۰ نفر

تعلیق پارلمان بریتانیا

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 376941
تعلیق پارلمان بریتانیا

شکاف سیاسی در بریتانیا روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. بوریس جانسون که در اروپا با یک بن‌بست جدی برای رسیدن به یک توافق جدید روبه‌رو شده است در سوی دیگر می‌داند، نمی‌تواند خروج بدون توافق با تصویب پارلمان انجام دهد، از همین رو یک راه جدید را انتخاب کرده تا پارلمان را از سر راه خود برای هرگونه توافق با اتحادیه بردارد.

 از همین رو تصمیم به تعلیق فعالیت پارلمان گرفته است. بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا رسما از ملکه خواسته تا بازگشایی پارلمان پس از تعطیلات تابستانی را چند هفته به تعویق اندازد و عملا فعالیت پارلمان به حالت تعلیق در خواهد آمد. جانسون با این کار قصد دارد به نحوی پارلمان را از فرآیند تصمیم‌گیری حذف کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، او درخواست را برای تمدید تعطیلی پارلمان ارایه داده و قصد دارد تا 14 اکتبر این تعطیلی ادامه پیدا کند که دولت بتواند دستور کار خود را بدون پارلمان ادامه دهد. پس از ارایه این درخواست نیز ملکه که در تعطیلات به سر می‌برد آن را تایید و امضا کرد، چراکه پارلمان تا یک زمان مشخصی می‌تواند جلوی خروج بدون توافق را بگیرد و به احتمال زیاد اگر پارلمان تا 14 اکتبر تعطیل باشد جلوگیری از خروج بدون توافق برای نمایندگان بسیار سخت خواهد بود. جانسون گفته است که انگلیس در تاریخ 31 اکتبر با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. گفتنی است که بوریس جانسون روز گذشته درخواست خود را تقدیم ملکه کرد و پیش از دستور ملکه بسیاری بر این عقیده بودند باتوجه به اینکه سیاست ملکه عدم مداخله در مباحث سیاسی است دخالتی در تصمیم نمی‌کند و تصمیم نخست‌وزیر را تایید می‌کند

هر چند که شاید نظر مشورتی خود را ارایه دهد. به گزارش سی‌ان‌ان، هر چند که باید دستور تعلیق فعالیت پارلمان را ملکه صادر کند اما واقعیت آن است که بیش از یک قرن است که در انگلستان این نقش بیشتر نمایشی و سمبلیک است.

البته تجربه نشان داده که تعلیق رسمی طی سال‌های اخیر بسیار کوتاه بوده و به ندرت از مرز دو هفته عبور کرده است. این تعلیق معمولا با یک انتخابات یا سخنرانی ملکه به پایان می‌رسد. اما به نظر می‌رسد بوریس جانسون در تلاش است که شانس خود را

در راستای یک برگزیت بدون توافق با تعلیق پارلمان امتحان کند، چراکه تنها شانس او برای اجرای برگزیت بدون توافق این است که مجلس را کنار بگذارد و از این فضا به نفع خود استفاده کند. تعلیق طولانی مجلس این ابزار را در اختیار بوریس جانسون قرار می‌دهد که دست به اقدامی بزند که مخالفت جدی نداشته باشد و برگزیت بدون معامله را پیش ببرد؛ موضوعی که عملا نمایندگان اکثریت پارلمان مخالف آن هستند، بنابراین با این کار نخست‌وزیر از شرایط درگیری و مخالفت‌های سیاسی در پارلمان دوری می‌کند و اجازه نمی‌دهد فضا برای بحث در این خصوص فراهم شود از همین رو فرآیند دموکراتیک در بریتانیا را به‌شدت تضعیف می‌کند.

اما برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که ممکن است ایده تعلیق مجلس می‌تواند دست نخست‌وزیر بریتانیا را در مذاکره با اروپا باز بگذارد، چراکه نبود پارلمان باعث می‌شود اتحادیه اروپا تهدید بوریس جانسون را برای عدم توافق با اتحادیه و خروج بدون توافق جدی‌تر بگیرد و برای جلوگیری از چنین اتفاقی موضع سختگیرانه قبلی خود را تغییر دهد. به این ترتیب اتحادیه اروپا می‌تواند در بندهای

بحث برانگیز مربوط به مرزهای ایرلند به نحوی از آن کوتاه بیاید تا جلوی خروج بدون توافق را بگیرد.

هولگر اشمیدینگ و کالوم پیکرینگ دو اقتصاددان معروفی هستند که بر این عقیده هستند. آنها منطق بحث خود را بر این مبنا قرار داده‌اند که در حال حاضر با وجود بوریس جانسون اتحادیه اروپا خطر برگزیت را جدی گرفته است. در چنین شرایطی جانسون در تلاش است که با تقویت فشار خود این ایده را جا می‌اندازد که اگرچه بریتانیا در یک برگزیت سخت چیزهای زیادی را از دست می‌دهد اما اتحادیه اروپا از این موضوع منافع بیشتری را از دست می‌دهد. این اتفاق اکنون شک و تردیدهای اتحادیه اروپا را نیز تقویت می‌کند، چراکه آنها بر این عقیده هستند که بوریس جانسون پیروزی در انتخابات زودهنگام اندکی پس از برگزیت را می‌خواهد نه لزوما انعقاد قرارداد با اتحادیه اروپا.

واقعیت آن است که شرایط در بریتانیا بسیار پیچیده است. در شرایط عادی پارلمان باید در ماه سپتامبر کار خود را آغاز می‌کرد ولی حالا جانسون این تعطیلی را تا اواسط ماه اکتبر تمدید کرده است.

این فضا شاید اعضای پارلمان را به سمتی سوق دهد که رای عدم اعتماد به دولت بدهند. اما مشکل اصلی اینجاست که برای رسیدن به چنین هدفی آنها به قانونگذاران محافظه‌کار احتیاج دارند تا علیه حزب خود رای دهند که چندان قابل تصور نیست. با این حال باتوجه به شرایطی که بوریس جانسون تعیین می‌کند قاعدتا مجلس باید روز 14 اکتبر به شکل سنتی و با سخنرانی ملکه آغاز شود. ملکه در متنی که دفتر نخست‌وزیری تهیه می‌کند اولویت‌های آینده کشور را بیان می‌کند که همین موضوع با چندین روز بحث در پارلمان همراه می‌شود و این فضایی خوشحال‌کننده برای بوریس جانسون خواهد بود که می‌تواند اهداف خود را پیش‌ ببرد. نشست اتحادیه اروپا در تاریخ 17 و 18 اکتبر برگزار می‌شود. جانسون می‌خواهد تکلیف خروج را در این نشست روشن کند یا با توافق یا بدون توافق این کار را انجام دهد. او امیدوار است که در مدت محدودی که تا زمان ضرب‌الاجل برگزیت باقی مانده شرایط را تعیین‌تکلیف کند. او امیدوار است از این نشست با یک توافق جدید بازگردد و در مدت زمان باقی مانده تا ضرب‌الاجل قصد دارد آن را در مجلس به تصویب برساند و سپس با یک اقتدار می‌تواند در انتخابات شرکت کند. اما اگر مذاکرات با اروپا شکست بخورد نیز راه برای جانسون در راستای خروج بدون توافق ایجاد می‌شود و حتی مخالفان هم نمی‌توانند مانور زیادی روی اقدامات او دهند. حتی اگر مجلس بتواند رای عدم اعتماد به بوریس جانسون دهد یک فرصت دو هفته‌ای برای تشکیل دولت جدید یا انتخابات عمومی وجود دارد و در این شرایط شمارش معکوس برای خروج آغاز می‌شود.

مخالفان به‌شدت نگران دستکاری‌های جانسون در قانون اساسی هستند و حتی به دنبال آن هستند به شکل نمایشی هفته آینده مجلس را برگزار کنند. اما بوریس جانسون از روند کاملا راضی است و معتقد است که امور نظم کامل دارد.

با این وجود جرمی کوربین رهبر حزب کارگر اعلام کرد در نامه‌ای که به ملکه نوشته اعتراض خود را نسبت به تعلیق پارلمان اعلام کرده است. او گفت من به قوی‌ترین شکل ممکن به نمایندگی از حزبم نسبت به این موضوع اعتراض کردم و معتقدم باید سایر احزاب نیز یک‌صدا اعلام کنند که تعلیق مجلس قابل قبول نیست. کوربین همچنین در بیانیه‌ای گفت که من از بی‌پروایی جانسون به‌شدت نگران هستم. او قصد دارد با تعلیق پارلمان اجازه بررسی برنامه‌های بی‌پروایانه خود را در پارلمان ندهد و این یک تهدید برای دموکراسی است. اگر جانسون به برنامه‌های خود اطمینان داشته باشد باید آنها را در یک انتخابات به آرای عمومی بگذارد. اکنون باتوجه به شرایط نمایندگان پارلمان طبق برنامه باید روز سوم سپتامبر به پارلمان بازگردند و تا دهم سپتامبر در مجلس حضور دارند که البته در این بین 3 روز نیز مجلس تعطیل است، سپس مجلس تعطیل می‌شود تا روز 14 اکتبر. حال باید دید در فرآیندهای کوتاه‌مدت اپوزیسیون می‌تواند اقدامی علیه بوریس جانسون انجام دهد یا خیر.