۰ نفر

خریدهای بنجل عربستان سعودی از آمریکا

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 371350
خریدهای بنجل عربستان سعودی از آمریکا

عربستان با خرید تسلیحات ناوگانی از رده خارج امریکا، بر ناکارآمدی نیروی دریایی خود افزود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  در پی داد و ستدهای رکورددار امریکا و عربستان سعودی، این بار نوبت به خرید تسلیحاتی از امریکا رسیده که با وجود هزینه هنگفتشان می‌تواند مشکلات زیادی را برای نیروهای دریایی عربستان ایجاد کند.

به‌گزارش دیلی بیست، این تجهیزات نظامی آنچنان غیر قابل اطمینان و بدون بازدهی هستند که خود امریکا نیز کمتر از آنها استفاده می‌کند. اما عربستان که از سال 2008 تمام انرژی و تمرکز خود را برای تقویت بنیه دریایی‌اش به‌کار گرفته، در نظر دارد تا سقف 20 میلیارد دلار در پروژه‌های گسترش نیروی دریایی‌اش سرمایه‌گذاری کند. پادشاهی آل سعود هم‌اکنون سه ناو محافظتی، چهار ناوچه کلاس بدر و 9 قایق گشتزنی در اختیار گرفته که زمان ساخت آنها به جز سه ناو به دهه هشتاد میلادی باز می‌گردد.

به‌گزارش نشنال اینترست، در 29 جولای سال‌جاری میلادی، اعضای سنای امریکا تصمیم‌گیری درباره فروش یا عدم فروش اسلحه به عربستان سعودی را به نتیجه رأی‌گیری واگذار کردند و 45 نفر از سناتورها به ممنوعیت فروش بمب‌های هدایت با لیزر و جنگنده به عربستان سعودی رأی دادند و 40 نفر با این ممنوعیت مخالفت کردند. این لایحه برای به تصویب رسیدن نیازمند رأی بیشتر از دو سوم سناتورها بود و دولت دونالد ترامپ پیش از اجرا شدن آن را وتو کرد. با وجود مخالفت عمومی مردم امریکا با فروش اسلحه به عربستان سعودی به‌دلیل کشتار مردم یمن و قتل روزنامه نگار خود در کنسولگری ترکیه، همچنان معاملات تسلیحاتی میان امریکا و عربستان ادامه دارد.

اگرچه فروش چهار شناور ساحلی کلاس فریدام که نوعی ناوچه سبک است، نخستین بار در زمان دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین امریکا مطرح شد اما در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به‌عنوان بخشی از قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان مجوز آن صادر شد و قرار است طی دو سال آینده به عربستان تحویل داده شود. ناظران اعتقاد دارند تمایل عربستان برای خرید این شناورهای ساحلی بسیار عجیب است زیرا آنها نه تنها هزینه بسیار بالایی دارند بلکه نه قدرت شلیک مناسبی دارند و نه قابلیت‌هایی را که بتوانند در مأموریت‌های مختلف موفق عمل کنند. حتی ارتش امریکا نیز با این شناورها مشکل داشت و همین موجب شد که نیروی دریایی امریکا میزان سفارش این شناورها را از ۵۵ به ۳۲ کاهش دهد. این شناورها دارای سیستم پرتاب موشک مارک ۴۱ هستند که می‌توانند موشک‌‌هایی از انواع متفاوت از جمله موشک‌های دوربرد سطح به هوای تاماهاوک را نیز پرتاب کنند اما تنها در صورتی که عربستان این موشک‌ها را نیز از امریکا خریداری کرده باشد.

بنابراین بدون آن، شناورها بازدهی بالایی ندارند و نمی‌توانند با ناوگان‌هایی که تهدید محسوب می‌شوند، مقابله کنند. با وجود این، شناورهای جدید ریاض بیش از شش میلیارد دلار هزینه داشته‌اند که با احتساب هزینه‌های آموزش، قطعات یدکی و... یکی شده است اکه نسبت به میزان اثردهی‌شان بسیار گران و پرهزینه محسوب می‌شوند. با وجود آنکه نقص‌های فنی و نظامی این شناورها بیشتر از حد استاندارد است، باید انتظار داشت که آل سعود در ادامه با مشکلات متعددی روبه رو شود زیرا بعید است که این شناورها بتوانند در دفاع از خود و کشتی‌های دوست عملکرد مناسبی داشته باشند.