۰ نفر

چندجانبه‌گرایی؛ تنها اقدام موثر در برابر رکود دنیا؛

ریزش وال استریت یک روز پیش از مذاکرات چین و آمریکا

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 386412
ریزش وال استریت یک روز پیش از مذاکرات چین و آمریکا

کریستین لاگارد، رییس سابق صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با شینهوا در واشنگتن از لزوم «چندجانبه‌گرایی» برای حل مشکلات اقتصادی در دنیا گفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، اعتماد نوشت: او معتقد است در دوره‌ای که اقتصاد دنیا درگیر تنش‌های بین‌المللی است و رشد اقتصادی در معرض تهدید جدی است، تنها می‌توان با تمرکز بر چندجانبه‌گرایی از این معضل رهایی یافت. او معتقد است هیچ کشوری فارغ از اینکه چقدر بزرگ باشد نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای عمل کند. نگرانی درخصوص آینده جهان مختص به صندوق بین‌المللی پول نیست و دیوید مالپاس، رییس امریکایی بانک جهانی نیز در این خصوص هشدارهایی داد.

مالپاس معتقد است کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و مشخص نبودن چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اقتصاد جهانی را بیش از پیش در برهه حساس و شکننده‌ای قرار داده است. مالپاس که برای شرکت در همایش مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به شهر مونترال کانادا سفر کرده بود، گفت: «به نظر می‌رسد رشد اقتصادی امسال جهان به‌طور متوسط حتی از پیش‌بینی قبلی ۲.۶درصدی نیز ضعیف‌تر باشد، چراکه ریسک‌های تجاری و سیاسی در جهان افزایش یافته‌اند.»

در اینکه اقتصاد دنیا در وضعیت رکود به‌سر می‌برد تقریبا تردیدی وجود ندارد. در سال 2018 رشد اقتصاد در حدود 3درصد بود و این رقم برای سال 2019 کمتر است. دلیل این رکود اقتصادی در جهان نیز مشخص است؛ جنگ تجاری بین چین و امریکا، اتحادیه اروپا و آینده مبهم برگزیت همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. مجموع این دلایل باعث شده که بسیاری از کشورهای جهان در یک وضعیت ریسک غیرقابل پیش‌بینی قرار گیرند. به تعبیر بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی، تنش تجاری میان چین و امریکا مهم‌ترین عامل موثر بر کاهش رشد اقتصادی و فراگیر شدن رکود است. هر چند روز گذشته طرف چینی اعلام کرد برای آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات تجاری پنجشنبه وارد امریکا می‌شود. قرار است لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین این گفت‌وگوها را هدایت کند.

با وجود اینکه قرار است مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان پس از دو ماه وقفه از سر گرفته شود اما بورس امریکا نسبت به این موضوع واکنش مثبتی نشان نداد. این در حالی است که بورس‌های آسیا و اروپا جان دوباره‌ای گرفتند. به نظر می‌رسد عدم استقبال معامله‌گران از خبر شروع مذاکرات چین و امریکا به دلیل نگرانی از وخیم ‌شدن شاخص‌های کلان اقتصاد در امریکا باشد. جینگ یی پن، استراتژیست بازار در بانک «‌ای جی» در این خصوص گفت: باتوجه به واکنش کم‌رمق بازارها به اخبار جنگ تجاری باوجود توافق امریکا و چین برای ازسرگیری مذاکرات، فکر می‌کنم بازار خیلی نسبت به نتیجه این نشست خوش‌بین نیست. اما دلیل دیگر بی‌رمقی بورس امریکا، احتمال استیضاح ترامپ است. تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران امریکایی هفته گذشته بیش از 14 میلیارد دلار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس وال استریت را خارج کرده‌اند. در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیش از این بیشترین میزان سرمایه از دسامبر 2016 میلادی را به بازار بورس و سهام امریکا تزریق کرده بودند، آمارهای جدید

Investment Company Institute نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از ترس استیضاح ترامپ در حال خارج کردن سرمایه‌های خود از بازار بورس هستند. روز گذشته نیز شاخص‌های وال‌استریت روند نزولی در پیش گرفتند، به طوری که شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» ۰.۳۶درصد عقب‌نشینی کرد و به ۲۶ هزار و ۴۷۸.۰۲ واحد رسید. انتظار از کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو نیز یکی دیگر از دلایل افت شاخص‌های بورس در امریکاست. کریس راپکی، کارشناس اقتصاد مالی در بانک میتسوبیشی معتقد است حرکت بعدی بانک مرکزی امریکا معلوم نیست اما مجموع شرایط در حال حاضر به ما می‌گویند که اقتصاد باوجود ریسک‌های متعدد از پا درنیامده است. با وجود این احتمال کاهش مجدد نرخ بهره در اکتبر وجود دارد.