۰ نفر

نکات خانه تکانی؛ دلیل رنگ پس دادن فرش و اصلاح آن

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۳۱
کد خبر: 698493
نکات خانه تکانی؛ دلیل رنگ پس دادن فرش و اصلاح آن

یکی از هنرهایی که از زمان های قدیم در میان ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته فرش بافی است. به جز بافندگی فرش که طرفداران خود را در بین مردم دارد خریداران و دوستداران فرش هم به بافندگان دل گرمی می دهند.

پس‌دادن رنگ فرش چه دلایلی دارد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، بافندگی فرش به جز زحمت و مشقت زیادی که دارد، رنگ کردن نخ های آن هم کار پیچیده و زمان بری می باشد.

دلیل این که فرشی رنگ پس می دهد یا نه فقط به جنس فرش وابسته است. اکثرا فرش هایی رنگ پس می دهند که از الیاف طبیعی مثل پشم بافته شده باشند. حدود ۸۰ درصد از فرش هایی که با دست بافته شده اند پس از شستن رنگ ها با هم تداخل کرده و یا رنگ پس می دهند.

ما قصد داریم در این مطلب به شما بگوییم که علت رنگ دادن فرش چیست و چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟ پس با ما همراه باشید امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

دلایل رنگ پس دادن فرش

رنگ پس دادن فرش

بافتن فرش با پشم اصلا اشکالی ندارد ولی در صورتی که پشم با کیفیت نباشد و خوب رنگ نشده باشد باعث رنگ دادن فرش می شود.

یکی دیگر از علل رنگ دادن فرش به کار بردن مواد شوینده بی کیفیت و نامتناسب با فرش و شستن آن با آب بسیار گرم می باشد.

دلیل سوم رنگ پس دادن فرش نداشتن اطلاعات کافی و درست در رابطه با شستن فرشی بوده که با دست بافته شده است.

نکاتی در مورد رنگ پس دادن فرش

در صورتی که قصد دارید خودتان فرش دستبافت را بشویید برای اینکه ببینید فرش رنگ پس می دهد یا خیر این نکات را رعایت کنید:

• اول یک تیکه از فرش که دور از چشم است را بشویید.

• یک اسفنج را درون آب گرم برده و روی قسمتی از فرش بکشید و چند دقیقه صبر کنید ببینید رنگ فرش عوض شده یا خیر.

جهت جلوگیری از رنگ پس دادن فرش بهتر است شست و شوی آن را به یک فرد خبره بسپارید یا اینکه از موادی که رنگ را تثبیت می کنند استفاده کنید.

طریقه اصلاح رنگ دادگی فرش

فرض کنید فرش ابریشمی دارید که بر اثر شستشوی نادرست رنگ سورمه ای و لاکی آن با قسمت کرم رنگ قاطی شده و در اصطلاح رنگ پس داده است چگونه باید آن را ترمیم کرد؟

احتمالا یکی از مواردی که باعث رنگ پس دادن فرش شده این است که رنگ سورمه و لاکی ثبات رنگی ندارد. برای این کارمقداری ماست ترش تهیه کنید. (ماست شیرین و تازه چون چربی دارد استفاده نشود). مقداری هیدروسولفیت با ماست و خیلی کم آب ترکیب کرده و به خوبی حل کنید. اجازه دهید چند دقیقه ای بگذرد و سپس از آن استفاده کنید.

با یک قلم مو نازک موادی را که تهیه کرده اید روی قسمت های آسیب دیده بکشید. این کار علاوه بر از بین بردن رنگ های سورمه ای و لاکی، رنگ کرم پس زمینه را هم تمیزتر نشان می دهد.

عملیات رنگبرداری باید جهت خواب فرش باشد. دقت کنید که محلول به قسمت های دیگر برخورد نداشته باشد. برای این کار ابتدا قسمتی را به عنوان نمونه زده و بعد از تست (یکنواخت بودن رنگ، مقدار مواد شیمیایی فرش) روی بقیه قسمتها کار کنید. پس از پایان کار از سشوار برای خشک کردن آن استفاده کنید.