۰ نفر

چرا مضطرب و نگران هستید؟

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۶:۲۶
کد خبر: 307145
چرا مضطرب و نگران هستید؟

آیا هر روز بدون دلیل به خاطر موضوعات مختلف دچار نگرانی شدید، احساس اضطراب و پریشانی می‌شوید؟ نگرانی‌های روزمره، طبیعی هستند. حتی اینکه گاهی بخاطر یک مساله خاص دچار اضطراب شدید شوید نیز عادی است. اما ترس‌ها و نگرانی‌هایی که توانایی شما را برای فعالیت‌های روزمره کاهش می‌دهند، طبیعی نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، اضطراب دایمی می‌تواند نشان دهنده اختلال اضطراب فراگیر باشد‌‎. اختلال اضطراب فراگیر یک خستگی ذهنی و جسمی است که انرژی بدن را کاهش می‌دهد، خواب را به هم می‌ریزد. با این حال می‌توان با نگرانی‌های مزمن و ترس‌های شدید مقابله کرد‌.اختلال اضطراب فراگیر یک اختلال اضطراب شایع شامل نگرانی، پریشانی و عصبانیت شدید است. خلاف فوبیا، که ترس از موقعیت یا چیزی مشخص است، اضطراب فراگیر احساسی کلی و بی قراری نامعینی است که سراسر زندگی را فرا می‌گیرد‎.این اضطراب به شدت حمله هراسی نیست، اما طولانی‌تر است و زندگی نرمال را دچار اختلال می‌کند. وقتی شما دچار این اختلال هستید مثل همه افراد در مورد مسایل مختلف دچار نگرانی می‌شوید، اما سطح این نگرانی متفاوت است؛ شما به یک دوست زنگ می‌زنید و او تلفن را جواب نمی‌دهد. به طور معمول این مساله نباید شما را دچار نگرانی کند، اما اگر شما پس از دو یا سه بار تماس دچار اضطرابی غیر قابل کنترل می‌شوید، این مساله نگران کننده است.اختلال اضطراب فراگیر فرد را آنچنان دچار تنش و نگرانی می‌کند که ساده‌ترین امور روزمره مختل می‌شوند‌‎.این اختلال همواره با نشانه‌های مشخص در افراد ظاهر نمی‌شود، اما بسیاری از افراد مجموعه‌ای از نشانه‌های فیزیکی، رفتاری و احساسی را در زمان اضطراب تجربه می‌کنند. کسی که دچار اختلال اضطراب است همواره در فکرش نگرانی‌هایی دارد. او احساس می‌کند قادر به کنترل این نگرانی‌ها نیست و راهی برای توقف فکر کردن به آن‌ها ندارد. آدم مضطرب احساس آرامش و راحتی ندارد .اضطراب فراگیرباعث می‌شود این فرد دردهای شدید عضلانی احساس کند، خسته و پریشان باشد. همچنین مشکلاتی مانند درد معده، سردردهای شدید ناگهانی، خستگی شدید و تهوع و بی‌خوابی نیز از عوارض این اختلال هستند.

روش‌های آرامش بخش

یکی دیگر از راه‌های سریع کاهش اضطراب توانایی شخصی برای آرام کردن خود و کاهش اضطراب است. این راه‌ها بسیار آسان و پیش پا افتاده هستند، اما واقعا تاثیر گذارند. تماشای یک عکس زیبا، یک منظره خوش آیند، گوش دادن به یک موسیقی آرام، بو کردن یک گل، نفس کشیدن در هوای آزاد، خوردن یک تکه شکلات یا لواشک، نوشیدن یک چای گیاهی، جویدن آدامس، خوردن چند پر نعنا، کمی پیاده روی، در کاهش اضطراب شدید موثر هستند‌‎.

تحرک داشته باشید

بار‌ها این توصیه را شنیده‌اید که ورزش یک راه موثر برای کاهش اضطراب و نگرانی است. این یک حقیقت است، ورزش دشمن اضطراب است، تنش‌ها را کاهش می‌دهد، هورمون‌های استرس را کم می‌کند، سرتونین و اندورفین را افزایش می‌دهد و تمرکز را افزایش می‌دهد. روزانه باید سی دقیقه یک فعالیت ورزشی را انجام بدهید. این تمرین‌ها باید پا و دست‌هایتان را درگیر کنند. شنا و دویدن از تمرین‌های موثر برای کاهش تنش هستند. ‎

چه چیزی باعث نگرانی است؟ ‌

برای اینکه بتوانید این اختلال را از اساس از بین ببرید، باید درک درستی از نگرانی‌هایتان داشته باشید. شما گمان می‌کنید این نگرانی‌ها معلول شرایط هستند و دیگران، رویداد‌ها و فشارهای کاری عامل اضطراب هستند. اما این مساله کاملا درونی است. در اختلال اضطراب فراگیر، باور‌ها و ترس‌های نهادینه شده اضطراب ایجاد می‌کنند. در واقع همه چیز در ذهن شما اتفاق می‌افتد.شما بر اساس تجربه‌های گذشته تلاش می‌کنید آینده را پیش بینی کنید. به همین دلیل است که اگر کسی جواب تلفن یا ایمیل را ندهد، به سرعت نگران می‌شوید و پیش از قرار گرفتن در موقعیت امتحان یا انتخاب‌های مهم، دچار حمله‌های شدید اضطرابی می‌شوید.

سبک زندگی را تغییر بدهید

سبک زندگی شما نقش مهمی در افزایش تنش‌ها و اضطراب روزمره تان دارد. کسی که به اندازه نمی‌خوابد، بیش از حد قهوه می‌نوشد و غذا نمی‌خورد، خود را در معرض تشدید این اختلال قرار می‌دهد.

استفاده از رفتار درمانی ‌

اگر راه کارهای بالا تاثیری در کاهش تنش‌ها و نگرانی‌های شما ندارند، لازم است از یک روش درمانی برای تغییر رفتار خود استفاده کنید. در رفتار درمانی شما هنوز هم نیاز دارید از راهکارهای بالا استفاده کنید، اما رفتاردرمان تلاش می‌کند با مشاهده رفتار و اصلاح آن‌ها اضطراب را درمان کند. دراین شرایط شما نیاز دارید ترس‌ها، باورهای منفی و تجربه‌های ناخوش آیندی که داشته‌اید را با رفتار درمانی اصلاح کنید‎.