ارقام منتشر شده در خصوص میزان کاهش تولید ناخالص داخلی کشورها برای سه ماهه نخست سال 2020 حاکی از آن است که اقتصادهای بزرگ جهان تا کنون ضررهای چشمگیری را بر اثر شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ ارقام تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست سال 2020 به آرامی در حال چرخش است و تاثیری که ویروس کرونا تا کنون بر روی اقتصاد سراسر جهان داشته، بسیار فاجعه‌بار بوده است.

کره‌جنوبی به تازگی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور، 1.4درصد نسبت به سه ماهه چهارم سال 2019 کاهش یافته و به رغم انقباض اقتصادی، جزو کشورهایی که تا کنون کمترین ضرر را متحمل شده‌اند قرار گرفته است.

گفتنی است که این کشور آسیای شرقی به دلیل شیوع ویروس کرونا، اقتصاد خود را به صورت کامل تعطیل نکرد، بلکه به وسیله آزمایش‌های گسترده، ردیابی دقیق ارتباطی و تعطیلی برخی از موسسات مانند مدارس، به میزان قابل توجهی در سلطه بر این بیماری موفق بود.

از سویی، سنگاپور چندان خوش‌شانس نبود و با اینکه حداقل اخیرا ویروس را تحت کنترل و بررسی قرار داده، بین ماه‌های ژانویه تا مارس، شاهد انقباض اقتصادی قابل توجه به میزان 10.6درصد بود. افت تاریخی و بی‌سابقه 6.8درصدی در تولید ناخالص داخلی چین نیز، در سراسر جهان بر سر زبان‌ها افتاد.

قابل ذکر است که بانک‌های مرکزی فرانسه و ایتالیا ضررهای فصل نخست سال را بین 5 تا 6درصد پیش‌بینی کرده‌اند که هر دو پیش‌بینی در اواسط ماه آوریل انجام شده است.

در بریتانیا و ایالات متحده، بانک‌های ملی از به روزرسانی پیش‌بینی‌های خود دست کشیده‌اند اما کارشناسان مختلف انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده بین 5 تا 10درصد، و اقتصاد بریتانیا 13درصد کاهش را برای سه ماهه نخست سال 2020 را تجربه کنند.

در ژاپن که اقتصاد آن پیش از شیوع ویروس کرونا نیز بیمار بود، برخی از تحلیلگران کاهش 5درصدی تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست 2020 و به دنبال آن افت 25درصدی برای سه ماهه دوم را پیش‌بینی کرده‌اند.

در نمودار ارائه شده، میزان رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست سال 2020 در برخی کشورها را مشاهده می‌کنید؛

WhatsApp Image 2020-04-25 at 8.21.11 AM