۰ نفر

فصل پایانی حیات سیاسی نتانیاهو در راه است؟

۲ آذر ۱۳۹۸، ۲۲:۳۹
کد خبر: 396800
فصل پایانی حیات سیاسی نتانیاهو در راه است؟

در پی رأی روز پنجشنبه دادستان کل رژیم صهیونیستی و مجرم شناخته شدن نخست‌وزیر این رژیم به فساد مالی، تقلب و سوء استفاده از اعتماد عمومی، بسیاری از تحلیل گران و رسانه های عربی امروز (شنبه) این موضوع را پایان حیات سیاسی "بنیامین نتانیاهو" ارزیابی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در همین راستا "محمد الصباغ " تحلیلگر پایگاه خبری "المصراوی" تاکید کرد که نتانیاهو در فساد فرور فرورفته و او نخستین نخست وزیری است که در حین فعالیت در منصب خود متهم به فساد مالی شده است.

"محمد ابورزق" تحلیلگر پایگاه خبری "الخلیج اونلاین" نیز نوشت : رژیم صهیونیستی بعد از اتهام های نتانیاهو وارد گودالی تاریک شده و تاکنون دچار چنین وضعیت سیاسی پیچیده ای نشده است.

وی ادامه داد: فساد مالی نتانیاهو مذاکرات میان دو حزب "لیکود" و "آبی سفید"  را در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی ناکام گذاشته است.

 در همین راستا "عبدالباری عطوان" تحلیل گر مسایل خاورمیانه در روزنامه فرامنطقه ای "رأی الیوم" در گزارشی با عنوان "حکم اعدام سیاسی صادر شد" تاکید کرد: وی حیات سیاسی خود را پشت میله های زندان پایان خواهد داد و این سیلی محکم تنها برای نتانیاهو نبود بلکه متوجه هم پیمانان عرب و آمریکایی وی نیز بود. طرف هایی که هر کاری برای طولانی کرن زمان ماندن وی در قدرت کردند به ویژه "دونالد ترامپ" رییس جمهور آمریکا که نتانیاهو را در هدایای سیاسی مسموم خود غرق کرد و آخرین آن مشروعیت بخشیدن به شهرک سازی ها بود.

عطوان تاکید کرد: نخست وزیر رژیم صهیونیستی گزینه های محدودی برای نجات خود دارد و دیگر برای فرار از این تنگنا، مجوز اخلاقی یا مردمی برای اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز از جمله جنگ با ایران یا سوریه و یا حمله به نوار غزه ندارد.

پایگاه فلسطینی "عرب ۴۸" نیز پیش بینی کرد که کیفرخواست نتانیاهو به این زوی و  تا بررسی درخواست نتانیاهو برای داشتن مصونیت به عنوان عضوی از دولت به دادگاه ارائه نشود.

 این پایگاه فلسطینی افزود: نخست وزیر رژیم صهیونیستی ۳۰ روز فرصت دارد که از کمیته کنست درخواست مصونیت از محاکمه کند و پذیرش آن مستلزم توافق جناح های بزرگ است و با وجود برگزاری انتخابات سوم در سال آینده میلادی، بعید است با این در خواست به زودی موافقت شود.

عرب ۴۸ تاکید کرد: بعید نیست پس از قرار دادگاه مبنی بر ممنوعیت ادامه فعالیت متهمان در پست های وزیر یا معاون وزیر پس از ارائه کیفرخواست، احزاب مخالف نتانیاهو برای تصمیم گیری در مورد حقانیت ادامه وی به عنوان نخست وزیر، به دیوان عالی کشور مراجعه کنند.

از سوی دیگر "یحیی دبوق" کارشناس مسایل رژیم صهیونیستی در روزنامه "الاخبار" لبنان تاکید کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی هر تلاشی که بکند، باز هم حقیقت این اتهام ها را تغییر نمی دهد و این پرونده ها وی را سرنگون خواهد کرد و آخرین قسمت از حیات سیاسی و شخصی وی را رقم خواهد زد.

نتانیاهو که چندین پرونده فساد در نظام قضایی رژیم صهیونیستی دارد، در پرونده موسوم به ۴۰۰۰ متهم به دادن رشوه و در پرونده ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ نیز متهم به سوء استفاده از اعتماد عمومی شده است.

پیش از این، رسانه های صهیونیستی گزارش کرده بودند که پس از ناکامی نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی، احتمالاً دادستان کل رژیم صهیونیستی به بررسی پرونده محکومیت وی سرعت خواهد بخشید.

خانواده نتانیاهو در طول ماه‌های اخیر درگیر چندین پرونده فساد مالی بوده و بارها اخبار آنها در صدر رسانه‌ها قرار گرفته است؛ پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده ۱۰۰۰»، «پرونده ۲۰۰۰»، «پرونده ۳۰۰۰» و «پرونده ۴۰۰۰» معروف شده است.