۰ نفر

جزییات بیشتر از حادثه خونبار مشهد

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۰۷
کد خبر: 626076
جزییات بیشتر از حادثه خونبار مشهد

تحقیقات برای روشن‌شدن ابعاد پنهان حمله جوانی به ۳روحانی در صحن حرم رضوی که به شهادت یکی از آنها منجر شد، همچنان ادامه دارد و تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌‌دهد ضارب جوانی ازبک‌تبار و با تفکرات تکفیری است.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، ظهر سه‌شنبه پسر جوانی که به شکلی نامعلوم یک چاقوی بزرگ را همراه خودش وارد حرم امام رضا(ع) کرده بود به ۳روحانی که از صحن پیامبر اعظم(ص) عبور می‌کردند، حمله کرد. در این حادثه یکی از روحانیان به نام حجت‌الاسلام محمد اصلانی سناجردی بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید و ۲ روحانی دیگر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی غوغایی به پا کرد و کاربران با ابراز انزجار از این اقدام وحشیانه خواستار برخورد با عامل یا عاملان این حادثه شدند. از سویی هنوز به‌درستی معلوم نبود ضارب چه‌کسی است و با چه انگیزه‌ای دست به این جنایت زده است. درحالی‌که دادستان مشهد از دستگیری ۶نفر در ارتباط با این حادثه خبر داده بود، تحقیقات ادامه یافت.

ضارب چه‌کسی است؟

تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده درباره عامل شهادت حجت‌الاسلام اصلانی نشان می‌دهد که او فردی ۲۱ساله، به‌نام عبداللطیف مرادی، ازبک‌تبار است که یک سال پیش به‌صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و از آن زمان در مشهد ساکن شده بود. او همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشتند. عبداللطیف بر‌خلاف مسلمانان اهل‌سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنها ریخته شود. او ساعت ۱۳روز سه‌شنبه ۱۶فروردین با همراه داشتن یک چاقوی نسبتا بزرگ وارد حرم رضوی(ع) شد و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند و نهایت ساعت۱۴:۱۶ ‌به‌سمت ۳روحانی حمله کرد. در همین حال شنیده شده است که ضارب در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحد نیز فعالیت داشته و به‌دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.

از حادثه شوکه شدیم

وقوع این حادثه شوک بزرگی به نزدیکان ۳روحانی وارد کرد، ازجمله به داماد حجت‌الاسلام اصلانی. وی که خودش نیز روحانی است لحظاتی قبل از حادثه از شهید اصلانی جدا شده بود. او در این‌باره می‌گوید: لحظاتی قبل از حادثه از حاج‌آقا جدا شدم. ایشان با ۲روحانی دیگر با یکی از مسئولان فرهنگی حرم مطهر جلسه داشتند. چند دقیقه از جدا‌شدن از حاج‌آقا گذشته بود که شنیدم در حرم به ۳روحانی حمله شده است و در ادامه فهمیدم یکی از آن ۳روحانی حاج‌آقا‌ست که با زبان روزه در حرم به شهادت رسید. داماد شهید اصلانی درباره وضعیت زندگی و فعالیت‌های او می‌گوید: حاج آقا ۵فرزند داشت. از جانبازان جنگ و برادر ۲شهید بود. او خودش را وقف خدمت به محرومان و فقرای اطراف مشهد کرده بود. او چندین تشکل راه انداخته بود و بانی جمع‌آوری کمک برای نیازمندان در حاشیه شهر بود. حالا همه از شهادت ایشان شوکه شده‌اند و هیچ‌کس باورش نمی‌شود که چنین اتفاقی افتاده است.

پدرم فدایی رهبر بود

در همین حال فرزند حجت‌الاسلام شهید اصلانی نیز درباره پدرش به تسنیم می‌گوید: پدرم و فرزندان ایشان همگی فدایی رهبر انقلاب هستند. ابوی بنده در حرم منور رضوی با زبان روزه به شهادت رسیدند؛ ایشان چندین سال در حاشیه شهر فعال بودند. ایشان برادر ۲ شهید دیگر بودند و شهادت ایشان را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. ایشان و ما فدایی رهبر انقلاب هستیم و ان‌شاءالله خود ما نیز در این مسیر به شهادت برسیم.

محاربه، اتهام ضارب

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی از تشکیل جلسه ویژه بررسی مسائل مربوط به حادثه حرم مطهر رضوی خبر داد. محمدحسین درودی در جلسه ویژه بررسی مسائل مربوط به حادثه حرم مطهر رضوی که منجر به شهادت روحانی جهادی شهر مقدس مشهد شد، ضمن عرض تسلیت به خانواده ایشان و هموطنان عزیز کشورمان بابت این اقدام تلخ و بزدلانه در حرم مطهر و پاک امام مهربانی‌ها، از افراد و جریان‌ها خواست تا از هرگونه گمانه‌زنی و انتشار اخبار غیرموثق در این خصوص خودداری کنند.

برپایه همین گزارش در جلسه ویژه بررسی آخرین اقدامات پیرامون حادثه تلخ حرم مطهر رضوی که صبح دیروز (چهارشنبه) به ریاست دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی و جمعی از مقامات قضایی، ستادی و بازپرس ویژه پرونده برگزار شد، محمد‌حسین درودی ضمن صدور دستورات ویژه برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود با هدف «برخورد قاطعانه با عامل و عوامل این اقدام وحشیانه و شناسایی دست‌های پشت‌پرده این امر» از افراد و جریان‌ها خواست تا از هرگونه اظهارنظر شتاب‌زده ‌یا انتشار اخبار غیرموثق که موجب تشویش اذهان عمومی شود، جداً خودداری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با اشاره به همیاری همه بخش‌های ذیربط در بررسی این حادثه خاطرنشان کرد: اقدامات مؤثر در این پرونده با محوریت دستگاه قضایی و به‌صورت ویژه در حال انجام است و تحقیقات قضایی، امنیتی، پلیسی و فنی به‌صورت توأمان پیش می‌رود.

درودی گفت: با توجه به دستورات دادستان کل کشور مبنی بر رسیدگی سریع به پرونده و برخورد قاطع با عامل ‌یا عوامل این حادثه و دست‌های پشت پرده آن، گزارش آخرین اقدامات انجام‌پذیرفته در این پرونده ازجمله برگزاری جلسات، بازدید‌ها و تحقیقات محلی‌‌ و دستگیری افراد جدید و تحقیق از مظنونین به ارتباط با متهم اصلی، تقدیم حضور وی شده است.

درودی درخصوص آخرین وضعیت پرونده بیان کرد: هم‌اکنون ضارب به اتهام محاربه، قتل عمدی و ایراد جرح عمدی با چاقو با قرار بازداشت موقت جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار مأموران امنیتی قرار دارد و تحقیقات همه‌جانبه‌ای درخصوص کشف ابعاد مختلف موضوع و افراد مرتبط و دست‌های پشت پرده این اقدام در حال انجام است.

آخرین وضعیت ۲ روحانی مجروح

در شرایطی که تحقیقات برای روشن‌شدن انگیزه ضارب و عوامل احتمالی پشت پرده ادامه دارد، از بیمارستان شهید کامیاب مشهد خبر می‌رسد که وضعیت ۲روحانی مجروح مساعد است. دکتر مسعود خانی، ‌مدیر بیمارستان سوانح و حوادث شهید کامیاب با بیان اینکه ‌عمل جراحی اولیه روی این دو فرد انجام شده و مجروحان در وضعیت ثابتی به‌سر می‌برند، گفت: حال عمومی این ۲روحانی مساعد است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هر ۲طلبه در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، افزود: ‌با توجه به جراحت‌‌های متفاوتی که هر ۲روحانی مجروح داشتند، در ساعات اولیه توسط تیمی مجرب و متخصص مورد درمان و با بهترین شرایط تحت عمل جراحی قرار گرفتند و کادر پزشکی از دیروز تاکنون از هیچ تلاشی برای درمان آنها دریغ نکرده است. خوشبختانه وضعیت این مجروحان هم‌اکنون در شرایط ثابت قرار دارد اما نمی‌توان به‌طور قطع در این‌باره نظر داد. این دو روحانی از نواحی مختلف بدن مورد اصابت ضربه چاقو قرار گرفته‌اند.