۰ نفر

رشد اقتصادی اروپا از نفس افتاد

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵
کد خبر: 333960
رشد اقتصادی اروپا از نفس افتاد

متوسط نرخ رشد کشورهای عضو منطقه یورو در سال ۲۰۱۸ با کاهشی شدید به ۱.۸ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نگرانی‌ها از نتایج مذاکرات تجاری چین و آمریکا و چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در کنار کاهش تولیدات صنعتی آلمان و فرانسه باعث شده است تا رشد اقتصادی منطقه یورو از نفس بیافتد. متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در شرایطی به ۱.۸ درصد رسید که این رقم برای مدت مشابه سال قبل آن ۲.۶ درصد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، چشم‌انداز ناامیدکننده منطقه یورو باعث سرافکندگی سیاست گذاران شده است چرا که منطقه یورو هموار یکی از پیشروترین و نیرومندترین اقتصادهای جهانی در سال‌های اخیر محسوب می‌شد. در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ رشد اقتصادی منطقه یورو تنها ۰.۲ درصد بوده است. بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول نیز در هفته‌های اخیر گزارش داده‌اند ابرهای تیره آسمان اروپا را فرا گرفته‌اند.

کمترین رشد اقتصادی منطقه یورو در سال‌های اخیر مربوط به سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹ بود که رشد اقتصادی این منطقه به تقریباً منفی سه درصد رسید.

آنچه بیشتر کارشناسان اقتصادی را نگران کرده است این است که بخش زیادی از کاهش رشد اقتصادی به کند شدن اقتصاد آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و موتور محرکه رشد اروپا مربوط می‌شود. یکی دیگر از مشکلات اصلی منطقه یورو مربوط به بحران بدهی ایتالیا است که تنش زیادی در روابط این کشور با کمیسیون مالی اروپا ایجاد کرده است. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از منطقه یورو پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری به ۱.۶ درصد کاهش یابد.