۰ نفر

واکنش به آغاز موج دوم کرونا

۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 416978
واکنش به آغاز موج دوم کرونا

بازارهای بورس جهانی در روز جمعه، به‌دنبال افزایش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بعد از جهش ناگهانی شمار قربانیان ویروس کرونا در چین و همچنین افزایش بیشتر شمار مبتلایان، کاهش یافت. این درحالی است که قیمت جهانی نفت خام به‌دلیل کاهش بیشتر تولید کشورهای صادر‌کننده افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، درباره تحولات 24 ساعت گذشته بازارهای جهانی نوشت: براساس این گزارش، بازار سهام MCSI در آسیا- پاسیفیک در خارج از ژاپن 8 صدم درصد، بازار kospi در کره جنوبی 25 صدم درصد و بازار نیکی ژاپن نیز 67 صدم درصد افت کرده‌اند.

بازار بورس آتی ایالات متحده در آسیا نیز بعد از افت 16صدم درصدی بازار بورس اس آن پی، 7 صدم درصد کاهش یافته است.

استان هوبه چین که مرکز شیوع ویروس کرونا است در روز جمعه 4823 مورد جدید گزارش داد که بسیار بالاتر از میزانی است که در اوایل ماه جاری میلادی گزارش شده بود.

ریسک و پایان کرونا

«ناروهیرو فوجیتو» رئیس سرمایه‌گذاری شرکت «مورگان استنلی میتسوبیشی» می‌گوید: تا روز چهارشنبه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران توصیه می‌کردند به‌دلیل به نقطه اوج رسیدن شیوع کرونا ریسک خرید سهام کاهش یافته است اما اعلام موارد بسیار زیاد طی یکی دو روز گذشته نشان داد که شرایط متفاوت شده است و پایان زودهنگام بحران کرونا بعید به نظر می رسد.

این تحلیلگر ژاپنی می‌گوید:«سرمایه‌گذاران مطمئناً از بازارهای آسیایی دوری می‌کنند و مرکز ثقل سرمایه خود را به امریکا می‌برند که از نظر جغرافیایی بیشترین فاصله را با آسیا دارد.»

رویترز در ادامه نوشت: این مسأله به‌معنای تقاضای بیشتر برای خرید دلار در بازارهای ارز جهانی است.

برهمین اساس، ارزش دلار در برابر ارزهای جهانی رکورد 4ماهه را زد و 1.8 درصد رشد کرده است و قیمت یورو به پایین‌ترین سطح طی سه ماه گذشته رسیده است.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را از رشد تقاضای نفت در سال 2020 کاهش داد، این سازمان تأکید کرده است که میزان تقاضا در سال‌جاری میلادی به‌کمترین میزان از سال 2011 تاکنون خواهد رسید که دلیل آن شیوع ویروس کرونا در چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان است.

پیشتازی طلا

آژانس بین‌المللی انرژی هم امروز گزارش داد: پس از شیوع ویروس کرونا که باعث شد تقاضای نفت در سه ماهه نخست 2020، 435 هزار بشکه در روز کاهش یابد این نخستین سه ماهه سال است که طی یک دهه گذشته تا این میزان کاهشی بوده و در تقاضای سالانه نفت هم تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش ریسک در بازارهای بورس همچنین باعث افزایش قیمت جهانی طلا شده است. در روز پنجشنبه در بازارهای جهانی هر اونس طلا با 7.5 دلار افزایش قیمت نسبت به روز چهارشنبه به قیمت 1573 دلار و 30 سنت معامله شد. قیمت طلا امروز در کمترین زمان 1565 دلار و در بیشترین زمان 1578 دلار به فروش رفت.

در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره با رشد 20 سنتی هر اونس به قیمت 17.75 دلار به فروش رفت.