماعی و حمایت عاطفی در بین سالمندان، کمرنگ‌­تر می­‌شود.

اثرات تجدید فراش در پیری و ازدواج مجدد سالمندان

به گزارش اقتصاد آنلاین، اولین چالشی که سالمندان با آن روبرو هستند، حس تنهایی است. سالمندان به ­دلیل آن­که دوستان و ارتباطات اجتماعی خود را از دست داده‌­اند بیشتر از بقیه احساس تنهایی می‌­کنند. با افزایش سن، حس نیاز به بودن در جمع، در افراد مسن بیشتر می‌­شود. آن­‌ها نیاز به یک همدم، هم­خانه و هم­صحبت دارند که درکشان کنند. با توجه به این­که امروزه دیگر امکان حضور فرزندان در کنار والدین خود وجود ندارد، بهترین گزینه ازدواج سالمندان است که هم قانونی و هم شرعی است.

در خانواده­‌های ایرانی، ازدواج افراد سالمند یک تابو به­ شمار می‌­آید و کار ناپسندیده‌­ای به­ شمار می­‌رود. اما فرزندان باید بدانند که والدین آن­‌ها، بیشتر از سایر دوران زندگی خود، نیاز به یک رفیق و همدم دارند. ازدواج کردن سبب برگشت دوباره نشاط و شادابی به زندگی سالمندان می‌­شود. ازدواج در سنین پیری باعث می‌­شود که سالمندان از خمودگی، تنهایی و انزوا بیرون بیایند و از حمایت اجتماعی برخوردار شوند. محققان می­‌گویند افراد سالمندی که حمایت عاطفی بالاتری دارند، از شادکامی بیشتری در زندگی برخوردارند و رضایت از زندگی در این افراد بالاتر است.

یکی از مواردی که باعث افزایش حمایت عاطفی و شادکامی می‌­شود، حضور زن و شوهر در کنار همدیگر است. تحقیقات ثابت کرده رضایت زناشویی در سالمندان بالاتر از بقیه است زیرا تعاملات منفی و درگیری در این دوره کمتر شده و پتانسیل بیشتری برای لذت­ بردن از زندگی در بین سالمندان وجود دارد.

مزایای ازدواج سالمندان

ازدواج در دوران سالمندی

افزایش سطح حمایت عاطفی و رضایت از زندگی در بین سالمندانی که ازدواج کرده‌­اند، بیشتر دیده می­‌شود. برخلاف دوران جوانی که یکی از علت­‌های اصلی افراد برای ازدواج، نیاز و کشش جنسی است، در سالمندان، علت اصلی ازدواج، برخورداری از حمایت عاطفی و نیاز به یک همدم و هم­صحبت است.

افزایش امید به زندگی در بین افراد سالمندی که یک همدم برای خود یافته‌­اند، بیشتر از سایر سالمندان مشاهده می­‌شود.

بیرون­ آمدن از حالت افسردگی و انزوا در افراد سالمندی که ازدواج کرده‌­اند، بیشتر از دیگران به چشم می­‌خورد. ازدواج در دوران سالمندی به شادابی روحیه افراد کمک می­‌کند. وقتی ازدواج صورت گیرد، دوباره یک خانواده تشکیل شده، عاطفه و صمیمیت بین افراد خانواده بیشتر و بین دو نفر همبستگی و دلبستگی ایجاد می‌­شود. همه این موارد در کنار هم، باعث نشاط افراد سالمند می­‌شود و افسردگی و تنهایی از زندگی آن­‌ها رخت می­بندد.

بهبود شرایط سلامتی و کاهش بیماری ­ها در بین سالمندانی که ازدواج کرده‌­اند و هم­صحبتی برای خود دارند، بیشتر دیده می‌­شود.

کاهش سطح استرس در بین سالمندان متاهل، بیشتر مشاهده می­‌شود. حفظ ارتباط خانواده، آرامش را به افراد سالمند، برمی­‌گرداند.

در کنار ­یکدیگر بودن و حل مشکلات همدیگر یکی دیگر از مزایای ازدواج در سالمندان است. در بین افراد مسنی که ازدواج کرده‌­اند، یاری رساندن به همدیگر بیشتر از سایر افراد به­ چشم می­خورد. در یک تحقیق انجام شده در کشورمان، سالمندان بر این موضوع تاکید کرده بودند که ازدواج مجدد آن­‌ها منجر به حل مشکلات­شان شده است.

برخی از این مصاحبه­‌ها را به­ صورت نقل قول در ذیل می­‌آوریم:

– اولین فرد سالمند: “با ازدواج مجددم، خیلی چیزها برگشت سر جای اولش و خیلی از مشکلات حل شدند.”

– دومین فرد سالمند: “چهار سال تنهایی زندگی کردم، نمی­‌گم با ازدواج دومم همه مشکلات حل شدند، اما حداقل برخی از آن­‌ها برطرف شدند.”

اصول ازدواج در دوران سالمندی

ازدواج در دوره سالمندی ، اصولی دارد. حتما باید به این اصول، دقت کافی را داشت تا سالمندان بتوانند از یک زندگی خوب در این دوران بهره‌­مند شوند.

در اولین قدم، علت اصلی ازدواج سالمندان باید کشف شود. آیا سالمند به­ دلیل تنهایی، مشکلات مالی، ترس از مرگ، نیاز به هم­صحبت و یا علل دیگر تمایل به ازدواج دارد یا نه؟ هر کدام از این دلایل می­‌تواند در نتیجه ازدواج و رضایت از ازدواج افراد مسن تاثیر بگذارد.

در دومین مرحله، باید سلامت روانی و جسمی سالمند مورد تائید قرار بگیرد. سالمندی که خود مشکل روانی مثل آلزایمر، ناراحتی­ های عصبی دارد، بار اضافه‌‍­ای را بر طرف مقابل تحمیل می­‌کند و باعث تخریب روحیه فرد می­‌شود.

در مرحله آشنایی و خواستگاری، حتما در مورد حضور فرزندان دو طرف، باید توافق حاصل شود. چند وقت یک­بار فرزندان در خانه حضور پیدا کنند؟ آیا فرزندان مجرد می­‌توانند با سالمندان زندگی کنند؟ این سوال­ها، جزء سوال­‌های مهمی هستند که باید جواب داده شوند تا خانواده طرفین دچار مشکل و اختلاف نشود.

در ازدواج، سالمندان باید با هم­سطح و هم­کفو خود ازدواج کنند. اگر خانواده‌­ها از نظر فرهنگی در یک سطح نباشند بعدا مشکلات جدی برای هردو طرف پیش می­‌آید. در بعضی جاها دیده شده که مردان سالمند با دختران سنین پایین­تر از خود ازدواج م‌ی­کنند که این ازدواج باعث به وجود ­آمدن مشکلات زیادی در خانواده‌­ها می‌­شود. مردان سالمند باید دقت کنند که از بچه­ دار شدن در این سنین باید پیشگیری کنند چون اگر خدای­ نکرده اتفاقی برای آن­‌ها بیفتد، کودکان بی­ سرپرست باقی می­‌مانند. به­ خاطر این دلایل و دلایل بی­شمار دیگر، توصیه شده که مردان سالمند با زنان سالمند ازدواج کنند.

نکات مهمی که فرزندان باید مدنظر داشته باشند

تا وقتی که خود سالمندان راضی به ازدواج نباشند، نباید آن ها را اجبار به ازدواج کنید.

در هنگام آمادگی سالمندان برای ازدواج، همراه آن­‌ها باشید تا بتوانند انتخاب صحیح را داشته باشند.

در همه حال، از سالمندان حمایت کنید و بعد از ازدواج سالمندان، آن­‌ها را فراموش نکنید زیرا افراد مسن همچنان به حضور فرزندانشان نیاز دارند.

در مقابل ازدواج والدین خود، واکنش تند و نسنجیده­‌ای نشان ندهید. دیده شده، گاها فرزندان در پاسخ به ازدواج والدین­شان مخصوصا مادر، رفتار تندی از خود بروز می‌­دهند در حالی­که این حق برای مادر تنهای شما محفوظ است که ازدواج کند. او می­‌تواند با ازدواج­ کردن، خلاء تنهایی خود را پر کند و از حمایت عاطفی همسر برخوردار شود. لازم به ذکر است که در این­گونه موارد، تجرد در دین اسلام هیچ ارزشی ندارد و مورد نکوهش است.

جمع­ بندی

فرزندان سالمندان باید بدانند که ازدواج سالمندان یک کار مثبت و مفید در جهت افزایش حمایت اجتماعی و عاطفی این افراد است. فرزندان باید برای ازدواج صحیح والدین خود، قدم بردارند و همراه آن‌­ها باشند. اکثر فرزندان در مقابل ازدواج مادر خانواده، واکنش شدیدی نشان می­‌دهند که به­ هیچ ­وجه صحیح نیست. زنان بیشتر از مردان به حمایت عاطفی نیاز دارند. تنها­ ماندن در خانه و هجوم افکار آزاردهنده برای سالمندان، چیزی به ­جز بیهودگی و انتظار کشیدن مرگ را به­ همراه ندارد. با درک وضعیت افراد سالمند، به آن­‌ها کمک کنیم تا دوباره به زندگی پرنشاط خود برگردند و تجربه جدیدی از خشنودی و شادکامی را داشته باشند.