۰ نفر

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد:

خطر جهانی در بالاترین حالت ممکن

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۲۶
کد خبر: 421115
خطر جهانی در بالاترین حالت ممکن

«مایک رایان»، رئیس برنامه بهداشت اضطراری سازمان بهداشت جهانی: وقتی از واژه پاندمیک استفاده می‌کنیم، یعنی این را تأیید کرده‌ایم که تک تک انسان‌های روی کره زمین در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت. در حالی ‌که این اطلاعات و داده‌ها از چنین چیزی حمایت نمی‌کند، همچنان که می‌بینید چین نشان داده که اگر بتوانیم با بیماری به خوبی مقابله کرده و اقدامات مناسبی انجام دهیم، این ویروس در همه جای دنیا پخش نخواهد شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، ٨٥‌هزارو٧٠٢ نفر آخرین آمار مبتلایان به کرونا در جهان است. از این میان تا روز شنبه، ٢‌هزار و ٩٣٣ نفر جان خود را از دست داده و ٣٩‌هزار و ٧٧٨ نفر نیز بهبود پیدا کرده‌اند. سایر افراد مبتلا تحت درمان قرار دارند.با افزایش آمار مبتلایان و گسترش این بیماری در تمام قاره‌ها، سازمان بهداشت جهانی سطح هشدارها و خطر جهانی را برای این ویروس به «حداکثر» رسانده است. به گزارش سی.ان.بی.سی، دکتر «تدروس آدهانون گبریسوس» رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که «ترس» و «اطلاعات نادرست» بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که باید بر آنها غلبه کرد. در حال حاضر بیش از ٥٠ کشور دنیا مواردی را از ویروس کرونا تأیید کرده‌اند.

دکتر تدروس در کنفرانسی خبری در ژنو به خبرنگاران گفته که هنوز برای اکثر مبتلایان امکان رهگیری بیماری‌شان وجود ندارد و این‌گونه نیست که ندانیم ویروس چگونه و از کجا در حال انتشار به جوامع مختلف است. همکار او، دکتر «مایک رایان»، رئیس برنامه بهداشت اضطراری سازمان بهداشت جهانی نیز گفته که این سطح خطر به این منظور اعلام شده تا دولت‌ها آن را جدی بگیرند؛ چراکه هنوز سیستم‌های بهداشتی در جهان خود را آماده رویارویی با چنین وضعیتی نکرده‌اند: «شما وظیفه محافظت از شهروندان‌تان را دارید و در قبال جهان مسئول هستید که خود را آماده کنید.»

کرونا هنوز پاندمیک نشده

دکتر رایان اما با استفاده از واژه «پاندمیک» (اپیدمی همه‌گیر و جهانی) مخالف است و می‌گوید که اطلاعات هنوز به اندازه‌ای نیست که بخواهیم این ویروس را پاندمیک اعلام کنیم: «وقتی از واژه پاندمیک استفاده می‌کنیم، یعنی این را تأیید کرده‌ایم که تک تک انسان‌های روی کره زمین در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت. در حالی ‌که این اطلاعات و داده‌ها از چنین چیزی حمایت نمی‌کند، همچنان که می‌بینید چین نشان داده که اگر بتوانیم با بیماری به خوبی مقابله کرده و اقدامات مناسبی انجام دهیم، این ویروس در همه جای دنیا پخش نخواهد شد.» با این حال دکتر رایان تأکید کرده که این بیماری قابلیت این را دارد که به یک بیماری پاندمیک تبدیل شود.

موفقیت چین در مهار ویروس

با نگاهی به آمار چین به‌راحتی می‌توان این را درک کرد که چین توانسته با این بیماری به خوبی مقابله کند. روز گذشته چین ٣٢٧ مورد جدید ابتلا را تأیید کرده که پایین‌ترین نرخ رشد ابتلای بیماران در یک ماه گذشته است.

شروع محدودیت‌ها در سوییس و فرانسه

در میان کشورهای اروپایی سوییس نیز از کشورهایی است که ویروس کرونا به آنجا راه پیدا کرده است. در این کشور ١٥ مورد بیماری تأیید شده که همگی تحت درمان هستند. با اینکه هنوز هیچ آمار مرگی به واسطه این موضوع گزارش نشده، مقامات سوییس تصمیم گرفته‌اند که برای مقابله با شیوع این ویروس در کشور، تمام برنامه‌های بیش از یک‌هزار نفر جمعیت را در سراسر کشور تا ١٥ مارس

 متوقف کنند.فرانسه نیز در اقدامی نسبتا مشابه، گردهمایی‌های بیشتر از ٥‌هزار نفر را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده است. «اولیور وران» وزیر بهداشت فرانسه به خبرنگاران گفته است: «هرگونه گردهمایی عمومی بیش از ٥‌هزار نفر به‌طور موقت در سراسر فرانسه ممنوع است.» او همچنین آمار افراد بیمار تأییدشده را ٧٣ نفر اعلام کرد. روز گذشته، ایسلند، نیجریه، قطر، مکزیک، نیوزلند، بلاروس و هلند همگی اولین مورد بیماران مبتلا به کرونا را تأیید کردند. روز گذشته همچنین اولین مرگ یک بریتانیایی بر اثر کرونا گزارش شد. این بریتانیایی مسافر کشتی تفریحی رایموند پرینسس در ژاپن بود.

سکوت در ورزشگاه‌ها

ایتالیا بالاترین تعداد مبتلایان را در میان کشورهای اروپایی دارد. آخرین آمار تأییدشده مبتلایان ٨٢١ مورد به اضافه ٢١ مرگ است. از این میان اما ٤٦ نفر بهبود پیدا کرده و از این بیماری جان سالم به در برده‌اند. در حالی ‌که ایتالیا به خاطر گسترش این بیماری متحمل آسیب‌های اقتصادی شده است، مقامات این کشور همچنان به لغو و به تأخیرانداختن برخی از بازی‌های فوتبال سری آ ادامه می‌دهند و ورزشگاه‌ها بیش از پیش ساکت شده است. به نظر می‌رسد که این کشور بیشترین سهم را در انتشار ویروس کرونا در اروپا دارد. سی.ان.ان گزارش داده همه افرادی که بیماری آنها در برزیل، کرواسی، دانمارک، آلمان، اسرائیل، هلند، مقدونیه شمالی، سوییس و بریتانیا تأیید شده است، همگی با ایتالیا در ارتباط بوده‌اند.