۰ نفر

روزنامه پاکستانی:اسلام آباد در قبال ایران مستقل عمل کند

۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱:۴۸
کد خبر: 298328
روزنامه پاکستانی:اسلام آباد در قبال ایران مستقل عمل کند

روزنامه انگلیسی زبان «بیزنیس ریکوردر» پاکستان در سرمقاله خود با عنوان روابط ایران و پاکستان به اهمیت روابط بین دو کشور همسایه پرداخته و از دولت جدید این کشور خواسته است، در قبال ایران مستقل عمل کند.

به گزارش اقتصادانلاین به نقل از ایرنا، در سرمقاله روزنامه روزنامه انگلیسی زبان بیزنیس ریکوردر آمده است: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نخستین وزیر یک کشور خارجی بود که پس از تشکیل دولت جدید به رهبری عمران خان به پاکستان سفر کرد.

این پیشرفت نشان دهنده قرابت عمیق بین دو کشور همسایه و مسلمان است که ریشه در تاریخ فرهنگ و زبان مشترک دارد.

در این سرمقاله تصریح شده است ظریف در سفر خود، در دیدار با عمران خان نخست وزیر و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان درباره راه های تعمیق روابط در همه زمینه ها به تبادل نظر پرداخت.

گسترش روابط تجاری و سیاسی و همچنین تامین امنیت در مرزهای مشترک محور مذاکرات بین وزیر امور خارجه ایران با مقامات بلند پایه پاکستانی بود.

این سرمقاله می افزاید:وزیر امور خارجه ایران همچنین حامل پیامی از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری برای عمران خان همتای پاکستانی خود بود و در آن پیام، رئیس جمهوری ایران ضمن بیان آرزوی موفقیت برای وی و دولت جدید پاکستان از عمران خان برای شرکت در نشست گفت و گوهای همکاری آسیا در تهران دعوت به عمل آورد.

حسن روحانی همچنین پس از اعلام پیروزی عمران خان در انتخابات نخست وزیری با وی تماس گرفت و این پیروزی را به وی تبریک گفت.

از سوی دیگر نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با وزیر امور خارجه ایران حمایت همه جانبه خود از توافق نامه هسته ای را که در ازای برداشته شدن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بین قدرت های مطرح جهان و ایران به امضاء رسیده بود اعلام کردند.

این روزنامه پاکستانی در ادامه سرمقاله خود می نویسد:دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به صورت یکجانبه از این توافقنامه خارج شد و اعلام کرد که تمامی تحریم ها علیه ایران را تا چهارم نوامبر باز می گرداند.

خروج آمریکا از این توافقنامه بین المللی زمانی صورت گرفته است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود اعلام کرده که ایران تا کنون به مفاد این توافقنامه به طور کامل پایبند بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بر خلاف برخی کشورهای عرب منطقه که به خصومت به انقلاب برخاستند، دولت پاکستان نظام جدید در ایران را با آغوش باز به رسمیت شناخت.

در سرمقاله روزنامه انگلیسی زبان بیزنیس ریکوردر آمده است:عربستان سعودی و امارات متحده عربی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران این انقلاب را متهم به ترویج خشونت و فرقه گرایی کرده و به مخالفت آن پرداختند، اما باید اذعان کرد که تاکنون علی رغم تبلیغات نادرست، مسئولان بلند پایه ایران از اتحاد و همبستگی بین کشورهای اسلامی حمایت کرده اند.

با این حال بسیاری از شیعیان در پاکستان و دیگر نقاط جهان، ایران را حامی بزرگ جهان تشیع می دانند.

از سوی دیگر ایجاد توازن در روابط با ایران و عربستان در دستور کار سیاست خارجی پاکستان بوده است و حالا که تحریک انصاف برای نخستین بار درانتخابات سراسری به پیروزی رسیده و قدرت را به دست گرفته است باید گفت که در شرایط سختی قرار دارد زیرا که باید همچون گذشته توازن بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی را همچنان حفظ کند .

در این سرمقاله آمده است : پس از اینکه فرماندهی ائتلاف نظامی تحت ریاست عربستان سعودی به ژنرال راحیل شریف فرمانده پیشین ارتش پاکستان سپرده شد، این عمل باعث سوء ظن ایرانی ها نسبت به نیات و اهداف پاکستان در منطقه شد.

اما سفر ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان به ایران و سفر متقابل همتای ایرانی وی سرلشکر باقری به پاکستان توانست، این سوء تفاهم های احتمالی را برطرف سازد.

بیزنیس ریکوردر در ادامه افزود:طی سال های گذشته، همکاری های امنیتی در مرزهای مشترک بین ایران و پاکستان گسترش یافته و دو کشور برای شناسایی و ریشه کنی گروه های تروریستی و اشرار در مرزهای مشترک دست به همکاری می زنند.

این همکاری ها پس از حملات مرگبار گروه تروریستی جندالله و جیش العدل به مرزبانان ایرانی وارد مرحله تازه شد و در آن حملات تروریستی ده ها نفر از مرزبانان و غیر نظامی در استان سیستان و بلوچستان ایران به شهادت رسیدند.

این روزنامه پاکستانی در ادامه نوشت : از سوی دیگر خط انتقال گاز بین دو کشور به دلیل تحریم های آمریکا در حالت تعلیق است.

در حال حاضر امریکا سعی دارد با اعمال سخت ترین تحریم ها، اقتصاد ایران را دچار مشکل کند به همین علت به تهدیدها علیه ایران ادامه می دهد .

اما دولت جدید پاکستان اعلام کرده که در روزهای سخت با مردم و دولت ایران خواهد بود و یقینا دولت پاکستان باید به صورت مستقل سیاست خارجی خود را به پیش ببرد و تحت تاثیر فشارهای خارجی ضد ایرانی قرار نگیرد.