۰ نفر

هشدار آیت‌الله سیستانی درباره درگیری ایران و آمریکا در عراق

۲۰ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۳۱
کد خبر: 408604
هشدار آیت‌الله سیستانی درباره درگیری ایران و آمریکا در عراق

آیت‌الله علی سیستانی حملات متقابل ایران و آمریکا در خاک عراق را محکوم کرد. این مرجع شیعه هشدار داد که این درگیری نقض حاکمیت ملی عراق است و سبب تضعیف امنیت این کشور و منطقه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بی بی سی، سیستانی گفت هیچ‌ قدرت‌ خارجی نباید اجازه تصمیم‌گیری درباره سرنوشت عراق را داشته باشند. پیام این مرجع شیعه را نماینده‌اش در نمازجمعه کربلا قرائت کرد. به گفته نماینده آیت‌الله سیستانی "اقدامات تهاجمی خطرناک اخیر، نقض مکرر حاکمیت عراق و بخشی از دلایل وخامت اوضاع در منطقه" است.

پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سوم ژانویه، دفتر آیت‌الله سیستانی بیانیه‌ای را در محکومیت این عملیات منتشر کرده و خواستار خویشتنداری طرفین شده بود. در این بیانیه از عملیات پهپادی آمریکا به خودروهای حامل نیروهای سپاه و حشد شعبی بعنوان "نقض توافق‌های بین‌المللی" یاد شد. آقای سیستانی گفت که این رویدادها نشان دهنده حرکت عراق به سوی "دورانی بسیار سخت" است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق هم عملیات آمریکا را "اقدامی خصمانه" نامیده بود. او در واکنش به کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی مهندس، فرمانده کتائب حزب‌الله گفته که این اقدام منجر به جنگ در عراق، منطقه و جهان خواهد شد.

نیروی هوا فضای سپاه پاسداران روز چهارشنبه (هشتم ژانویه) در اقدامی تلافی‌جویانه دو پایگاه نظامی آمریکا را در اربیل و عین الاسد هدف گرفت. به گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این حملات موشکی تلفاتی در پی نداشته است.

ارتش عراق هم با تائید اینکه حمله سپاه کشته‌ای نداشته اعلام کرد ۲۲ فروند موشک بین ساعت‌های ۱ و ۴۵ تا ۲ و ۱۵ دقیقه بامداد به وقت محلی، به سوی عراق شلیک شد که ۱۷ موشک به سمت پایگاه نظامی الاسد بوده است.

تعدادی از موشک‌ها به پایگاه‌های آمریکا برخورد نکرده و دو موشک به سمت عین الاسد، در میانه راه سقوط کردند. به گزارش ارتش عراق، این دو موشک در غرب شهر هیت فروافتاده و منفجر نشده‌اند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در نشستی خبری دیروز (پنجشنبه ۹ ژانویه) تاکید کرد که تمامی موشک‌ها به هدف اصابت کرده و تلفاتی بر جا گذاشته است. این موضوع را منابع دیگر تائید نمی‌کنند.