۰ نفر

برنی سندرز در انتخابات 2020 از بایدن حمایت کرد

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۲۴
کد خبر: 431462
برنی سندرز در انتخابات 2020 از بایدن حمایت کرد

پنج روز پس از اینکه برنی سندرز کمپین انتخاباتی خود را متوقف کرد، این سناتور چپ‌گرای ایالت ورمونت در راستای تلاش برای جلوگیری از رقم‌خوردن دومین دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به حمایت از جو بایدن، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها، پرداخت و در مکالمه‌ای ویدئویی به معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده گفت: «ما به شما در کاخ سفید نیاز داریم. من هر کاری که بتوانم برای پیروزی شما انجام خواهم داد تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بسیاری از رأی‌دهندگان جوان دموکرات به یاد ندارند که رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها تا این حد زود به پایان رسیده و نامزد نهایی حزب مشخص شده باشد؛ اما آیا این موضوع می‌تواند در انتخابات پاییز 2020 به سود جو بایدن باشد؟ پس از این اعلام حمایت، دموکرات‌های طرفدار بایدن به‌سرعت به مقایسه وضعیت فعلی دموکرات‌ها با انتخابات 2016 پرداختند و این نکته را که حمایت سندرز از بایدن بسیار زودتر از حمایت سندرز از هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 رخ داد، به فال نیک گرفته و آن را به سود بایدن و حزب دموکرات دانستند (سندرز در سال 2016، حدود یک ماه پس از پایان رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها به نفع کلینتون کناره‌گیری کرد).هاوارد دین، سناتور سابق ایالت ورمونت، با خشنودی از این حمایت گفت: «برنی به شیوه‌ای این کار را کرده که می‌تواند بسیار مفید باشد. هیچ دشمنی‌ای بین این دو نفر وجود ندارد و این مسئله قطعا باعث می‌شود حامیان برنی به بایدن رأی بدهند». اما در میان حامیان سندرز هزاران جوان وجود دارد که سنشان اجازه نمی‌دهد به یاد بیاورند که چه زمانی رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها به این زودی به پایان رسیده باشد. بسیاری از این جوانان نسل هزاره در حالی امسال رأی خواهند داد که در تأثیرگذارترین سال‌های عمر خود فقط شاهد رقابت‌های ایدئولوژیک حزبی و مباحث تند سیاسی بودند و اکنون این فرصت را برای اولین‌بار دارند تا نظر خود درباره این تقابل‌های تند سیاسی به‌ویژه در سه سال اخیر را بیان کنند.این خوشحالی دموکرات‌ها را تا حدی می‌توان درک کرد؛ اما تأثیر آن چندان چشمگیر نیست. ساده‌اندیشی است اگر تصور کنیم هواداران پروپاقرص سندرز سوسیالیست یکباره و به‌صرف حمایت او از بایدن، رأی خود را به سود معاون‌اول رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صندوق خواهند انداخت. همان‌طور‌که در انتخابات 2016، تمامی حامیان سندرز از کلینتون حمایت نکردند و حتی برخی آمارها از اتحاد تعداد تأثیرگذاری از حامیان سندرز با هواداران دونالد ترامپ علیه هیلاری کلینتون حکایت می‌کرد.

اولین نشانه‌های شکاف میان هواداران سندرز هم ساعاتی پس از اعلام حمایت او از بایدن رخ داد. «بریانا جوی گری»، دبیر مطبوعاتی کمپین انتخاباتی سندرز، در اکانت توییتر خود نوشت: «با تمام احترامی که برای سندرز قائل هستم و می‌دانم انسانی باورنکردنی و واقعی است؛ اما حاضر نیستم از بایدن حمایت کنم. من از سندرز حمایت می‌کردم، چرا‌که او حامی خدمات بهداشتی و درمانی برای همه بود و وعده داده بود که بدهی‌های دانشجویان را می‌بخشد و از دارایی ثروتمندان مالیات می‌گیرد؛ اما بایدن از هیچ‌کدام از این طرح‌ها حمایت نمی‌کند».

گری تنها یک نفر است اما تردیدی نیست که اکثریت طرفداران سندرز حامی برنامه‌های او از جمله در حوزه بهداشت و درمان بوده باشند. پس این جمله سندرز که می‌گوید «من از جو حمایت می‌کنم»، نمی‌تواند حامیان جدی‌اش را متقاعد کند که به نامزدی رأی دهند که در بسیاری حوزه‌ها تفاوت‌های آشکاری با سندرز دارد. براساس تحقیقی که وب‌سایت «ان‌پی‌آر» پس از انتخابات 2016 انجام داد، حدود 12 درصد از حامیان سندرز در انتخابات 2016 به ترامپ رأی دادند. با اینکه خشم و نارضایتی عملکرد سه‌ساله ترامپ می‌تواند در انتخابات 2020 به سود لیبرال‌ها باشد و رقم 12 درصد به میزان زیادی به نفع بایدن تمام شود؛ اما خطر واقعی برای او و حزب دموکرات زمانی بروز خواهد کرد که اکثریت حامیان سندرز به‌دلیل تفاوت‌های آشکار در سیاست‌های این دو نامزد و با وجود حمایت سندرز از بایدن، تصمیم بگیرند روز انتخابات در خانه بمانند. به گفته کارشناسان، این ریزش آرا می‌تواند کمپین انتخاباتی بایدن و حزب دموکرات را به‌طور‌کامل در برابر ترامپ فلج کند.

کرونا و انتخابات

«پاول بگالا»، استراتژیست کهنه‌کار دموکرات، با اشاره به تبعات شیوع ویروس کرونا و نگرانی شدید دموکرات‌ها از پیروزی مجدد ترامپ، به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «وضعیت فعلی بسیار نگران‌کننده است. فضایی که در آستانه انتخابات 2020 ایجاد شده، به‌گونه‌ای است که هیچ‌چیز در آن عادی و مطابق انتخابات‌های قبلی نیست. در چنین فضایی نمی‌توان با استراتژی انتخابات‌های قبلی به میدان رفت و انتظار پیروزی داشت». 

حمایت سندرز از بایدن در شرایطی به‌صورت ویدئویی انجام شد که بیش از یک ماه است کمپین‌های انتخاباتی در ایالت متحده تعطیل شده‌اند. دلیل تمام‌شدن رقابت دموکرات‌ها با چنین آرامشی هم تعویق کمپین‌های انتخاباتی بود. از طرف دیگر قبل از پایان کمپین انتخاباتی حزب دموکرات به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، جو بایدن تقریبا پیروزی نهایی خود را قطعی کرده بود. بحران ناشی از کرونا باعث شد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی از انتخابات برداشته شود و سندرز فرصت حمایتی تأثیرگذارتر از بایدن را از دست داد، چراکه او این توان را داشت تا پس از رقابت با بایدن در همه ایالت‌ها، به نفع او کناره‌گیری کند.انتخابات امسال تفاوت آشکار دیگری هم با انتخابات 2016 دارد. چهار سال قبل کمتر دموکراتی بر این باور بود که ترامپ می‌تواند در انتخابات پیروز شود؛ اما اکنون بسیاری این پیروزی را باور دارند، ازهمین‌رو سندرز در تماس ویدئویی خود با بایدن نسبت به پیروزی مجدد ترامپ هشدار داد که «ما باید دوره ریاست‌جمهوری ترامپ را یک‌مرحله‌ای کنیم. تجربه مدیریت ضعیف دولت در بحران کرونا نشان داد یک رئیس‌جمهوری واقعی باید انتخاب شود».

چنین حال‌و‌هوایی را آخرین‌بار در سال 2004 شاهد بودیم. در انتخابات آن سال هم دموکرات‌ها در شرایطی اتحادی بهاری را رقم زدند که ایالات متحده درگیر جنگ عراق بود و خطر تروریسم بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شد. حزب دموکرات به‌طور معمول در مقایسه با حزب جمهوری‌خواه اتحاد و یکپارچگی کمتری دارد و شکاف میان اعضای آن مشهودتر است؛ اما از شش هفته قبل و پس از کناره‌‌گیری پت بوتجج و امی کلابوشر به نفع بایدن، نشانه‌ها در تأیید این امر که شرایط عادی نیست و اضطراب و نگرانی بر حزب حکم‌فرماست، نمایان‌تر شد. جنیفر پساکی، از اعضای کمپین انتخاباتی باراک اوباما در سال 2008 می‌گوید: «رویدادهایی پیش‌بینی‌نشدنی تاکنون در کمپین انتخابات 2020 رخ داده است؛ از جمله نامزدی بایدن تا تعطیلی رقابت‌های انتخاباتی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا؛ اما به نظر می‌رسد در ماه آوریل قرار است همه‌چیز در جای خود قرار بگیرد تا اتحادی برای شکست‌دادن ترامپ به وجود بیاید».