۰ نفر

پیرترین رهبران زنده جهان +تصاویر

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۵۲
کد خبر: 369893
پیرترین رهبران زنده جهان +تصاویر

باجی قائد السبسی در سن ۹۲ سالگی در حالی درگذشت که سومین رهبر پیر جهان بود و اکنون تنها سه رهبر جهانی دیگر وجود دارند که در دهه ۹۰ سالگی خود به سر می‌برند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، باجی قائد سبسی، رییس جمهور تازه درگذشته تونس نخستین رییس جمهور این کشور بود که به طور دموکراتیک در سال ۲۰۱۴ برای این سمت انتخاب شد. او پیش از آن در آستانه انقلاب سال ۲۰۱۱ در جایگاه نخست وزیری مشغول فعالیت بود؛ انقلابی که نه تنها با برکناری زین‌العابدین بن‌علی، رییس جمهور سابق تونس زمینه تغییراتی در این کشور را فراهم کرد، بلکه راه برای تغییراتی در سراسر جهان عرب هموار کرد.

هنوز مشخص نیست که چه کسی جانشین باجی قائد السبسی خواهد شد اما او پیشتر گفته بود، امیدوار است فردی جوان‌تر حکومت را در این کشور در دست بگیرد.

حال با مرگ او تنها سه نفر دیگر در سراسر جهان وجود دارند که در دهه ۹۰ سالگی خود مسئولیت رهبری کشوری را بر دوش دارند.

به گزارش مجله نیوزویک، پیرترین رهبر جهان که هم‌اکنون در قدرت قرار دارد، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی است که در سن ۹۴ سالگی به سر می‌برد و احتمالا نهمین رهبر پیری است که در طول تاریخ رهبری یک کشور را بر عهده داشته است.

ماهاتیر پیش از این بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳، ۲۲ سال نخست وزیری مالزی را بر عهده داشته و انتخابات سال گذشته میلادی در این کشور، او را بار دیگر به قدرت بازگرداند و جانشینی نجیب رزاق، نخست وزیر سابق این کشور را که درگیر پرونده‌های فساد بود، به او رساند.

الیزابت دوم، ملکه انگلیس اما پس از ماهاتیر دومین رهبر پیر جهان است که در سن ۹۳ سالگی سکان‌دار سلطنت انگلیس است اما رهبری دولت بر عهده او نیست و این وظیفه را نخست وزیر انگلیس که بوریس جانسون از روز چهارشنبه در جایگاه آن قرار گرفته، بر عهده دارد.

ملکه الیزابت همچنین طولانی مدت‌ترین دوران رهبری را در میان رهبران زنده جهان دارد و ۶۶ سال است که تصدی این سمت بر عهده اوست.

 صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت نیز ماه گذشته وارد دهه ۹۰ زندگی خود شده و به باشگاه رهبران ۹۰ ساله‌ جهان راه پیدا کرده است. این امیر پیش از این به مدت چهار دهه و بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۳ وزارت امور خارجه کویت را بر عهده داشت.

تنها چند ماه قبل، کشوری که اکنون به داشتن جوان‌ترین رهبر جهان معروف است، یکی از پیرترین رهبران جهان را داشت. هنگامی که کیم جونگ اون در اواخر سال ۲۰۱۱ به قدرت رسید، تنها ۲۷ سال داشت. این رهبر جوان از آغاز دوران رهبری‌اش موج‌های بین‌المللی قابل توجهی به راه انداخته اما تغییراتی هم در کشور خود ایجاد کرده است که یکی از این اقدامات تغییر کیم یونگ نام، رئیس کل۹۱ ساله سابق پرزیدیوم مجمع عالی خلق کره شمالی بود که دو دهه در این سمت مشغول فعالیت بود.

در حالی که هیچ رهبر آمریکایی وجود نداشته که در دهه ۹۰ سالگی در این جایگاه حضور داشته باشد، دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی این کشور پیرترین فردی بوده که به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شده است. او که در سن ۷۰ سالگی رییس جمهور آمریکا شد، اکنون در سن ۷۳ سالگی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور است، احتمالا در این انتخابات با برنی سندرز رقابت کند که در سن ۷۷ سالگی به سر می‌برد.

طبق قوانین آمریکا، رییس جمهور این کشور باید دست‌کم ۳۵ سال داشته باشد اما محدودیتی برای بیشترین سن ریاست جمهوری در این کشور وجود ندارد.