۰ نفر

رشد اقتصادی چین همچنان درگیر و دار کرونا

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 416385
رشد اقتصادی چین همچنان درگیر و دار کرونا

در شرایطی که بازارهای مالی تحت تأثیر ویروس کرونا و افت تقاضای مصرف بویژه از ناحیه چین قرار دارند، پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی درباره شرایط بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه نوشت: درحالیکه سرمایه‌گذاران همچنان مشغول ارزیابی اقتصادی شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا - که تاکنون جان بیش از هزار نفر را گرفته است - هستند بازارهای مالی آسیا در روزسه‌شنبه شاهد رشد بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بازار بورس «هنگ سنگ» هنگ‌کنگ در میان بازارهای منطقه‌ای پیشرو بود و بیش از 1.26 درصد رشد یافت. در این بازار سهام غول تکنولوژیک «تنسنت» 2.1 درصد صعود کرد و سهام شرکت خوروسازی جیلی نیز 5.69 رصد بالا رفت. بازار سرزمین اصلی چین نیز در روز سه‌شنبه رشد کرد. سهام بازار شانگ‌های 39 صدم درصد افزایش یافت و بازار شنژن نیز 37 صدم درصد بالا رفت.

در کره‌جنوبی بازار بورس kospi بیش از یک درصد رشد کرد که بیشترین سهم مربوط به شرکت ال جی بود که 6.85 درصد بالاتر رفت.

قیمت نفت خام با وجود اینکه بازارها منتظر ارزیابی میزان تقاضای چین در ماه های آینده هستند اندکی افزایش یافت. قیمت نفت خام برنت با 73 سنت افزایش به 53.99 دلار رسید.

 خبرگزاری رویترز درباره شرایط بازارها نوشت: به‌دنبال رشد بازار وال استریت در ایالات متحده، با وجود اینکه بازارهای منتظر اظهارات رئیس فدرال رزرو و اعلام سیاست‌های جدید هستند، بازارهای بورس آسیا حتی با وجود شک و تردیدها در زمینه بازگشت سریع کارخانه‌های چینی به چرخه کار رشد یافتند.

رویترز در ادامه نوشت، رشد بازارهای بورس در حالی است که سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع بیشتر ویروس کرونا در میان مردم دیگر کشورها هشدار داده است و اعلام کرده است ممکن است بحران در سراسر جهان عمیق‌تر شود.

در چین کارخانه‎ها به آرامی و بعد از تعطیلات طولانی مدت سال جدید چینی درحال بازگشایی هستند. این درحالی است که تحلیلگران شرکت «جی پی مورگان» پیش‌بینی‌ها در زمینه رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال 2020 را کاهش داده‌اند. تحلیلگران جی پی مورگان می‌گویند که اپیدمی کرونا، دینامیک اقتصاد چین را  کاملاً تغییر داده است.

این تحلیلگران تصور می‌کنند شیوع کرونا در ماه مارس به اوج خود می‌رسد و در همین ماه کارخانه‌ها به آرامی شروع به کار می‌کنند. در این حالت رشد اقتصادی سالانه چین در سه ماهه اول روی یک درصد متوقف می‌شود، اما در سه ماهه دوم ممکن است به رقم 9.3درصد دست یابد.